32 de ani de la scufundarea „Titanicului” românesc. Cea mai mare tragedie petrecută pe Dunăre

32 de ani de la scufundarea „Titanicului” românesc. Cea mai mare tragedie petrecută pe Dunăre
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

10 septembrie 1989 a marcat cea mai mare catastrofă navală din istoria României. În urmă cu 32 de ani, nava "Mogoșoaia" pleca din portul Galați spre comuna tulceană Grindu. La bordul său se aflau aproape 250 de pasageri plus nouă membri ai echipajului. În anii care au urmat tragediei, evenimentul petrecut atunci a rămas cunoscut sub denumirea de "cursa morții".

În 1989, 10 septembrie a picat într-o zi de duminică. Pentru mulți dintre cei 246 de pasageri urcați pe "Mogoșoaia" și pentru echipajul vasului, traseul pe care urmau să-l parcurgă devenise deja o rutină. Unii dintre ei făcuseră același drum, la bordul aceleiași nave, de nenumărate ori. Erau pescari, săteni din Grindu (fostul sat Pisica), angajați din docuri, dar și navetiști care mergeau de la muncă acasă. Printre pasageri erau și câteva familii care tocmai se întorceau de la o nuntă. Cursa din ziua aceea, aparent una cât se poate de banală, a fost un drum fără întoarcere pentru cei mai mulți dintre ghinioniștii pasageri.

La scurtă vreme după efectuarea manevrelor de ieşire din port, puţin după ora 8,00, ajunsă în zona numită Cotul Pisicii, nava "Mogoşaia" a fost lovită în plin de convoiul bulgăresc format din împingătorul "Petar Karanicev" şi din şase barje.

Ulterior, s-a aflat că echipajul de pe convoi sărbătorise toată noaptea, cu alcool din belşug, ziua naţională a Bulgariei. Deşi nava românească avea semnalele acustice pornite, ceaţa deasă care plutea deasupra apei redusese foarte mult vizibilitatea. Pentru "Mogoșoaia", impactul a fost nimicitor. În doar câteva minute, nava de pasageri a fost înghiţită de Dunăre. Doar 16 persoane aflate la bordul navei au reuşit să se salveze.

Comuniștii au încercat să mușamalizeze amploarea tragediei

Vestea că "Mogoşoaia" s-a scufundat a căzut ca un trăsnet. Sute de familii au fost îndoliate. Autorităţile le-au chemat în port pe rudele victimelor, pentru a recunoaşte cadavrele. Pentru oameni, şocul provocat de vederea cadavrelor celor dragi a fost inimaginabil. După o reţetă bine cunoscută, autorităţile comuniste au încercat să muşamalizeze catastrofa de pe Dunăre. În presă, la rubrica de "Fapt divers", au fost publicate câteva rânduri. Dimensiunile tragediei au fost însă atât de mari, încât, pur şi simplu, nu au putut fi stăvilite.

Scufundarea navei "Mogoşoaia" a rămas în istorie drept cea mai mare catastrofă din istoria navigaţiei pe Dunăre. Pierderea a 239 de suflete a rămas o rană deschisă, iar evenimentele de acum 32 de ani s-au păstrat în memoria colectivă la fel de cutremurătoare ca şi cum ar fi fost ieri.

"Mogoşoaia" mai fusese implicată în accidente navale. Primul dintre acestea a avut loc pe 27 octombrie 1982, când nava a intrat în coliziune cu nava sovietică "Volga". Al doilea accident s-a petrecut în 1988, în timpul unei acostări la pontonul din localitatea Grindu. Primele două accidente s-au soldat doar cu pagube materiale semnificative.

Vinovat de producerea catastrofei a fost declarat Gheorghi Petrov Anghelovski, comandantul împingătorului bulgăresc. El a fost arestat în aceeaşi lună, a executat două luni la închisoare, după care a fost extrădat în Bulgaria. Acolo, nu a mai stat nicio zi la puşcărie. În anul 1993, Justiţia din România l-a condamnat în lipsă pe Gheorghi Petrov Anghelovski la zece ani de închisoare pentru distrugere, motivând că nu a respectat regulile de navigaţie şi că manevra efectuată de acesta a provocat scufundarea navei-pasager "Mogoşoaia".

Citit 7839 ori Ultima modificare Vineri, 10 Septembrie 2021 23:57

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.