UPDATE Cum a sărit în aer o benzinărie dispărută în acte
Foto: Bogdan Codrescu

UPDATE Cum a sărit în aer o benzinărie dispărută în acte
Evaluaţi acest articol
(30 voturi)

UPDATE, 11 decembrie 2019: Proprietarul benzinăriei trebuie să consolideze terenul afectat de explozie | Comitetul Local pentru Situaţii de Urgenţă Galaţi s-a întrunit, miercuri, 11 decembrie 2019, în şedinţă extraordinară, pentru a adopta o hotărâre privind măsurile ce se vor aplica în urma exploziei care s-a produs, în data de 9 decembrie 2019, pe strada Frunzei.

Conform unui comunicat de presă, s-a decis menţinerea restricţiilor de circulaţiei pe strada Frunzei, în zona exploziei, de către Poliţie, până la îndeplinirea tuturor măsurilor impuse proprietarului, în vederea demarării lucrărilor de consolidare a terenului. De asemenea, furnizorii de servicii vor verifica reţelele administrate.

„Lichidatorul/proprietarul imobilului va asigura neutralizarea conţinutului rezervoarelor şi va verifica instalaţiile fostei staţii de carburanţi. De asemenea, s-a solicitat consolidarea terenului de către proprietar, conform măsurilor dispuse de către expertul autorizat, precum şi realizarea unui studiu geo care să reflecte starea de afectare a structurii rutiere, în zona limitrofă exploziei”, se arată în comunicatul de presă trimis de Primăria Galaţi.


Explozia care a avut loc, luni după amiază, pe strada Frunzei, la o fostă benzinărie, transformată acum în hotel, spălătorie auto şi restaurant, scoate la iveală nereguli foarte grave, printre care şi faptul că benzinăria a dispărut, în acte, fără să se ştie oficial acest lucru. Că toţi pasează mingea de la unul la altul, nu este nicio noutate, fiind deja o obişnuinţă în România. Problema mare este însă că o singură instituţie a făcut, în ultimii trei ani, verificări la hotelul respectiv şi a dat şi o sancţiune. Restul s-au limitat doar la a verifica documente sau nu au făcut, pur şi simplu, nimic, în ciuda faptului că o benzinărie, situată pe o stradă extrem de circulată, a dispărut peste noapte.

Povestea benzinăriei dezafectate, care a sărit acum în aer, începe în urmă cu foarte mulţi ani. Primele date oficiale sunt însă de prin 2013, când, susţin mai multe instituţii, au fost făcute şi verificări în teren. Mai exact, poliţiştii locali au constatat că se efectuau lucrări fără a fi respectată autorizaţia de construcţie. Drept urmare, a fost aplicată o amendă în valoare de 3.000 de lei. Sancţiunea a fost contestată de proprietarul de la acea vreme, iar procesul a trenat vreo patru ani. Mai precis, în 2017, instanţa de judecată a decis că Poliţia Locală nu are dreptate şi a închis dosarul, pe motiv că proprietarul sancţionat a decedat, iar firma a intrat în insolvenţă. Timp de patru ani, „a fost un proces pe rol, iar noi nu am putut face nimic. Abia în 2017 s-a terminat acest proces”, susţine Petrică Hahui, directorul Poliţiei Locale Galaţi.

După amendare, firma care deţinea benzinăria a cerut un certificat de urbanism, în vederea obţinerii unei alte autorizaţii de construcţie, dar, după decesul proprietarului, în septembrie 2013, nimeni nu a mai solicitat acest document.

A vândut, dar fără benzinărie

O dată cu decesul proprietarului, lichidatorul judiciar a preluat toate atribuţiile, înstrăinând, la un moment dat, şi proprietatea. Astfel, în 2014, se solicita la Agenţia de Mediu o nouă autorizaţie. Doar că solicitarea era făcută pentru hotel, restaurant şi spălătorie auto. Aşadar, benzinăria a dispărut peste noapte, din pix. „Autorizaţia de comercializare şi depozitare produse petroliere a expirat în anul 2013. Ulterior, administratorul societăţii a decedat, iar aceasta a fost preluată de un alt administrator, urmând ca acesta să solicite o nouă autorizaţie. Acest document a fost emis, în 2014, fără să conţină însă şi codul de comercializare şi depozitare carburanţi, a fost emis doar pentru activităţile de restaurant, spălătorie auto şi hotel.  În momentul în care a fost vândută de lichidator, societatea a fost vândută fără rezervoare. Lichidatorul judiciar şi administratorii care au acum societăţi acolo au fost invitaţi la sediul instituţiei, cu documentele, pentru a putea face verificări”, ne-a explicat Daniel Mocanu, comisar şef la garda de Mediu Galaţi.

Această autorizaţie a fost emisă de Agenţia pentru Protecţia Mediului, care, culmea, a făcut şi verificări în teren. „SC Petrol Plus SRL a solicitat autorizaţie de mediu în 2013 şi a obţinut, pe 10 aprilie 2014,  autorizaţie pentru activităţile hoteluri şi restaurante, spălătorie auto şi spălătorie uscată. Acesta document a avut valabilitate până anul acesta în aprilie. Aceeaşi firmă a notificat, în 2017, prin lichidator, intrarea în insolvenţă şi a solicitat transferarea autorizaţiei obţinute în 2014 către o altă societate. Această firmă a solicitat revizuirea autorizaţiei pentru activităţi de hoteluri şi restaurante. Pentru restul activităţilor, o altă societate a obţinut o altă autorizaţie, în februarie 2017. Niciuna dintre aceste autorizaţii nu a avut ca obiect activitatea de comercializare carburant. Înainte de 2013 a existat o autorizaţie pentru activitatea cu carburant. De atunci nu a fost solicitată nicio altă autorizaţie. De asemenea, nu există nicio societate care să fi solicitat dezafectarea staţiei de carburant”, ne-a declarat Eugen Ouatu, purtătorul de cuvânt al Agenţiei de Mediu Galaţi.

Adică, printr-o simplă tranzacţie imobiliară, a dispărut şi benzinăria. Că a dispărut în acte este uşor de înţeles, dar că a dispărut şi fizic şi nimeni nu s-a autosesizat este foarte greu de explicat. 

Au tăiat ţeava şi au provocat explozia

Cum nimeni nu s-a autosesizat cu privire la dispariţia staţiei PECO, totul a mers mai departe, în subteran fiind patru bombe gata să explodeze la cea mai mică scânteie. Asta s-a şi întâmplat, de altfel, luni după amiază, când muncitorii au încercat să taie o ţeavă în interiorul hotelului, ţeavă care făcea legătura cu unul dintre rezervoarele din subteran. Asta au stabilit şi reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă, care aşteaptă acum efectuarea unei expertize. Acestă expertiză le va fi utilă şi celor de la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, care, cel mai probabil, vor aplica şi sancţiuni. De altfel, ISU a fost singura instituţie care a făcut şi până acum controale acolo. „A fost aplicată o sancţiune, în martie 2019, de 10.000 de lei pentru că nu s-a solicitat autorizaţie pentru siguranţă la incendiu”, ne-a spus lt. col. Eugen Chiriţă, purtătorul de cuvânt al ISU Galaţi.

Anchetele sunt în plină desfăşurare, atât administrativ, cât şi penal, poliţia făcând cercetări pentru distrugere din culpă, aşa că nu ne rămâne decât să ne bucurăm că explozia nu s-a soldat cu victime şi să aşteptăm tragerea la răspundere a vinovaţilor. Dacă ei încă trăiesc. 

Citit 9501 ori Ultima modificare Vineri, 20 Decembrie 2019 01:39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.