O barjă răsturnată, adusă la vale de apele Dunării
Foto: Barja răsturnată a plutit în derivă aproximativ 20 de kilometri

O barjă răsturnată, adusă la vale de apele Dunării
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

Dacă pe Siret venea o moară, de ce pe Dunăre nu ar veni o barjă? Nici nu s-au scurs bine pe Dunăre sloiurile din podurile de gheaţă formate, că apele bătrânului fluviu aduc altceva la vale: epave. De fapt, nu este o epavă propriu-zisă, ci… doar o barjă răsturnată (alta decât cea de care „Viaţa liberă” a mai scris). Se pare că este vorba despre barja cu numărul 710, care ar aparţine Interagro Transporturi, firmă din imperiul financiar al lui Ioan Niculae.

Nava respectivă a rămas pe uscat undeva în zona kilometrului 560, din cauză că Dunărea era foarte scăzută. După ce fluviul a îngheţat, barja a fost răsturnată de gheaţă şi aproape ruptă la mijloc, ne spune unul dintre armatorii care au avut convoaie prinse în podul de gheaţă. Miercuri, 22 februarie, barja a fost fotografiată la km 540, deci 20 de kilometri mai jos de locul unde s-a răsturnat. Şi, deocamdată, nimic nu o împiedică să continue să coboare pe Dunăre, până când se va lovi de ceva. „Poate fi ocolită de către celelalte nave, mai ales că poate fi văzută şi pe radar. Dar trebuie luate măsuri ca să fie dusă în siguranţă pe un şantier. Corpul are flotabilitate, se pot suda nişte elemente de prindere şi, apoi, să fie transportată”, ne-a spus armatorul.

L-am întrebat pe directorul general al Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi cum se procedează în astfel de cazuri. „Dacă barja se găseşte la km 540, atunci este pe sectorul bulgar. Oricum, căpitănia portuară trebuie să notifice armatorul să asigure nava şi să o îndepărteze. Dacă armatorul nu o face, atunci administraţia portuară ia măsuri de îndepărtare a navei şi apoi îşi recuperează cheltuielile de la armator”, ne-a răspuns Dorian Dumitru, directorul general al AFDJ.

Sloiurile de gheaţă de pe Dunăre au mai făcut două victime, în zona Cernavodă-Călăraşi (km 300-370). O dragă fluvială a firmei Pronav Constanţa a fost scufundată pe jumătate, iar o altă barjă, aparţinând companiei Lufadori Extract din Ovidiu, a fost de asemenea răsturnată. Banchizele din zonă, care le-au produs armatorilor pagube importante, au fost sparte, mai întâi de nava „Bondar 95” a firmei gălăţene Trading Line, după care operaţiunea de deblocare a Dunării a fost finalizată de trei nave ale Navrom.

”Nava trebuie asigurată şi îndepărtată, pe cheltuiala armatorului”, a precizat Dorian Dumitru, directorul general al AFDJ Galaţi.

Citit 7612 ori Ultima modificare Joi, 23 Februarie 2017 11:33

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.