Sâmbăta Morţilor şi Lăsata secului de carne

Sâmbăta Morţilor şi Lăsata secului de carne
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Duminică, pe 19 februarie, va fi cea a Înfricoşatei Judecăţi, în care se lasă sec de carne, înaintea Postului Mare, pregătitor pentru Sfintele Paşti. În ajun, sâmbătă, 18 februarie, creştinii ortodocşi practicanţi vin la biserici pentru a-şi pomenii morţii, cu prilejul uneia dintre zilele de "moşi" de peste an.

Urmează, deci, un final de săptămână încărcat pentru ortodocşi. Sâmbătă, bisericile se vor umple cu oamenii care aduc prescuri, colive, colaci, vin şi bucate de diverse feluri, pentru a-i pomeni, la slujbele specific, pe cei morţi. De fapt, din punct de vedere ortodox, morţii sunt doar “adormiţi”, ei continuând să existe şi beneficiind de pe urma faptului că noi, cei vii, îi pomenim. Slujbele încep la primele ore ale dimineţii şi durează, de regulă, până când ultimii credincioşi au reuşit să îşi pomenească “adormiţii”.

Există şi raţiuni pentru care teologii au stabilit ca sâmbăta să se facă pomenirile şi care nu au legătură cu faptul că e o zi nelucrătoare, în care avem noi mai mult timp pentru mers la biserică. Motivul teologic este că sâmbăta este ziua în care Hristos a stat în mormânt cu trupul. În afara moşilor de iarnă - cuvântul “moşi” avându-şi originea în “strămoşi” - mai există şi: moşii de primăvară (de Sfinţii Mucenici, pe 9 martie), moşii de vară (în sâmbăta dinaintea Rusaliilor, a căror dată depinde de cea a Sfintelor Paşti), moşii de toamnă (prima sâmbătă din noiembrie). De fapt, folcloristul Simion Florea Marian menţiona, în lucrarea sa “Trilogia Vieţii”, nu mai puţin de 20 de zile de moşi.

Duminica Înfricoşatei Judecăţi

După o sâmbătă de pomenire a morţilor, ortodocşii se adună, din nou, la biserică, duminică, pentru a participa la Sfânta Liturghie şi pentru a asculta predicile părinţilor pe tema Înfricoşatei Judecăţi. Momentul despre care se va face vorbire este, potrivit spiritualităţii creştine, cea de-a doua venire a lui Iisus Hristos pe Pământ, pentru a judeca toţi oamenii, de la Adam şi până la finele lumii. În această zi, se lasă sec pe carne pentru Postul Paştilor. Urmează o săptămână în care şi miercuri, dar şi vineri, vom mai avea dezlegare la peşte, dar şi la ouă, lapte şi brânză, precum şi la peşte. Următoarea duminică, cea a izgonirii din Rai a lui Adam şi a Evei, va fi cea în care se va lăsa sec de brânză şi care va anunţa începutul Postului Mare, cel mai strict din calendarul creştin-ortodox.

Citit 2894 ori Ultima modificare Miercuri, 15 Februarie 2017 17:25

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.