Operatorii navali acuză taxele inechitabile din porturi

Operatorii navali acuză taxele inechitabile din porturi
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Aproximativ 90 de operatori şi armatori maritimi şi fluviali au semnat un apel către Ministerul Transporturilor, prin care cer adoptarea unor măsuri pentru asigurarea unor condiţii de navigaţie cât mai predictibile, care să ducă şi la creşterea traficului de mărfuri. Operatorii cer, de asemenea, Consiliului Concurenţei să se implice în rezolvarea actualelor inechităţi privind tarifele practicate de administraţiile de căi navigabile şi portuare.

În conformitate cu prevederile art.66 din Legea 235/2017, care reglementează în special modul de utilizare a infrastructurii de transport naval, în cadrul Consiliului Concurenţei s-a înfiinţat Consiliul de supraveghere din domeniul naval, care supraveghează în ce măsură administraţiile pun la dispoziţia operatorilor infrastructura de transport, avizează normele de fundamentare a tarifelor, a chiriilor şi redevenţelor pentru închirierea, concesiunea şi subconcesiunea terenurilor portuare care aparţin domeniului public al statului sau UAT-urilor, şi urmăreşte aplicarea lor în mod nediscriminatoriu. Consiliul de supraveghere în domeniul naval are în atribuţii şi monitorizarea şi avizarea procedurii de elaborare a contractelor-cadru. În acest context, operatorii semnatari ai apelului atrag atenţia că, având în vedere că termenul de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii privind elaborarea şi avizarea contractelor-cadru şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului de supraveghere din domeniul naval a fost depăşit, „inechităţile privind modul de constituire al tarifelor practicate de administraţiile de căi navigabile şi portuare, a chiriilor diferenţiate între operatorii care utilizează terenurile portuare de aceeaşi categorie, a tarifelor pentru serviciile de siguranţă, a tarifelor percepute de autorităţi ale statului care au exclusivitate şi sunt obligatorii pentru operatorii din domeniul naval, vor rămâne neschimbate pe durata acestui an, fapt ce va conduce la menţinerea unor cheltuieli ridicate pentru operatori”.

În acelaşi timp, prin apelul adresat Ministerului Transporturilor, operatorii îşi doresc „o reaşezare echitabilă” a relaţiei pe care o au cu administraţiile şi autorităţile statului şi propun un set de măsuri prin care să se asigure condiţii de navigaţie cât mai predictibile şi care să ducă şi la creşterea traficului de mărfuri. „Experienţa operatorilor economici arată că cea mai costisitoare fază a transportului fluvial o reprezintă tranzitarea CDMN şi staţionarea în portul Constanţa în vederea descărcării sau a încărcării. Un cumul de factori, unii impredictibili (natura şi durata fenomenelor) şi alţii implacabili (curgerea non-stop a taxelor, indiferent dacă se derulează vreo activitate sau nu, dacă sunt măcar condiţii ca activitatea să se desfăşoare), lucrează exclusiv în defavoarea armatorilor, care se văd în situaţia de a fi dublu penalizaţi atât de timpul îndelungat necesar derulării operaţiunilor portuare, cât şi de taxele portuare care au curs în toată această perioadă”.

Printre cele nouă măsuri propuse de operatori şi armatori se numără suspendarea tarifelor portuare pe perioadele în care portul este închis şi adaptarea taxelor portuare şi a tarifelor de tranzitare a Canalului Dunăre-Marea Neagră la cantitatea de marfă efectiv transportată, şi nu la capacitatea nominală a navelor fluviale, capacitate imposibil de atins atunci când condiţiile de navigaţie pe Dunăre nu permit încărcarea la capacitate maximă.

Citit 2653 ori Ultima modificare Miercuri, 25 Aprilie 2018 10:28

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.