Din culisele Festivalului Naţional de Comedie/ Dorina Lazăr, prietenă cu Gina Patrichi şi actori gălăţeni

Din culisele Festivalului Naţional de Comedie/ Dorina Lazăr, prietenă cu Gina Patrichi şi actori gălăţeni
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

*O actriţă şi directoare de teatru care face şcoală pentru tinerii artişti la "Odeon"


„Foarte mulţi colegi de-ai mei au jucat la începutul carierei la Galaţi: Dunea, Cornel Dumitrache, Gina Patrichi, Emil Hossu.  Am fost prietenă bună şi tovarăşă de multe turnee cu vechiul director al teatrului din Galaţi, Mihai Mihail” – şi-a amintit în foaier, după spectacolul de marţi seara, apreciata actriţă Dorina Lazăr, director general al Teatrului „Odeon”.

Dar a cunoscut-o bine şi pe Gina Patrichi, una dintre propunerile vehiculate acum două decenii pentru a da un nume Teatrului Dramatic din Galaţi. Gina Patrichi a jucat pe scena noastră din 1956, de la înfiinţarea teatrului, şi până în 1964, când directorul de la „Bulandra”, Liviu Ciulei, a chemat-o în capitală.

Dar povestea oare Gina Patrichi despre Galaţi cu dragoste sau cu tristeţe? – am întrebat-o pe dna Lazăr. „Ooooh, dar eu ţin minte, eram la mine în perioada în care ea era însărcinată. Şi am prins şi un revelion împreună, era prietenă şi cu Dimitrie Gulea, atunci ştiu că şi-au povestit atâtea întâmplări… Odată li s-a stricat nu ştiu ce instalaţie aici la teatru, era un fel de vizionare – începuse să curgă zăpada din cer. Nu trebuia, s-a oprit şi a zis: „Şi aşa a murit Patrichi!” şi s-a făcut heblu”, adică întuneric total. „Da, da, avem poveşti multe…”

„Să nu ne omoare!”

S-a schimbat în ultimii ani teatrul, sau publicul românesc? „S-au reumplut sălile! Spectacolul politic şi spectacolul de televiziune au devenit atât de detestabile, încât lumea s-a întors în teatru, ceea ce e foarte bine. Vin foarte mulţi tineri. Noi n-am mărit preţul la bilete, tocmai pentru ca să le dăm posibilitatea să intre, fie şi gratuit, pensionari, oameni cu dizabilităţi. E bine, chiar e bine!”, spune Dorina Lazăr.

 

 

Managerul crede în noua generaţie de actori: „Sunt actori tineri buni, foarte buni. După opinia mea, şcoala scoate prea mulţi actori, nu au câmp de desfăşurare. Eu nu mai am mult ca manager, doar un an şi ceva, dar pot să mă laud că am reuşit să fac cea mai bună trupă de teatru de tineret din Bucureşti! Am angajat în ultimul timp vreo şase actori tineri. Cum i-am angajat? Treaba mea! N-am făcut nimic ilegal… Posturile sunt blocate, dar dacă ţi se pensionează cineva, sau pleacă, sau moare, pe postul liber iei pe cineva – nu-l iei pe toată viaţa, îl iei pe un proiect, dar are posibilitatea să fie legal în trupa ta şi să înveţe meseria aici!”.

Teatrul pe care îl conduce este şi o şcoală unde meseria de actor „se fură”: „Noi ăştia mai bătrânii le spunem tot timpul că şi-or forma obiceiurile bune în companie cu noi – să nu ne omoare, să nu ne arunce la gunoi! O spun poate a mia oară: eu am văzut-o pe Silvia Popovici când era în apogeul carierei sale, stând la culise şi uitându-se la [tinerii] Marin Moraru şi Gigi Dinică într-un spectacol. Jucau toţi trei, iar ea stătea să vadă cum joacă ceilalţi.” Despre teatrul independent spune că „e foarte important”, dar acesta are de multe ori probleme de finanţare.

VEZI AICI PROGRAMUL COMPLET, PE ZILE

Citit 1574 ori Ultima modificare Joi, 23 Octombrie 2014 00:33

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.