Drumurile judeţene, încotro?

Drumurile judeţene, încotro?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Traficul o va coti spre centrul judeţului * Transportul greu internaţional va ocoli centura Galaţiului! * Noul  drum - gata în doi ani *

Mircea Badea a pariat că o să se plimbe-n fundul gol pe Victoriei dacă în acest mandat se vor asfalta mai mult de câţiva kilometri de autostradă. Bine că n-a pariat pe  Galaţi. Judeţul nostru stă mai bine: în mandatul trecut s-au refăcut vreo 80 km de drumuri judeţene, dar din peste 873 km.

Preşedintele Consiliului, Eugen Chebac, are acum un proiect, în curs: traficul de pe graniţa de est a judeţului, de pe linia Prutului, se va muta în centrul acestuia, prin reabilitarea unui traseu, pas cu pas. Punct de bifurcaţie: Cudalbi.

Am aflat mai multe de la ing. Petru Tudorache (foto 1), şeful Serviciului drumuri şi poduri din cadrul Direcţiei de drumuri-poduri şi monitorizare servicii de utilitate publică a CJ Galaţi. Serviciul ţine evidenţa stării drumurilor, pe care o actualizează prin revizii săptămânale.

Se fac programe de reabilitare, Direcţia organizează licitaţii, iar banii vin din programe europene, de la Guvern şi foarte puţini din bugetul sărac al  CJ. Din când în când, Consiliul este chiar dat în judecată de cei care îşi strică maşinile prin hârtoape şi, uneori, pierde.

Fonduri şi cârpeli

Din fericire, n-au fost accidente grave din cauza drumurilor. Pentru 2009 sunt prevăzute 400 milioane lei pentru plombări din banii CJ, dar asfaltările se fac pe bani europeni sau de la Guvern. Anul trecut au fost reabilitaţi astfel 80 de km de drum. Dar, cum vă spuneam, asta e doar a zecea parte din total.

Mai apare un fel ciudat de a circula - un singur exemplu: anul trecut, între Valea Mărului şi Smulţi s-au turnat trei straturi de asfalt, dar… urmează în continuare 900 m de drum prost!

„În afară de programele guvernamentale prin care luăm bani de la UE, noi facem cu banii noştri cârpeală. O lucrare de genul Cudalbiului e undeva la 20 de milioane de euro! Preşedintele Consiliului a avut grijă să se oprească mai întâi la buget fondurile pentru cofinanţare. Altfel, ajungeam ca Guvernul să ne dea 800 de miliarde [lei vechi] şi tu să nu poţi să vii cu şapte miliarde!” Aşa, cu fonduri câştigate şi cârpeli, se pune cap la cap un drum nou de traversare a judeţului…

Altă axă de trafic:  Galaţiul - degrevat!

Anul acesta se lucrează la viitoarea deviere de trafic: „Este o dorinţă mai veche a preşedintelui Chebac, care acum are baze tehnice. La  Oancea, care este punct de ieşire din ţară cu trafic intens, Ministerul Transporturilor a făcut investiţii  de câteva milioane de euro, pentru modernizarea drumului. Traficul este mare şi se preconizează că  va fi şi mai mare”.

„Practic, în acest moment, cei care intră în ţară, ajung la Galaţi şi abia de aici se distribuie circulaţia spre Bucureşti şi spre Tecuci şi nordul ţării. Asta înseamnă un ocol de aproape o sută de kilometri. Or, ideea noastră este să facem un traseu care să iasă la mijlocul judeţului şi să bifurce traficul. Cine vine de la Bucureşti şi merge spre nordul ţării, ar lua-o  spre centrul judeţului, n-ar mai veni astfel să ne aglomereze centura Galaţiului”, explică inginerul Tudorache.

Traficul, în loc să coboare din vamă pe lângă Prut, va merge pe traseul Oancea-Roşcani-Târgu Bujor-Fârţăneşti-Băleni-Cudalbi, iar de acolo, acest drum bun se va bifurca spre nord, prin Tecuci-Valea Mărului şi spre sud, prin Pechea-Slobozia Conachi-Izvoarele.

„Zona asta, Vlădeşti, Brăneşti, Cavadineşti, are industrie zero. Deschiderea unei căi de acces în zonă  ar putea atrage investitori”. 

Fără banii UE, reabilitarea ar dura un veac!

„Dl Chebac şi-a exprimat ideea asta chiar de când a venit vicepreşedinte [în mandatul trecut]. Am verificat-o şi o punem în practică. Totul s-a legat: s-au găsit fondurile, s-au lansat proiectele. Lucrările sunt ample, costisitoare şi, numai din bugetul Consiliului, ar fi însemnat ca drumurile să fie gata peste vreo 99 de ani. Cu aportul banilor europeni, în maxim doi ani de zile acestea sunt gata!”

Din circa 3,5 milioane lei, fonduri proprii  ale CJ, se vor face doar lucrări de întreţinere: plombări, întreţinerea pietruirilor. Pentru realizarea noului traseu, s-au făcut deja nişte paşi.  Săptămâna trecută chiar, s-a predat amplasamentul pentru începerea şantierului de reabilitare a încă zece km de drum Oancea – Băneasa.  Dar despre asta, despre „radiografia” drumurilor şi acţiunea de cântărire a maşinilor grele - pirat,  vom scrie în alt articol.

Citit 1781 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.