Performantul sistem de ticketing, un fiasco. Radiografie, la un an de funcţionare
Foto: Anca Melinte

Performantul sistem de ticketing, un fiasco. Radiografie, la un an de funcţionare
Evaluaţi acest articol
(28 voturi)

„TVM blocat în I.C. Frimu la U10”, „TVM vandalizat la Fileşti”, „La Maşniţă - TVM fără tensiune”, „La Agenţia de voiaj - TVM defect, nu primeşte decât monede de 10 sau 50 de bani şi plata cu cardul”, „Complex Siret - TVM nefuncţional”, „Modern - TVM nu primeşte numerar”, „TVM-urile din Ţiglina 1 şi Minion sunt indisponibile momentan” - acestea sunt doar câteva dintre mesajele care curg, într-o zi, pe grupul de WhatsApp al salariaţilor Transurb care se ocupă de funcţionarea automatelor de vânzare a biletelor de călătorie şi de reîncărcare a cardurilor - TVM (ticket vending machine). Potopul de mesaje reprezintă o radiografie a modului în care funcţionează de aproape un an „cel mai modern şi mai performant sistem de ticketing” promis de autorităţi.

Peste o lună şi jumătate, „revoluţia din transportul public local”, anunţată de autorităţi, împlineşte un an. Un an de când gălăţenii folosesc biletul - cod QR, valabil o oră, iar cardurile au luat locul abonamentelor pe hârtie, fiind diferenţiate după numărul călătoriilor şi perioada de valabilitate a acestora, nu de trasee. Din păcate, achiziţionarea de bilete sau reîncărcarea cardurilor la automatele (TVM-urile) din staţii se transformă, de cele mai multe ori, în loterie pentru gălăţeni. Şi asta pentru că, taman când au mai mare nevoie de bilet, aparatul fie nu primeşte bancnote, ci doar monede, fie nu acceptă plata cu cardul, fie este complet nefuncţional. Iar în mijlocul de transport validarea unei călătorii se transformă adesea în aventură. "Cel mai modern şi mai performant sistem de ticketing" se dovedeşte a fi total ineficient. Autoarea acestui articol a încercat de două ori, duminică dimineaţă, să îşi reîncarce cu încă zece călătorii cardul de transport de la TVM-ul din staţia de pe strada Oţelarilor. N-a reuşit pentru că tranzacţiile au eşuat, aparatul căutând în neant configurarea reţelei. Noroc că mai aveam două călătorii rămase pe card, deci am avut ce valida la urcarea în autobuz. Din perspectiva călătorului, ştiu ce înseamnă ca taman când am urgentă nevoie de bilet sau de călătorii pe card, TVM-ul să fie mort, nefuncţional, să nu accepte plata cu cardul sau cu bancnote.

Din perspectiva salariaţilor Transurb, care trebuie să menţină în stare de funcţionare aceste automate, este şi mai frustrant. Oamenii sunt nevoiţi să alerge dintr-o parte în alta a oraşului, iar TVM-ul pe care tocmai l-au repus în funcţiune poate ceda într-o zi sau peste o oră. Am intrat în posesia mesajelor care curg într-o zi pe grupul lor de WhatsApp şi ne-am crucit.

Potop de mesaje

Iată cum arată, într-o singură zi, o parte din lista TVM-urilor cu probleme: „Fileşti - vandalizat; Piaţa Micro 39, Beverly Hills - fără tensiune; TVM-uri cu BNA defect (nu primesc decât monede de 10-50 de bani şi plata cu cardul) - Bariera Traian, Parc „Eminescu”, Orăşelul Copiilor, Zenner, Bloc A8, Cimitir „Eternitatea”, Gara CFR, Elnav; Complex Siret - nefuncţional, „Modern” - nu primeşte numerar; M13 - nefuncţional; „Muzeu”; Bloc U10 - I.C. Frimu; Maşniță; Piaţa Energiei; Liceul „Dunărea”…

„M-a sunat dna casier de la capătul troleibuzului (IT14) şi mi-a comunicat că TVM-ul de acolo nu primeşte numerar! Mulţumesc!”, intervine un mesaj în pomelnicul de adrese.

Apare apoi şi lista cu TVM-uri trimise în service tocmai pentru că nu primesc numerar: Parc „Eminescu”, Orășelul Copiilor, Bloc A8, Cimitir „Eternitatea”, Elnav, Casa Minion, Zenner, Complex Siret. Apoi vin la rând pe lista cu probleme TVM-urile din staţiile Micro 13, Agenţia de voiaj, Lidl - Oţelarilor, AJOFM.

„Oare vede cineva mesajele acestea? Călătorii sunt foarte supăraţi pentru că trebuie să meargă tot oraşul pentru un bilet. Asta până într-o zi când o să luăm chiar bătaie. Mulți ne-au promis-o!”, scrie, la capătul răbdării, unul dintre salariaţii Transurb.

„E o nebunie!”, spun oamenii care se simt fugăriţi de la un TVM la altul, pentru a le face funcţionale, iar „minunea” durează în cel mai fericit caz o zi, în cel mai nefericit, o oră. Fireşte, înseamnă şi carburant consumat şi uzura maşinilor pe care le folosesc pentru că nu se pot „teleporta” de la TVM-ul de la Modern la cel de pe Oţelarilor ori de la Beverly Hills.

Cifrele nu mint

Desigur, fiecare zi de lucru poate fi solicitantă, indiferent de domeniul de activitate, prin urmare, intenţia nu este de a le plânge de milă salariaţilor Transurb, ci de a arăta, şi din perspectiva lor, modul în care funcţionează „cel mai modern şi performant sistem de e-ticketing din ţară” pe care ni l-au promis autorităţile.

1 februarie 2022: 81.293 de urcări în mijloacele de transport, 63.479 de călătorii validate, dintre care 4.316 bilete şi 59.163 de carduri. Aşa arată, la capătul unei singure zile lucrătoare, situaţia din transportul public local, potrivit unor date pe care le-am obţinut pe surse. Nu mai puţin de 17.814 călătorii nevalidate fie din rea-voinţă, fie din imposibilitatea de a procura bilet de călătorie sau de a reîncărca un card de transport, fie din cauza erorilor date de aparatele de validare…

Iar toate acestea înseamnă bani neîncasaţi şi se reflectă în calitatea transportului public local.

 

Citit 6605 ori Ultima modificare Miercuri, 16 Februarie 2022 00:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.