Transportatorii de marfă au protestat și la Galați

Transportatorii de marfă au protestat și la Galați
Captură video
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

TIR-uri ale transportatorilor de marfă din Galați au mers în coloană și cu viteză redusă, astăzi, 18 iunie, pe Drumul de Centură, claxonând continuu, în semn de protest față de decizia ANAF de a impozita diurnele șoferilor, retroactiv din 2016.

„Foarte mulți operatori de transport, în special de marfă, s-au trezit datori la stat cu sume impresionante, în momente foarte dificile din punct de vedere financiar. Pentru mulți operatori din transportul de marfă, dar și de persoane, această impunere echivalează cu falimentul. La Galați, doar transportatorii de marfă s-au manifestat astăzi”, a declarat pentru „Viața liberă” Sorin Amarinei, vicepreședinte regional în cadrul Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).

Protestul de la Galați s-a desfășurat concomitent cu manifestații similare în mari orașe din țară, organizate de asociațiile patronale ale transportatorilor – APTE 2002, Apulum Alba Iulia, ATM Bucovina, ARTRI, COTAR, FORT și UNTRR.

Într-un comunicat de presă comun, asociațiile patronale respective afirmă că transportatorii români sunt scoși de pe piața europeană cu „ajutorul” propriilor autorități.

„După ce a fost lăsată pe cont propriu de ani de zile și a dus greul economiei pe timpul pandemiei, industria transporturilor este hărțuită de autoritățile de control fiscale, care au decis reîncadrarea diurnelor acordate șoferilor ca venituri de natură salarială și impozitarea acestora cu impozit pe venit și contribuții sociale.

Controalele se efectuează, în cele mai multe cazuri, pe ultimii cinci ani, astfel că valoarea deciziilor de impunere rezultate se ridică la câteva milioane de euro la firmele cu parcuri în jur de 100 de camioane, depășind cu mult cifra de afaceri pe 2-3 ani a acestor firme. Cu alte cuvinte, vorbim de sume imense, pe care în majoritatea cazurilor firmele sancționate nu au fonduri din care să le achite.

(...) Consultările în cadrul grupului de lucru au intrat în impas, reprezentanții Ministerului Finanțelor venind în final nu cu o soluție de rezolvare a problemei actuale, ci cu o propunere de modificare pe viitor a actualului prag de neimpozitare a diurnei externe de la 2,5 ori nivelul indemnizațiilor acordate funcționarilor de stat la 1,2-1,5 ori valoarea acordată astăzi funcționarilor de stat. O astfel de modificare a Codului fiscal ar reduce diurna acordată șoferilor de la un maximum de 87,5 EUR pe zi la 45 EUR/zi, respectiv un total lunar echivalent cu valoarea unui salariu mediu pe economie, ceea ce înseamnă o reducere a veniturilor nete ale șoferilor, dar și o creștere a costurilor transportatorilor cu cel puțin 3,5 eurocenți pe kilometru, cu efecte evidente în creșterea prețurilor produselor la raft pentru toată populația.

Reducerea diurnei pentru șoferi este echivalentă cu împingerea forței de muncă din sector către firmele din vestul Europei, care îi așteaptă pe șoferii români cu brațele deschise. O impozitare a unei părți a diurnei ar crește costurile firmelor de transport într-atât încât nu ar mai fi competitive pe piața internațională, ca urmare a nivelului ridicat al taxelor și impozitelor aplicate pe muncă în România.

O altă revendicare importantă o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajații la stat față de privați – este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.

(...) În timp ce alte state est-europene caută soluții să mențină competitivitatea propriilor companii de transport pe piața comunitară, competitivitate redusă prin reglementările protecționiste impuse de vest-europeni prin Pachetul Mobilitate, care va intra în vigoare complet în februarie 2022, Guvernul României se gândește să penalizeze suplimentar firmele românești prin supraimpozitare și suprataxare.

Firmele de transport internațional contribuie masiv la reducerea deficitului balanței comerciale a României, care în 2020 a ajuns la peste 16 miliarde de euro. Astfel, pare de neînțeles hotărârea cu care instituțiile statului român acționează în direcția punerii pe butuci a unui segment economic care angajează aproape 400.000 de oameni direct și indirect”, se afirmă în comunicatul citat.

Sursa video: FORT Galați

Citit 3417 ori Ultima modificare Duminică, 20 Iunie 2021 11:26

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.