Acord româno-ucraineano-moldovenesc pentru deblocarea portului Sulina

Acord româno-ucraineano-moldovenesc pentru deblocarea portului Sulina
Captură-video: Digi24
Evaluaţi acest articol
(18 voturi)

Șefii autorităților navale și portuare din România, Republica Moldova și Ucraina s-au întâlnit, joi, la Galați, la sediul Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ), în încercarea de a găsi o soluție de descongestionare a aglomerației zecilor de nave care staționează în rada Sulina, pentru a opera marfa din porturile din Ucraina.

Întâlnirea s-a dovedit a fi un succes. Cele trei autorități și AFDJ Galați au decis o coordonare comună a operațiunilor, un dialog direct între ele, pentru deblocarea situației. Cele trei autorități vor decide ce nave intră la dane și în ce ordine, pentru a se evita genul de cazuri înregistrate până acum, când agenții solicitau intrarea navelor către porturi, ulterior porturile nu confirmau danele, creându-se astfel aceste aglomerări în zonele de ancoraj de pe Dunăre.

Șeful Autorității Navale Române: Este impropriu spus că există un deficit de piloți

„Ședința de astăzi a fost împreună cu Autoritatea Porturilor ucrainene, cu omologul meu din Republica Moldova – Agenția Navală a Republicii Moldova și s-a stabilit ca modalitatea de lucru să fie direct între instituțiile celor trei state. Porturile, confirmând că există posibilitatea ancorării la dană și a operării navei, atunci nu se vor mai crea aceste blocaje. Totul depinde de rata de operare a portului și a danei respective. Prioritățile le stabilim în funcție de navele încărcate pe care le avem la dane și din solicitările porturilor.

Partea ucraineană și cea moldovenească vor informa AFDJ, care organizează pilotajul, și în funcție de solicitări și de piloții disponibili se vor stabili prioritățile pentru ziua respectivă, sau poate chiar pentru zilele următoare”, a spus Cosmin Dumitrache, director general Autoritatea Navală Română.

În foto, Cosmin Dumitrache

„Este impropriu spus că există un deficit de piloți la momentul acesta. Astăzi s-a stabilit să calculăm în funcție de ratele de încărcare ale danelor, să vedem necesarul de nave și ulterior ne vom putea da seama dacă într-adevăr este un deficit sau nu. Pilotajul este asigurat de AFDJ, sectorul este românesc majoritar și pilotajul trebuie asigurat de către statul român.

Piloții ucraineni pot prelua nava din zona de ancoraj din imediata vecinătate a portului și să o acosteze. dar să efectueze pilotarea de la intrarea din Marea Neagră la Bara Sulina până la port, sub nicio formă.

Nu putem nici lăsa foarte multe nave pe Dunăre, pentru că avem sectoare limitate de ancoraj. În primul rând, trebuie să ne gândim la siguranța navigației. Dacă avem foarte multe nave care staționează pe Dunăre, punem în pericol traficul fluvial sau fluvio-maritim, pentru că avem și nave maritime, și convoaie fluviale”, a mai spus șeful Autorității Navele Române.

„O ședință productivă”

„Această ședință a fost productivă, pentru că stabilește o conlucrare operativă între autoritățile portuare din statele sectorului maritim al Dunării, care va ajuta la fluidizarea traficului navelor pentru operare în porturile Ucrainei, Republicii Moldova și României”, a declarat Igor Zaharia, directorul Agenției Navale a Republicii Moldova.

În foto, Igor Zaharia

„Colegii din România au făcut tot posibilul ca partea asta de Dunăre să fie foarte sigură”

La rândul său, Oleksandr Golodnytskyy, șeful Autorității portuare din Ucraina, s-a declarat foarte mulțumit de discuțiile de la sediul AFDJ Galați.

„Am căzut de acord asupra unui anumit sistem de lucru, care ne ajută să scăpăm de acea aglomerație și să evităm niște crize care se creează din cauza asta. Primul lucru care se ia în calcul este siguranța și colegii din România au făcut tot posibilul ca partea asta de Dunăre să fie foarte sigură, să nu existe niciun pericol. Sperăm ca modalitatea de lucru stabilită astăzi să ne ajute să schimbăm situația.

În foto, Oleksandr Golodnytskyy

Fiecare parte va da o listă a navelor care sunt operaționale, care au cheu, care au marfă și care nu vor sta să aglomereze Dunărea. Această informație va fi primită de la organele oficiale de stat, nu de la agenții navelor, și care știu care cheu este liber, care navă trebuie să vină la el și care navă va fi operată acolo. Aceste lucruri vor fi coordonate numai de autoritățile de stat. nu de agenții care au ca scop să treacă nava și mai departe să aștepte”.

Conform reprezentantului ucrainean, acum sunt aproape 100 de nave în portul Sulina, din care 35 au zis că ajung în porturile ucrainene.

„În total, porturile ucrainene operau aproximativ 160 de milioane de tone de marfă, din care 5 milioane erau numai pentru porturile de la Dunăre – Ismail, Reni etc. Se fac eforturi și credem că o să ridicăm capacitatea porturilor de la Dunăre până în 15 milioane de tone, poate și mai mult. Aici, situația este legată și de Sulina, cu cât mai mult așteptăm, cu atât mai puțin operăm”.

Sunt nave care așteaptă ca taximetriștii în piață

Directorul general al AFDJ Galați, Angela Ivan, a spus că aglomerația de la Sulina este cauzată și de nave care nu au marfă, dar așteaptă să le pice ceva pentru încărcare.

„Toată această aglomerație este cauzată și de închiderea Barei Sulina, de operarea porturilor la o capacitate care nu a fost încă foarte bine organizată. Dar, în radă se află o mulțime de nave care nu au marfă, nu au misiune de a intra pe Dunăre și care așteaptă, practic, un business sau un transport accidental. Astăzi, Paza de Coastă, ANR-ul au hotărât că vor identifica navele-balast pentru porturile de pe Dunăre. Am identificat și posibilități de optimizare a tranzitării Barei Sulina și de atragere a mărfurilor către porturile Galați și Brăila.

În foto, Angela Ivan

Listing-ul de nave care au dană liberă, care au marfă de încărcat va intra la noi și vom ști care nave nu au marfă, nu au dană și au rămas în radă. Au fost și zile în care porturile ucrainene aveau în radă și 35 de nave în așteptare.

Acum, autoritățile din Ucraina ne dau navele care sunt autorizate de autoritatea portuară, ele vor intra și vor opera, iar fluxul va fi descongestionat. La Bara Sulina, Autoritatea Navală va hotărî care nave intră, vor fi operate rapid și formalitățile de intrare în România se vor desfășura în flux constructiv”, a spus directorul general al AFDJ Galați.

Conform acesteia, dacă în anii trecuți se operau câte trei-patru nave în Bara Sulina, acum sunt zile în care sunt operate și câte 16. Navele care au capacitate mare nici nu mai intră la dane, sunt operate direct la ancoră.

Citit 5553 ori Ultima modificare Vineri, 27 Mai 2022 22:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.