Evaluaţi acest articol
(65 voturi)
13 comentarii

După „Marsuinul” şi „Rechinul”, şantierul naval din Galaţi ar putea avea din nou şansa să construiască submarine pentru Forţele Navale Române. Ministerul Apărării Naţionale (MApN) a anunţat în mod oficial că programul de înzestrare a armatei va cuprinde şi construirea, în România, a trei submarine, pentru a răspunde prezenţei tot mai agresive a Rusiei în zona Mării Negre.

Iniţiativa MApN vine mănuşă Grupului Damen, care are un parteneriat strategic încheiat cu suedezii de la Saab, în vederea construirii unuia dintre cele mai performante modele de submarine disponibile în prezent pe piaţă – modelul A26, derivat din clasa Gotland! Iar ca parte a Grupului Damen, şantierul naval de la Galaţi, ce are deja un palmares impresionant de nave militare, are potenţialul de a deveni elementul competitiv decisiv într-o ofertă Saab-Damen în raport cu eventualele variante ale unor concurenţi din industria de apărare, precum nemţii de la ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) sau francezii de la Naval Group (DCNS).

Context regional

Interesul României în achiziţionarea unor submarine urmează un trend mai larg ce a început să se manifeste în Europa pe fondul creşterii ameninţărilor la adresa securităţii regionale. În cazul Mării Negre, ministrul Apărării, Mihai Fifor, argumentând necesitatea achiziţionării submarinelor, n-a ezitat să pună punctul pe „i” şi să arate că prezenţa Rusiei în regiune este „foarte bine resimţită şi tot mai agresiva”, acţiuni care, desigur, necesită un răspuns pe măsură.
Cu acelaşi gen de ameninţări se confruntă şi ţările din regiunea Mării Baltice şi zonele adiacente. Agresivitatea Rusiei a devenit tot mai evidentă mai ales după 2014, odată cu anexarea peninsulei Crimeea de către Moscova, dar un alt incident grav a fost, în acelaşi an, şi detectarea unui submarin rusesc la mai puţin de 50 km de Stockholm, ceea ce a dus în Suedia şi ţările aliate la o mobilizare de forţe cum nu s-a mai întâlnit din timpul Războiului Rece!
În acest context, rând pe rând, Suedia, Polonia, Norvegia şi Olanda au anunţat că doresc să-şi modernizeze capabilităţile submarine, iar acum a venit şi rândul României.
Compania suedeză de apărare Saab a venit cu un proiect „cu dedicaţie pentru ruşi”, respectiv un submarin de dimensiuni reduse, agil, greu de detectat, cu un echipaj nu foarte numeros, dar capabil, graţie gradului înalt de automatizare şi sisteme defensive, să execute o gamă largă de misiuni şi să ţină piept unui adversar superior numeric. Mai exact, este vorba de modelul A26, proiectat de Saab Kockums, gândit pentru a putea opera inclusiv în ape cu adâncimi reduse, din zona de coastă, precum cele din Marea Baltică, ceea ce-l face compatibil şi cu cerinţele forţelor navale de la Marea Neagră!

Alianţa Saab - Damen

Submarinul A26 a fost gândit ca un succesor al submarinelor din clasa Gotland (proiectat tot de Kockums – n.r.), iar comenzile deja primite de Saab din partea marinei militare suedeze – două unităţi, cu o valoare totală de 810 de milioane de euro – le fac şi mai interesante din punct de vedere al raportului preţ-calitate. Spre comparaţie, proiectul de construire a celor patru corvete pentru forţele navale române are o valoare de 1,6 miliarde de euro. Prin urmare, un model precum A26 ar fi o variantă bună de luat în calcul de către MApN. Şi Saab a simţit acest potenţial şi nu este deloc întâmplător că în urmă cu doar câteva zile şi-a deschis în mod oficial o reprezentanţă la Bucureşti, dorinţa de participare la licitaţia pentru construirea submarinelor fiind, practic, o certitudine.
Pe lângă proiectul în sine, un punct forte al Saab este parteneriatul strategic pe construcţia de submarine A26, încheiat, încă din 2015, cu Grupul Damen, acesta din urmă având, de asemenea, o experienţă îndelungată în domeniul navelor militare. Iar obiectivele sunt printre cele mai ambiţioase.
„Scopul nostru este ca Damen să revină pe piaţa submarinelor”, declara după încheierea parteneriatului Hein van Ameijden, managing director în cadrul Grupului Damen. „Obiectivul nostru imediat este de a câştiga programul de înlocuire a submarinelor din clasa Walruss (avut în vedere de marina olandeză – n.r.), dar obiectivul final este de a deveni parteneri (cu Saab – n.r.) pe piaţa globală a submarinelor. Ceea ce pune „pe masă” Damen, în afară de know-how specific construcţiei submarinelor olandeze, este o prezenţă internaţională şi o experienţă greu de egalat în domeniul construcţiilor navale în şantierele unor terţe părţi”, preciza reprezentantul Damen.

Puncte forte pentru Galaţi

Dorinţa MApN de a achiziţiona trei submarine vine, practic, în întâmpinarea planurilor pe care Saab şi Damen le are la nivel internaţional, iar în acest context nu putem să nu se gândim că Şantierul Naval din Galaţi, graţie colaborării la nivelul Grupului Damen, a dezvoltat o capabilitate industrială extrem de consistentă în domeniul construcţiei de nave militare, fiind, de altfel, singurul care în ultimele decenii a desfăşurat astfel de activităţi în România.
Şantierul Naval Damen Galaţi a fost implicat în cele mai importante proiecte militare ale Grupului Damen, cu aproape 30 de nave livrate forţelor navale din diverse ţări. De asemenea, Şantierul Naval Damen Galaţi este un candidat serios – poate cel mai serios – pentru construirea celor patru corvete destinate Forţelor Navale Române. Asta pentru că, prin toate proiectele de până acum, şantierul naval gălăţean a demonstrat că dispune de o concentrare redutabilă de personal înalt calificat şi specializat pentru pentru proiecte complexe precum cele din domeniul militar.
Iar dacă la Galaţi s-a putut construi o navă de suport logistic (Joint Support Ship) precum „HNLMS Karel Doorman”, cea mai mare navă a Marinei Regale Olandeze, capabilă să transporte la bord o forţă expediţionară echivalentă cu o mică armată, atunci un joint-venture între Saab şi Damen la Şantierul Naval Galaţi pentru construirea unui submarin A26 ar putea fi, la rândul ei, în faţa MApN, o ofertă greu de depăşit.

Tehnologie avansată

Unul dintre marile avantaje ale submarinului A26 este că a fost gândit ca o construcţie modulară, respectiv o serie de sisteme subsecvente care pot fi combinate în funcţie de cerinţele beneficiarului. Aceste module pot fi şi înlocuite, chiar pe parcursul perioadei de exploatare a submarinului, ceea ce duce la scăderea considerabilă a costurilor de mentenanţă sau pot facilita „upgradare” tehnologică. Demn de remarcat este că sistemul modular este folosit de Damen şi la Galaţi, iar acest lucru nu numai că a permis o mai bună gestionare a proiectelor, dar a dus şi la o scurtare considerabilă a timpilor de execuţie.

Capacităţi multirol

A26 se face remarcat prin sistemele de protecţie ce-i conferă „invizibilitate” pe sistemele de detecţie, rezistenţă la şocuri şi echipamente defensive şi de atac avansate (torpile, rachete de croazieră, mine etc.). Poate acţiona şi în zona de litoral şi în ape deschise, indiferent de locaţie, în misiuni de observaţie sau culegere de informaţii – dispune de un sistem de senzori dedicaţi unor astfel de operaţiuni, până la acţiuni directe, prin folosirea armamentului de bord, dacă situaţia o impune. A26 „atacă” o nişă dedicată forţelor speciale - dispune de un sistem de ecluze ce poate fi folosit de scafandri când nava se află încă în imersiune. Durata standard de exploatare este de 30 ani, cu posibilitatea upgradării ciclului de funcţionare.

„Bătălia” în industria de Apărare

Chiar dacă proiectul submarinului A26 fixează, practic, standardul pentru noua generaţie de submarine non-nucleare, asta nu înseamnă că „bătălia” pentru comenzi este una uşoară. Competitorii proiectului Saab sunt puţini, dar redutabili, iar acest lucru poate fi intuit încă de pe acum, dacă este să analizăm procesele de selecţie privind construcţia de submarine din Polonia, Norvegia şi Olanda. Dacă este să ne uităm la „lista scurtă” avută în vedere în cazul Poloniei, de exemplu, autorităţile de la Varşovia iau în considerare, pentru programul de submarine Orka, propunerile înainte de Saab, francezii de la Naval Group (DCNS) şi germanii de la ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS). Francezii oferă varianta unui submarin Scorpene, plus o serie de „bonusuri”, constând în dotarea cu rachete de croazieră şi o serie de facilităţi susţinute de statul francez, care este şi acţionar majoritar la DCNS, în timp ce nemţii vin cu varianta unui submarin Type 214, conceput de Howaldtsweke-Deutsche Werft GmbH (HDW), nimeni alta decât compania care a conceput celebrele U-boats din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial!

„Delfinul” a rămas „pe uscat”

În prezent, singurul submarin deţinut de armata română este „Delfinul ” – numit astfel în cinstea predecesorului său „NMS Delfinul” - un submarin din clasa Kilo, construit în URSS şi recepţionat de România în 1985. Din păcate, din 1996 submarinul şi-a epuizat acumulatorii şi nu a mai putut fi folosit în misiuni. În prezent, el este ancorat la cheu, în Constanţa, şi este folosit doar pentru activităţi de instructaj.

Anul 2018, de referinţă pentru marina militară

Ministrul Apărării Naţionale, Mihai Fifor, a declarat la începutul acestei luni că modernizarea marinei militare a României nu mai poate fi amânată, afirmând că, pentru a consolida poziţia strategică a României la Marea Neagră, avem nevoie de forţe navale performante. Fifor a susţinut că anul 2018 va fi unul de referinţă pentru marina militară.
”Suntem pregătiţi să lansăm programul de achiziţie a corvetelor multifuncţionale - program care va asigura, prin offset-ul aferent, şi modernizarea celor două fregate tip T-22 şi vom pregăti condiţiile pentru derularea achiziţiilor pentru sistemul de instalaţii mobile de lansare de rachete antinavă. Suntem în plin proces de fundamentare a concepţiei de înzestrare pentru încă un program strategic- dotarea cu Forţelor Navale cu submarine, concepţie pe care o vom prezenta cât mai curând în CSAT, pentru aprobare, iar ulterior Parlamentului României”, a declarat Mihai Fifor.
Ministrul Apărării a precizat că toate aceste demersuri vor fi făcute ”pornind de la condiţia esenţială şi nenegociabilă ca aceste produse de înalt nivel tehnologic să fie produse în România, pentru a întoarce în industria naţională de apărare importante resurse”.

Submarinele construite la Galaţi, confiscate de ruşi

De-a lungul timpului, marina românească a avut în dotare nouă submarine, cele mai cunoscute fiind „Delfinul I” – construit de italieni, în anii ’30 şi „Delfinul II”, achiziţionat în 1985 de ruşi. Contemporane cu „Delfinul I” în cel De-al Doilea Război Mondial, submarinele „Marsuinul” şi „Rechinul” au fost asamblate la Şantierul Naval Galaţi, componentele necesare fiind furnizate de către Reich-ul german. Cele două submarine au devenit operaţionale în 1944, însă au sfârşit, alături de „Delfinul I”, prin a fi confiscate de URSS.

 

Citit 46738 ori Ultima modificare Luni, 19 Februarie 2018 15:45

13 comentarii

  • postat de Diaspora Miercuri, 28 Februarie 2018 14:02 134.37.0.*** Link la comentariu
    10
    2

    Costurile sa se produca submarine in Romania ar fi de 2-3 ori mai mari din cauza lipsei de experienta si capacitate a santierelor navale din Romanaia de a construi submarine.

    ...daca am 30 lei, prefer sa constuiesc in Romania 1 submarin de 30 lei sau sa cumpar 3 submarine la 10 lei bucata?

    P.S. vorbesc in cunostinta de cauza pentru doua din cele trei companii mentionate: TKMS si Kockums.

    Raportează
  • postat de Pentru cine are urechi , ca sa auda : Marți, 13 Februarie 2018 15:26 195.181.172.*** Link la comentariu
    3
    15

    Corvetele multirol ar urma să fie construite în Şantierul Naval Mangalia
    Publicat in: 13 Feb 2018etichete: corvete construite la mangalia, corvete mangalia, Corvetele multirol, mangalia, mihai fifor, ministrul apararii
    Corvetele multirol pentru dotarea Marinei Militare ar urma să fie construite în Şantierul Naval Mangalia, a declarat ministrul Apărării, Mihai Fifor.

    El a precizat că la sfârşitul anului trecut, guvernul a decis ca statul să încerce să cumpere de la compania Daewoo pachetul majoritar de acţiuni la acest şantier.

    Mihai Fifor a ţinut să-i asigure pe angajaţi că nimeni nu va fi dat afară şi că statul va căuta şi un partener strategic pentru ca la Mangalia să fie construite şi nave comerciale foarte mari:

    Ministrul Apărării a oferit detalii şi despre programele majore de înzestrare a armatei.

    El a apreciat că prima corvetă multirol, produsă în ţară, va fi gata în trei ani.

    Tot pe un şantier din România ar putea fi construite şi trei submarine militare. Mihai Fifor:

    http://radioconstanta.ro/2018/02/13/corvetele-multirol-ar-urma-sa-fie-construite-in-santierul-naval-mangalia/

    Raportează
  • postat de Romica Tanvuia Luni, 12 Februarie 2018 22:23 82.137.11.*** Link la comentariu
    10
    10

    Sigur vor fi nucleare!
    Si cand vor fi trase la cheu vor produce energie electrica si vor alimenta orasul unde vor sta!
    Ce le trece la unii prin cap...

    Raportează
  • postat de Daniel Luni, 12 Februarie 2018 19:41 89.136.231.*** Link la comentariu
    2
    19

    Bine ar fi sa nu-si mai spuna parerea toti neavenitii sau afonii in domeniu precum dl/na Vaida. Pentru cunostinta unora fara minime cunostinte in domeniu lespun ca la Galati s-au construit nave cu capecitatea de 55 000 tdw, cu inaltimea unui bloc cu peste 10 etaje si care au ajuns bine merci in Marea Neagra pe Dunare. Daca citeati articolul inainte de a comenta aiurea a-ti fi aflat ca submarinele sunt nonnucleare. Inaltimea navelor care intra pe Dunare pana aproape de Braila a fost unul din cele doua principale argumente in motivarea diciziei de a se construi un pod peste Dunare la Braila si nu la Galati. Celalalt argument fiind latimea Dunarii in zona Galatiului, aproape dubla fata de Braila.

    Raportează
  • postat de Vaida Luni, 12 Februarie 2018 12:12 91.208.234.*** Link la comentariu
    41
    5

    Si daca la Galati se vor produce submarine, cum vor pleca de aici? Pe Dunare? Sau le incarca pe Tiruri si le duc pe asfalt?
    Presupun ca vor fi modele nucleare nu?

    Raportează
  • postat de Domnule Amalinei , Luni, 12 Februarie 2018 11:58 77.243.189.*** Link la comentariu
    12
    17

    si marmota ce facea ?....impacheta ciocolata mai departe ?...ca in articol nu se spune.

    Raportează
  • postat de Iancu Jianul Luni, 12 Februarie 2018 11:25 5.13.249.*** Link la comentariu
    20
    12

    Vorbe bune, cuvinte frumoase de lauda si ATAT! Cand se va respecta legea navala internatioanala si in Ro de 4000$ salriul minim net? Cand vor creste salariile in raport cu, cheltuielile in Romania... adica 1000-1200E??!!!
    Cu ce ma incalzeste pe mine ca vom face 3 submarine iar bietii muncitori vor primi 400-450E lunar fara sporuri reale incluse? Eu am batut la 5 usi sa ma angajez fara spaga si nici o sansa... chiar nu vroiam sa platesc 500E! I-am spus sanatacos industriei navale!

    Raportează
  • postat de Mircea Luni, 12 Februarie 2018 10:14 89.121.206.*** Link la comentariu
    2
    31

    Rechinul si Marsuinul s-au asamblat la Galati, piesele au venit prefabricate din Germania.

    Raportează
  • postat de Cetatean Luni, 12 Februarie 2018 09:36 82.137.9.*** Link la comentariu
    13
    27

    Ar fi cea mai buna publicitate pentru oras daca contractul ar fi semnat cu Damen. Poate ar investi si alte firme in Galati. Toti politicienii din toate partidele ar trebui sa faca lobby la Bucuresti. E de urmarit.

    Raportează
  • postat de Demisionez Luni, 12 Februarie 2018 09:07 82.76.195.*** Link la comentariu
    4
    21

    Daca era vre-o intenție bună submarinul era funcțional ,aveam unul și ne mai trebuie 3

    Raportează
  • postat de vader Luni, 12 Februarie 2018 08:11 193.230.156.*** Link la comentariu
    8
    20

    In cel mai fericit caz, marinarii militari cu minte in cap vor zambi amar....

    Raportează
  • postat de IC Luni, 12 Februarie 2018 08:05 100.117.15.*** Link la comentariu
    3
    24

    Bune si submarinele dar parca a-si zice ca odata cu instrumentele mortii sa fie inceputa si constructia instrumentului vietii ,a spitalului regional de la Galati,ala pentru care exista studiu de fezabilitate de peste 10 ani si terenu-i plin de balarii....

    Raportează
  • postat de Tică Luni, 12 Februarie 2018 07:55 100.117.46.*** Link la comentariu
    9
    26

    Iar visează astia cu ochii deschisi , din vorbe facem multe dar in realitate nu suntem in stare dar la vise si vorbe astia sunt primii

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.