Deschidere de festival cu PREMIERĂ MONDIALĂ la Teatrul Muzical "N. Leonard" din Galați

Deschidere de festival cu PREMIERĂ MONDIALĂ la Teatrul Muzical "N. Leonard" din Galați
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

"Regele Cerb" - o fantezie muzicală creată de doi artişti internaţionali special pentru Galaţi


Cea de-a 13-a ediţie a Festivalului Internaţional "Leonard", prin care se aniversează şi 60 de ani de la înfiinţarea Teatrului Muzical, se deschide cu un eveniment care va rămâne înscris în istoria muzicală. Duminică, 23 octombrie, începând cu ora 19,00, va avea loc premiera mondială "Regele Cerb" - operă creată de doi artişti italieni special pentru Liricul gălăţean. Scris după o fabulă a lui Carlo Gozzi, libretul îi aparţine lui Paolo Bosisio, cel care regizează şi spectacolul şi care a mai pus în scenă la Galaţi şi alte montări impresionante. Acesta i-a încredinţat misiunea de a compune muzica lui Angelo Inglese, nimeni altul decât dirijorul premierei ce va avea loc duminică.

"Premiera mondială a operei "Regele Cerb", reprezintă etapa finală a proiectului european SENSES, la care Teatrul Muzical "N. Leonard", alături de Universitatea "Dunărea de Jos", este partener. Proiectul european SENSES reprezintă o cooperare între trei ţări, fiecare reprezentată de câte un oraş: România (Galaţi), Franţa (Avignon) şi Italia (Milano).

SENSES: "The Sensory Theatre. New transnational strategies for theatre audience building" este un Proiect de Cooperare Europeană co-finanţat de Programul Europa Creativă.  Pentru a activa interesul pentru spectacolele de teatru, proiectul îşi propune să adopte o strategie inovativă în regia de teatru şi în scrierea de piese de teatru, bazată pe mărirea percepţiei senzoriale a audienţei în timpul spectacolelor şi pe conştientizarea critică a publicului asupra acestei experienţe. Suntem bucuroşi să oferim publicului rezultatul unei munci de aproape doi ani", a declarat directorul Muzicalului gălăţean, Teodor Niţă.

Distribuţie internaţională

Spectacolul va beneficia de o distribuţie de excepţie, cu artişti de pe mai multe scene ale lumii, dar şi solişti gălăţeni: Denys Pivnitskyi (Ucraina), Young Ju Kim (Coreea de SUD), Carmine Monaco (Italia), Adelina Diaconu, Florentina Soare, Adrian Mărginean, Adrian Ionescu, Dominic Cristea, Sebastian Băncilă şi balerinele Iosefina Solon şi Monica Şerban.

Scenograf este Domenico Francchi, unul dintre cei mai mari scenografi din Europa, căutat de teatre celebre. "Domenico Francchi este un scenograf foarte solicitat, numai săptămâna aceasta trebuie să se împartă între trei premiere, una la Scala, alta la Barcelona şi cea de la Galaţi", declară Teodor Niţă.

"La Galaţi am găsit deschiderea pentru a monta o operă clasică"

Paolo Bosisio, prezent săptămâna aceasta la Galaţi pentru repetiţii, ne-a mărturisit că ideea de a scrie un libret pornind de la un basm a venit din partea unui teatru din Veneţia: "Am ales Carlo Gozzi, pentru că l-am studiat ani la rând şi ca elev, şi ca profesor, pentru că după poveştile sale s-au făcut şi "Turandot" şi "Dragostea celor trei portocale". M-am simţit deci bine să fiu în competiţie cu Prokofiev şi Puccini", glumeşte regizorul spectacolului. Acesta susţine că textul e scris într-un amestec de limbi, o  pendulare între italiana secolului al VIII-a şi dialectul veneţian care se vorbea în aceeaşi epocă.

"Am păstrat povestea, dar am tăiat tot ce este moralizator. Fantezia se încheie cu un regret al meu, acela că epoca lucrurilor magice s-a încheiat, în lume nu mai e loc pentru magie, a început epoca ştiinţei. E păcat pentru că ce poate aduce pe lume mai mult frumos decât fantezia?", mai spune Bosisio.

Regizorul italian susţine că a fost încântat să lucreze la Galaţi, unde, deşi teatrul nu e mare, a găsit oameni vii şi entuziaşti, dispuşi să pună în scenă o operă italiană tradiţională, ceea ce e foarte greu de făcut  la ora actuală şi în propria ţară: "De la şapte ani merg la Scala. Bunicul meu avea o imprimerie care făcea afişele pentru teatru, iar noi aveam o lojă numai a noastră. Ceea ce se întâmplă în prezent acolo nu este deloc îmbucurător. 90 la sută dintre artişti nu mai sunt italieni, iar sălile altădată pline sunt acum goale pe jumătate. Oamenii nu mai vin pentru că nu  mai regăsesc ceea ce le plăcea. Operele tradiţionale italiene au fost înlocuite cu montări moderniste de factură îndoielnică. De exemplu, am văzut o Traviata cu decor de bucătărie Ikea. Nu e de mirare că s-a pierdut publicul", a mai adăugat autorul libretului de la "Regele Cerb".

"O operă care trece prin toată istoria muzicii italiene"

Am reuşit să stăm de vorbă şi cu cel care a compus muzica, Angelo Inglese - prezent, de asemenea, la Galaţi, şi în calitate de dirijor al spectacolului. "A fost o experienţă plăcută să lucrezi cu un libretist atât de prompt. De câte ori am cerut să modifice textul pentru a  se încadra în ceea ce am compus, a făcut-o imediat. Am încercat să creez o muzică pe care publicul s-o poată înţelege, să-i meargă direct la inimă. Fiecărui personaj îi revine un leit-motiv, căruia îi corespunde un anumit stil muzical. Am compus o operă care trece prin toată istoria muzicii italiene, de la baroc la clasic şi romantic", a precizat Angelo Inglese.

Află PROGRAMUL Festivalului Internaţional ”Leonard” și PREȚUL BILETELOR - CLICK AICI

Citit 3995 ori Ultima modificare Vineri, 21 Octombrie 2016 14:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.