Galațiul și Brăila cer reducerea taxelor pe Dunăre pentru a face porturile mai competitive
Foto: Ovidiu Amălinei

Galațiul și Brăila cer reducerea taxelor pe Dunăre pentru a face porturile mai competitive
Evaluaţi acest articol
(27 voturi)

Modernizarea transporturilor, a capacităților portuare și a facilităților logistice pe Dunărea Maritimă poate fi un liant economic important la nivelul comunităților locale din Galați și Brăila. Așa se face că autoritățile publice locale și județene din Galați și Brăila și-au unit forțele într-o serie de inițiative menite să genereze dezvoltare economică la nivel regional.

Modernizarea porturilor precum cele din Galați și Brăila și asigurarea unor condiții optime de transport naval sunt importante mai ales că, în noul context geopolitic, rutele comerciale încep să se reconfigureze și să aducă o serie de oportunități pentru această zonă.

Demersurile de reconectare a Portului Galați cu liniile de cale ferată cu ecartament larg sunt un prim pas ce va ajuta la deblocarea unor transporturi de mărfuri - precum cele de cereale, de exemplu - dinspre Ucraina spre piețele internaționale.

Însă, dincolo de asta, o "boală veche" este sistemul de taxe aplicat pe Dunărea maritimă, sistem care, în opinia armatorilor, este mai degrabă descurajator pentru transportatori. "Hai să vedem ce vor face autoritățile, ce viziune la nivel de strategii publice au pentru transporturile de marfă, ca să atragă un flux de nave maritime și pe partea aceasta. Asta vizavi de nivelul tarifelor pe care le practică... Acum, vin foarte puțini. Pentru că și costul armatorului maritim pe Constanța e mai mic decât costul armatorului maritim dacă ar veni pe canalul Sulina la Galați. Plus timpul de operare. Problema e că tranzitarea pe Sulina înseamnă taxe și bani plătiți, către administrațiile portuare, către administrațiile fluviale și așa mai departe. Desigur, cine e mai aproape de Ucraina decât Galațiul? Marfa pe care nu poți să o descarci la Ismail vii să o descarci la Galați, eventual. Ar fi, poate, o variantă. Dar trebuie să vii cu o ofertă competitivă ca structură de costuri ca să generezi un astfel de trafic de mărfuri, iar aici taxele sunt un impediment pentru porturile gălățene", declara recent, pentru "Viața liberă", directorul general al CNFR Navrom Galați, Cătălin Eduard Țigănuș.

În acest context, primăriile și consiliile județene din Galați și Brăila au înaintat o solicitare către Ministerul Transporturilor ce vizează stabilirea unor niveluri de taxare competitive pentru transportatorii pe Dunărea maritimă. "Împreună, autoritățile din Galați și Brăila, am făcut această solicitare pentru că este o concurență destul de mare și transportatorii merg în porturile în care găsesc mai multe avantaje. Când vorbim de beneficii, acestea se reflectă în costuri, pentru că una este să plătești, de exemplu, 26.000 de euro/navă de 10.000 tdw în România, alta e să plătești 11.000 de euro în Burgas sau Varna pentru aceeași navă, de aceleași dimensiuni. Iar aici intră tot sistemul de taxe, începând de la Autoritatea Navală Română până la taxele administrației fluviale pe Canalul Sulina și taxele portuare", a explicat președintele CJ Galați, Costel Fotea.

În același context al proiectelor de dezvoltare regională, președintele CJ Galați a precizat că podul peste Dunăre nu este un concurent, în materie de configurare a lanțurilor logistice, pentru porturile din Galați și Brăila. "Podul peste Dunăre nu este <un concurent>, ci este chiar un avantaj pentru transportul de marfă din Galați și Brăila. Dar, pentru asta, este nevoie de marfă containerizată, deci vorbim de niște platforme multimodale (rutier-feroviar-rutier - n.r.), precum cea care se dorește a fi realizată la Galați, iar legăturile de transport care s-ar face prin intermediul podului peste Dunăre ar fi un avantaj spre deschiderea zonei și realizarea legăturilor cu celelalte regiuni ale țării. În tandem, porturile din Galați, Brăila și podul peste Dunăre creează premisele unui centru logistic, ale unui hub comercial în zonă, ceea ce, desigur, ar fi un lucru benefic și pentru economia Galațiului, și pentru cea a Brăilei", a mai arătat președintele CJ Galați, Costel Fotea.

În prezent, Ministerul Transporturilor face o analiză a sistemului de taxe pe Dunăre, urmând ca nivelul acestora și modul de aplicare să țină cont de doleanțele transportatorilor și să stimuleze activitatea în porturile de la Dunăre.

Citit 3376 ori Ultima modificare Vineri, 22 Aprilie 2022 01:32

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.