Ticketing gălăţean pe bani europeni, cu sincope româneşti
Foto: Marian Calestru

Ticketing gălăţean pe bani europeni, cu sincope româneşti
Revoluţia în transportul public se lasă aşteptată
Evaluaţi acest articol
(24 voturi)

O adevărată revoluţie în transportul public local îi aşteaptă pe gălăţeni de la 1 aprilie 2021. Biletul - cod QR, în format fizic diferit de cel cunoscut, va deveni temporar, nu per călătorie, şi va fi valabil o oră, timp în care cetăţenii vor putea circula cu oricâte mijloace de transport. Abonamentele nu vor mai fi eliberate în funcţie de trasee, ci de numărul călătoriilor şi valabilitatea acestora. Din păcate, plata călătoriei cu cardul bancar în autobuz sau troleibuz tot nu va fi posibilă. Încă. Toate acestea fac parte din "cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România" promis de autorităţi, dar care funcţionează cu sincope, dificultăţi şi surprize neplăcute. Investiţia a fost contractată, iniţial, printr-un credit făcut de Primăria Galaţi la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), dar va fi decontată din fondurile europene pe care municipalitatea a reuşit să le atragă.

"Încercăm să facem o mică revoluţie în sistemul de transport în comun la nivelul municipiului Galaţi. Poate n-or fi 12 luni, dar sperăm să fie mai puţin de 18 luni perioada de implementare. Am convingerea că partenerii noştri vor face tot posibilul ca, într-un timp cât mai scurt, cetățenii să se poată bucura de acest sistem", anunţa primarul Ionuţ Pucheanu, pe 6 decembrie 2017.

Declaraţia era făcută la semnarea contractului cu asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) - Certsign SA (România) - Swarco Traffic SRL (România). Consorţiul îşi asuma misiunea de a proiecta, construi, opera şi menţine sistemele de taxare automată a titlurilor de călătorie, de informare a pasagerilor şi de management al flotei de transport public local.

"Şi consorţiul, şi partenerii noştri au tot interesul să terminăm proiectul în cel mai scurt timp posibil. Noi trebuie să oferim un sistem perfect funcţional, pe măsura exigenţelor cetăţenilor din Galaţi, ale Primăriei, dar şi a prestigiului nostru. Sistemul de la Galaţi va fi cel mai modern din România, va beneficia de cele mai noi tehnologii", îi răspundea primarului Giampiero Luzzi, director de vânzări internaţionale al AEP Ticketing Solutions şi reprezentantul consorţiului.

Suntem la sfârşit de martie 2021, iar sistemul cel lăudat se află încă în implementare. Gălăţenii s-au obişnuit cu sincopele şi surprizele lui neplăcute. Diferenţa majoră este că sistemul nu va mai fi plătit dintr-un împrumut, ci din fonduri europene.

Un pic de istorie

"Eficientizarea transportului public local" se afla printre obiectivele de investiţii pentru care Primăria Galaţi a contractat, pe 27 octombrie 2014, în mandatul primarului Marius Stan, un credit de 100.000.000 de lei la BERD. În urma consultărilor cu experţii desemnaţi de BERD, s-au stabilit indicatorii tehnici şi economici ai "eficientizării", prin achiziţia unor sisteme de taxare automată a titlurilor de călătorie (e-ticketing), de informare a pasagerilor şi management al flotei de transport public local.

Licitaţia pentru realizarea investiţiei s-a desfăşurat tot după procedura BERD şi a fost câştigată de consorţiul italian AEP Ticketing Solutions (Italia) - Certsign SA (România) - Swarco Traffic SRL (România). Contractul, în valoare de 26.151.431 de lei fără TVA, a fost semnat pe 6 decembrie 2017. Perioada de implementare (proiectare şi execuţie) era de 18 luni, iar durata de operare şi mentenanţă de 60 de luni.

Un an mai târziu, în decembrie 2018, Primăria Galaţi, a reuşit să atragă pentru această investiţie fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, în cadrul apelului dedicat proiectelor nefinalizate. Conform contractului de finanțare, valoarea totală a proiectului "Furnizarea Sistemelor de Colectare Automată a Tarifelor de Călătorie, de Informare a Pasagerilor și de Management al Flotei de Vehicule pentru Municipiul Galați" este de 26.189.365,90 lei, din care 23.936.290,34 lei reprezintă cheltuieli eligibile, iar 2.253.075,56 lei reprezintă cheltuieli neeligibile.

„Cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România”

Asta li se promitea gălăţenilor pe 8 mai 2019, când a avut loc conferința de lansare a proiectului european, care trebuia să devină operaţional din toamna anului 2019, odată cu introducerea biletului temporar de călătorie.

Conform datelor oficiale, sistemul urma să vândă titluri de călătorie prin: 25 de puncte de vânzare ale  Transurb, 17 puncte de vânzare aparţinând terților, automatele de vânzare a biletelor (TVM) din staţii, plata cu cardul bancar în vehicul, webshop şi o aplicație de pe telefonul mobil.

102 panouri electornice şi o aplicaţie mobilă urmau să asigure informarea călătorilor cu privire la sosirea mijloacelor de transport în staţii.

Proiectul mai cuprindea şi 140 de camere de luat vederi amplasate în staţii, pentru siguranţa cetăţenilor, precum şi dispozitive de numărare în timp real a pasagerilor din mijloacele de transport în comun, pentru monitorizarea celor mai aglomerate trasee.

Ce s-a realizat, conform autorităţilor

"Cel mai modern şi performant sistem de e-ticketing din ţară" trebuia să fie implementat până la 31 decembrie 2019, dar a intrat în prelungiri până la 31 martie 2020. Motivul? Conform autorităţilor, "incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România, în principal, dar şi vandalizarea echipamentelor, în subsidiar". Iar în martie 2020, a năvălit pandemia, cu toate restricţiile ei.

La finele anului 2020, autorităţile asigurau că toate cele trei componente din cadrul sistemului e-ticketing sunt funcţionale: "Sistemul de taxare automată funcționează, mai puțin modul de plată cu cardul bancar la bordul vehiculelor. Sunt complet funcționale sistemul de informare a pasagerilor și sistemul de management al flotei. Până la 31 mai 2025, furnizorul are obligația contractuală de a asigura operarea și mentenanța celor trei sisteme".

Ce păţesc gălăţenii

Adesea, gălăţenii constată, după lungi minute de aşteptare, că informaţiile de pe panourile din staţii nu sunt reale. De pildă, că autobuzul anunţat peste opt minute, ajunge în 28 de minute. Sau panoul nu mai oferă niciun fel de date privind circulaţia mijloacelor de transport!

Iată şi explicaţia Primăriei: "Panourile de informare folosesc pentru comunicații tehnologia 4G. Dacă uneori informațiile afișate sunt statice (de exemplu ora/data + un mesaj prestabilit), înseamnă că e posibil să apară unele fluctuații de semnal, cum se întâmplă și la telefoanele mobile, iar panoul redevine funcțional imediat ce se restabilește conexiunea".

În realitate, însă, autobuzele vechi nu sunt compatibile cu această tehnologie, deci nu se pot transmite date despre locație și în cât timp ajung în stație. O altă problemă sunt penele de curent care afectează troleibuzele și care nu pot fi anunțate pe panou.

Și validarea cardului de călătorie în mijloacele de transport poate fi o aventură, călătorii fiind nevoiţi să ia la rând dispozitivele în căutarea unuia care nu dă eroare.

Dar cea mai neplăcută situaţie se petrece când oamenii încearcă să-şi reîncarce cardul de călătorie la TVM şi descoperă că au rămas şi fără bani, şi fără călătorii! În acest caz, trebuie să trimită o cerere de returnare a banilor, cu toate datele necesare (numărul cardului, ziua și locul unde s-a realizat operațiunea, date de contact etc.) pe adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. şi să aştepte să li se răspundă.

Vandalizarea automatelor de vânzare a biletelor şi de încărcare a cardurilor de călătorie este un "sport" local. Echipele care se ocupă de mentenanţa lor au ocazia să extragă tot felul de obiecte sau resturi blocate înăuntru: monede din alte ţări, carduri bancare, dar şi bucăţi de plastic, bucăţele de lemn, cartoane sau frunze.

Ce spune Transurb

Potrivit companiei publice de transport Transurb, în prezent, gălăţenii pot achiziţiona titluri de călătorie de la cabinele sale de vânzare, de la TVM-uri, de pe portal-ul www.transportgalati.ro, folosind aplicația Transport Galati (disponibilă pe Google Play și App Store), iar după data de 1 aprilie urmează să poată fi achiziţionate titluri de călătorie şi prin serviciul SMS (în afara programului de ticketing).

"La cabinele de vânzare, se pot utiliza toate tipurile de servicii (eliberare card, încărcare card cu orice tip de titlu de călătorie, orice tip de facilitate, portofel electronic, achiziție bilete). Transurb are la acest moment 25 de puncte de vânzare, dintre care sunt deschise, în funcţie de perioada şi de cerințele publicului călător, aproximativ 20. La toate punctele de vânzare se poate plăti cu cardul bancar", spune operatorul de transport.

"La TVM-uri se poate verifica suma deja încărcată pe card, se pot încărca sume pe carduri, fie în portofelul electronic, fie pentru diferite tipuri de abonamente, cu preț integral şi care, anterior, au fost activate la cabinele de vânzare. La acest moment sunt funcționale 82 de TVM-uri, dintre care 41 au deja instalate și în stare de funcționare aparate POS pentru intermedierea plăților cu cardul", precizează Transurb.

Ce se schimbă de la 1 aprilie

"Începând cu data de 1 aprilie 2021, biletul de călătorie va costa tot doi lei, dar va avea un format fizic diferit față de cel actual. Elementul de noutate va fi faptul că el va avea un cod QR, pe baza căruia va fi validat pentru o călătorie de 60 de minute, cu posibilitatea schimbării mijloacelor de transport în acest interval. Tot începând cu data de 1 aprilie 2021, noile bilete de călătorie vor putea fi achiziționate și de la TVM-uri. De asemenea, tot de la 1 aprilie, se vor putea achiziționa și bilete electronice de călătorie din aplicație", ne-a transmis Primăria.

În ceea ce priveşte achiziţia biletului de călătorie prin reţeaua de terţi, Transurb spune că va fi disponibilă în cel mai scurt timp, imediat ce societatea va încheia contract de mentenanță pentru aparatura fiscală şi va obține toate aprobările din partea organului fiscal.

Abonamentele nu vor mai fi pe trasee. Va exista abonamentul PLUS NOMINAL, cu număr nelimitat de călători valabile o lună (90 de lei), trei luni (260 de lei), şase luni (500 de lei). Alternativa o reprezintă BASIC, abonament transmisibil, cu număr limitat de călătorii în intervalul de valabilitate. Variantele sunt următoare: cu 25 de călătorii valabile o lună la tariful de 45 lei, cu 45 de călătorii valabile o lună la 55 de lei, cu 60 de călătorii valabile două luni pentru 95 de lei, cu 135 de călătorii valabile trei luni în valoare de 155 lei şi cu 270 de călătorii valabile şase luni pentru care tariful este de 300 de lei.

Toate abonamentele includ card, ce are și facilitate de portofel electronic reîncărcabil. Tocmai de aceea va exista şi opţiunea unui extraportofel electronic, zece călătorii valabile trei luni la preţul de 19 lei.

Când vom putea plăti cu cardul?

La finele anului 2019, autorităţile invocau incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România care "nu a implementat noul standard de plata EMV «Tranzit» (diferred payment etc.)". Incompatibilitate care nu exista, de pildă, la Cluj-Napoca, acolo unde călătorii puteau plăti fără probleme cu cardul.

În cursul anului 2020, Transurb a organizat două licitaţii pentru prestare servicii EMV, ambele proceduri fiind anulate în lipsa ofertanţilor.

"Pentru plata cu cardul în mijloacele de transport, societatea a demarat la acest moment, pentru a treia oară, procedura de achiziții servicii soft specifice, mentenanță și servicii bancare pentru încasare, transfer şi comisionare", ne-a comunicat Transurb, zilele trecute. Noi nu am găsit în

Sistemul Electronic de Achiziţii Publice decât nişte anunţuri de consultare a pieţei, dar poate că n-am ştiut unde să căutăm.

Cert este că plata cu cardul bancar în mijloacele de transport se va lăsa aşteptată. Nu se ştie cât!

Foto: Anca Melinte şi Marian Calestru

Acest articol a fost publicat pe

PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania: Closer to citizens”,

un proiect Freedom House Romania, cofinanțat de Comisia Europeană/ DG Regio.

Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

Citit 11356 ori Ultima modificare Sâmbătă, 27 Martie 2021 02:57

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.