Profesorii de română, mai obiectivi decât cei de matematică?
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Profesorii de română, mai obiectivi decât cei de matematică?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Cazurile de elevi cu diferenţe foarte mari între notele din anii de liceu şi cele obţinute la bacalaureat sunt mai puţine la limba şi literatura română.

Se ştie că limba şi literatura română este disciplina unde subiectivismul în notare poate surveni mai mult decât în cazul celorlalte obiecte de studiu. Din situaţia realizată de ISJ cu privire la elevii care au picat bacalaureatul la o disciplină la care au obţinut medii peste 7.00, se poate observa că la limba şi literatura română numărul cazurilor este semnificativ mai mic decât la matematică. Dar şi aici se observă că sunt profesori care se pot lăuda cu mai multe asemenea „performanţe”.

De asemenea, se mai poate constata că la limba română sunt diferenţe mai puţin spectaculoase, aşa cum s-au descoperit la matematică elevi cu medii generale de aproape 8, iar la bacalaureat n-au reuşit să ia decât 1.00.

Medie peste 8 la şcoală, nota 3 la bacalaureat

Şi la limba română înregistrăm următoarea situaţie: un elev de la Colegiul „Calistrat Hogaş” din Tecuci, cu 8,65 media generală în toţi cei patru ani de liceu la această disciplină, dar cu numai 3,85 la bacalaureat. Colegul său de la acelaşi liceu şi de la acelaşi profesor are o situaţie asemănătoare: 8,50 media generală la română şi 3,85 la bacalaureat.

Cazurile înregistrate la „Hogaş” nu se opresc aici. Sunt în total şapte şi elevii provin de la două cadre didactice, cărora nu le vom da numele, pentru că nici acum ISJ nu a finalizat cercetările şi nu a discutat cu profesorii respectivi.

Sportivul, Bereştiul, Agricolul şi „Elena Doamna”

Cu toate că incidenţa acestor situaţii este mult mai mică la română, există şi instituţii campioane la elevi eminenţi în liceu, dar picaţi la bacalaureat. Aşa cum am mai văzut, unităţile de elită, cum ar fi Colegiul „Hogaş” nu sunt ocolite de aceste discrepanţe. Dar ele apar şi la alte licee: Grupul Şcolar din Bereşti, Colegiul de Agricultură şi  Economie din Tecuci, Liceul cu Program Sportiv şi Colegiul de Alimentaţie Publică „Elena Doamna”.

„Voi încerca să văd care sunt cauzele”

De la inspectoarea de specialitate, profesoara Nicoleta Crânganu, am aflat că este posibil ca frecvenţa acestor cazuri la anumiţi profesori să se datoreze unei grile de notare mai lejere: „Voi încerca să văd care sunt cauzele şi vom încerca să facem în aşa fel încât aceste situaţii să nu se mai repete”, ne-a spus inspectoarea de limba şi literatura română.

Indiferent care ar fi motivele, important este că elevii respectivi au avut pe tot parcursul liceului o imagine deformată asupra nivelului lor de cunoştinţe. Nu este vorba de o singură notă, luată într-o anumită circumstanţă favorabilă. E vorba de patru ani de zile în care elevii respectivi au fost evaluaţi uneori chiar cu medii de 8 şi 9 (medii, nu note!), iar la bacalaureat n-au reuşit să promoveze.

Fiind vorba de cazuri ale aceloraşi cadre didactice, ne-am gândit că două ar putea fi cauzele: indulgenţa sau şpaga. Voi ce părere aveţi?

Citit 3880 ori Ultima modificare Marți, 14 Februarie 2012 23:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.