Bulevarde comuniste, modernizate cu bani europeni. Renașterea străzilor care taie Galațiul în două (FOTO)

Bulevarde comuniste, modernizate cu bani europeni. Renașterea străzilor care taie Galațiul în două (FOTO)
Foto: Primaria Galați
Evaluaţi acest articol
(50 voturi)

Peste 20 de milioane de euro a costat readucerea la viață a uneia dintre cele mai importante axe rutiere din municipiul Galați, neresuscitată de la înființare, adică odată cu ridicarea Combinatului Siderurgic. Axa formată din bulevardele Siderurgiștilor și 1 Decembrie 1918 leagă două importante aglomerări urbane ale orașului de la Dunăre și străbate patru cartiere rezidențiale, fiind una dintre cele mai tranzitate artere rutiere și pietonale din oraș.

Readucerea la viață a "Cenușăresei" drumurilor din Galați a costat mulți bani și a presupus mai multe termene de finalizare, amânate fie din considerente financiare, fie din necesitatea efectuării unor lucrări și intervenții neprevăzute. Până în urmă cu trei ani, când a fost demarat proiectul de reabilitare, nu exista, poate, gălățean care să nu își fi dorit ca aceşti 2,5 kilometri de stradă să nu mai fie atât de cenușii, la propriu și la figurat, anunțând prematur și nedrept că drumul duce spre cartierele mărginașe și sărace ale orașului.

De la șoferii care își rupeau mașinile pe asfaltul vălurit şi plin de gropi sau pe liniile de tramvai vechi de când strada, mărginite de șanțuri adânci și periculoase, la pietonii nevoiți să ocolească craterele din trotuare sau să-și facă loc printre mașinile parcate haotic, tot mai multe de la an la an, toată lumea voia modernizare. Deloc de neglijat de locuitorii din cele patru cartiere străbătute de străzile aflate în suferință și în așteptarea unei investiții serioase care să le scoată din mizerie. Decenii la rând, gălățenii care stau în cartierele din această zonă, care a luat ființă odată cu ridicarea și dezvoltarea colosului siderurgic, au jinduit să nu-și mai facă potecă printre gropi, să poată traversa fără să-și rupă picioarele în găurile din asfalt, să își poată parca mașina civilizat și să nu mai trebuiască să se apere de câinii maidanezi care stăpâneau, în haite, fiecare colț de stradă. Bonus, să nu mai fie nevoiți să sară gardul albastru și sinistru care străbătea întreaga axă rutieră, despărțind cele două sensuri de mers și să aștepte tramvaiul, a cărui cale de rulare era pe un pat de macadam vechi de când lumea, în condiții civilizate. 

Vestea bună a venit pentru ei în primăvara lui 2019, când municipalitatea anunța demararea unui proiect de anvergură, finanțat cu fonduri europene, menit să facă din axa Siderurgiștilor - 1 Decembrie 1918 ceea ce nu fusese vreodată, o arteră modernă, funcțională şi atrăgătoare din punct de vedere estetic.

Prețul civilizației

Peste 97,8 milioane de lei cu TVA, adică mai bine de 20,8 milioane de euro, a fost valoarea contractului atribuit inițial de Primăria municipiului Galaţi asocierii Tancrad SRL - Lemacons SRL - Citadina '98 SA - Mari-Vila Com SRL - Add Global Design SRL, la începutul lunii martie 2019, pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de modernizare a liniilor de tramvai şi a carosabilului pe străzile Siderurgiştilor şi 1 Decembrie 1918.  Anunțul, făcut atunci de primarul Ionuț Pucheanu, cuprindea seria de operațiuni ce urmau să fie efectuate pentru readucerea la viață a arterei îmbătrânite și degradate. Timp de 16 luni, lucrările ce trebuiau a fi făcute, conform caietului de sarcini, urmau să dea viețile peste cap a mii de gălățeni. Trafic perturbat, străzi desfundate, utilaje, praf și zgomot. Bonus, termene amânate de chestiuni neprevăzute inițial, în condițiile în care consorțiul care a câștigat licitația ar fi trebuit să finalizeze lucrările prin care să aducă 2,5 kilometri de arteră la standarde occidentale până pe 31 mai 2021.

Astfel, axa Siderurgiștilor -1 Decembrie 1918 s-a transformat, pe etape, de la un cap la altul, într-un șantier, deoarece s-a lucrat inclusiv la introducerea în subteran a rețelelor aeriene de fibră optică, telefonie şi tv și s-au înlocuit rețelele de apă și canalizare.

La suprafață, ceea ce urma să se vadă era aproape la fel de complex: pe lângă covorul asfaltic nou, mult diferit de ceea ce fusese decenii la rând, aveau să apară pistele pentru bicicliști și un sistem nou și modern de iluminat public, prin înlocuirea tuturor stâlpilor de electricitate.

Au fost montate, pe durata anilor în care s-a lucrat, marcaje și indicatoare rutiere noi.

Una dintre cele mai grele operațiuni a vizat linia de tramvai, veche și anostă. Șinele au fost scoase și înlocuite cu altele noi, mărginite de peroane, până atunci inexistente, protejate cu garduri și adăposturi pentru călători. Numai pentru aceste intervenții a fost necesară o licitație separată, prețul final apropiindu-se de un milion de lei. Licitaţia a pornit de la un preţ estimat de 988.248 lei fără TVA şi s-a atribuit cu 988.148 de lei fără TVA singurului ofertant înscris, asocierea Tancrad - Add Global Design, având ca subcontractant firma Urban Proiect Grup SRL, care a executat servicii de proiectare de specialitate la lucrările căii de rulare pentru tramvai.

Termene de finalizare ratate și bani mai mulți

Lucrările neprevăzute, care au necesitat și majorări de capital, precum și pandemia au dus la prelungirea duratei de realizare a proiectului. Reabilitarea axei nu a fost gata nici la termenul inițial, 31 martie 2021, nici pe 14 iulie 2021. Următorul termen de finalizare a lucrărilor a fost 28 august 2021, cu dată de finalizare a implementării proiectului 30 noiembrie 2021.

Înainte de expirarea primului termen, la începutul lui martie 2021, Primăria anunța primele prelungiri ale contractului: termenul de elaborare a proiectului tehnic a fost extins cu 120 de zile, iar perioada de execuție a lucrărilor, cu 90 de zile. "Ca urmare a consultărilor purtate între supervizorul lucrărilor și beneficiar, s-a decis aprobarea prelungirii perioadei de execuție a lucrărilor până la data de 14 iulie 2021", ne transmitea Primăria la acel moment, pentru ca în iunie să anunțe o majorare de capital necesară finalizării investiției.

Printr-un act adițional, prețul a fost majorat de la 82.191.251,84 lei fără TVA la 85.240.434,94 lei fără TVA, după cum se preciza în portalul achiziţiilor publice.

Abia la finele lunii martie 2022, municipalitatea a anunțat oficial încheierea implementării proiectului finanțat prin Programul Operațional Regional 2014-2020, a cărui valoare totală a fost în final de 104.373.966 de lei, din care suma nerambursabilă din Fondul European de Dezvoltare Regională a fost de 76.183.986 de lei.

Schimbarea la față

În practică, potrivit Primăriei Galați, proiectul "Modernizare linii tramvai și carosabil străzile Siderurgiștilor și 1 Decembrie 1918" a însemnat: "reabilitarea carosabilului (49.600 de metri pătrați), reabilitarea trotuarelor (17.500 de metri pătrați), realizarea de piste pentru biciclete (7.250 metri pătrați), reabilitarea liniilor de tramvai (4.985 metri), arbori și arbuști (950), parcări (4.900 mp), amenajarea de spații verzi (13.000 mp), peroane călători (11), modernizare stații călători (18), amplasare rastele biciclete (6), bănci (60), coșuri de gunoi (180), noi stații de încărcare pentru mașini electrice (5)".

La acestea s-au adăugat lucrările la rețeaua de iluminat public și la sistemul de conducte și canalizare.

"Este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură ce s-au derulat în orașul nostru în ultimii ani. Este o investiție de succes, prin care cele două artere importante ale orașului au fost aduse la noi standarde, grație unui proiect cu fonduri europene în valoare de peste 20 de milioane de euro", a concluzionat Ionuț Pucheanu, primarul municipiului Galați.

Foto: Primaria Galați și Arhiva VL

Citit 14492 ori Ultima modificare Marți, 20 Septembrie 2022 09:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.