CRONICĂ DE CENACLU/ Despre dragoste şi alte blesteme

În aceeaşi tonalitate a unui lamento funest, poeziile prezentate de Stela Iorga - o selecţie din viitorul său volum de versuri, Manual de jupuit îngeri sau Versuri eretice - vin să se adauge ca un alt cerc concentric la periplul tot mai adânc şi mai dureros al poetei în jurul unei poveşti de iubire neîmplinite. Parcă dinadins, o divinitate distantă şi nemiloasă refuză să-i ‘’umple candela de iubire''. În faţa condamnării nedrepte, replica poetei traversează toate stările revoltei. Există întotdeauna o încercare firavă, fie şi sub o notă ironică, batjocoritoare, de a recupera normalitatea sufletului, de a-l smulge din smârcurile demonicului şi a-i reda calmul respiraţiei: ''nici solzi/ea nu mai avea/ah ea numai în coadă se sprijinea/şi de răul cel mare/ răpusă pururi era/ tocmai ea/ numai ea/ chiar ea mireasa domnului/ mult preaînaltului/ şi a adâncului/ mult prea adâncului/ până în poalele smârcului/ şiţ şiţ/ la ceruri/ tu să te înalţi/ amin.'' (autoportret)

Victor Cilincă apreciază că ''poeziile Stelei Iorga emană căldură, sunt umane, autentice, în ciuda durităţii metaforelor. Nu ai ce scoţi şi ce să adaugi textelor''. Andreea Istrate este impresionată de sinceritatea poetei, iar Sabina Penciu remarcă izolarea extremă în care poeta alege să se închidă, ''agresivitatea impunându-se totuşi ca un scut, ca o mască necesară’’. Nicoletei Onofrei i se pare foarte bine ales titlul noului volum şi reţine, ca marcă inconfundabilă a poetei Stelei Iorga, metaforele extrem de puternice, de vizuale.

În cadrul flash-ului literar, Victor Cilincă a ţinut să pună în evidenţă poezia realismului magic, citindu-ne din Alessandro Baricco, Orhan Phamuk şi Salman Rushdie.

Vineri, 1.07.2016, la sediul cotidianului "Viaţa liberă", începând cu ora 18,30, flash-ul literarva fi onorat de Stela Iorga, iar Liviu Cocei ne va citi un eseu filozofic.

Citit 866 ori Ultima modificare Joi, 30 Iunie 2016 12:41