Investiţie fără noroc. De PORTUL de ambarcaţiuni al Elenei Udrea s-a ales praful (FOTO)

Investiţie fără noroc. De PORTUL de ambarcaţiuni al Elenei Udrea s-a ales praful (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

* Portul de agrement în care s-au băgat 3,4 milioane de lei zace pe jumătate distrus * Anul trecut, SC Gospodărire Urbană SRL a cheltuit 103.723 de lei pentru întreţinerea pontonului şi a încasat, de pe urma celor 13 ambarcaţiuni care au acostat acolo, doar 15.834 de lei


La portul de ambarcaţiuni de agrement al Galaţiului s-a redeschis sezonul, dar, deocamdată, nici măcar o lotcă nu a tras acolo şi nici nu s-a încheiat vreun contract în acest sens. SC Gospodărire Urbană SRL, care îl administrează, aşteaptă eventualii doritori, cu doar 30 dintre cele 80 de locuri pe care le-a avut, la inaugurare, pontonul. Aşa cum aţi mai putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, portul a fost avariat în 2012, iar de atunci nu s-a făcut nimic pentru a remedia situaţia, ba din contră, lucrurile s-au agravat. Despre soarta acestei investiţii finanţate de ministerul condus de Elena Udrea, am încercat să aflăm de la Primăria Galaţi şi de la SC Gospodărire Urbană SRL, care îl administrează.

Poveste cu iz electoral

Pe 1 iulie 2009, prin Hotărârea Guvernului nr.762, Galaţiul a primit de la Ministerul Turismului, condus la acea vreme de Elena Udrea, 2.940.000 de lei pentru construcţia unui port de ambarcaţiuni de agrement. Investiţia a fost realizată de firma Black Sea Magic SRL Limanu şi a costat 3.431.492 de lei (3.041.751 de lei execuţia şi 389.741 de lei taxe şi avize). Însăşi ministrul Udrea a venit, în octombrie 2009, în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale, la Galaţi, să vadă cu ochii ei cum merg lucrările. Ocazie cu care Faleza Inferioară a Dunării a devenit... "portocalie-PDL".

Potrivit Primăriei Galaţi, recepţia portului s-a făcut pe 29 decembrie 2009, perioada de garanţie fiind de 24 de luni. După cum scria ziarul "Viaţa liberă", abia în mai 2010 portul a fost dat în funcţiune. Şi chiar a fost bătaie pe cele 80 de locuri disponibile pe ponton, peste o sută de cereri fiind depuse!

Din păcate, în februarie 2012, portul de ambarcaţiuni, abia ieşit din garanţie, a fost grav avariat de îngheţ şi de sloiurile de gheaţă. Structurile plutitoare despre care constructorii spuneau, la acea vreme, că au fost aduse din Finlanda, n-au rezistat! În prezent, din cele 80 de locuri disponibile, doar 30 mai pot fi folosite în siguranţă.

Funcţionare parţială

La începutul lunii aprilie am remarcat, pe ponton, doi angajaţi ai SC Gospodărire Urbană care inspectau investiţia, fără a purta veste de salvare, deşi, după cum arată portul, ar cam fi avut nevoie. Şi nu o spunem doar noi, ci şi societatea care îl administrează: „La ora actuală, portul de ambarcaţiuni de agrement este într-o stare tehnică total necorespunzătoare. O parte dintre coloanele metalice de susţinere a structurii plutitoare s-au înclinat, fiind scoase din aliniament, iar la cealaltă parte s-a slăbit rezistenţa, ducând astfel la nesiguranţă în exploatarea obiectivului. Sub acţiunea valurilor şi a curenţilor de apă s-a ajuns, în prezent, ca structura plutitoare să fie deplasată către şenalul navigabil cu aproximativ trei – patru metri, faţă de poziţia iniţială”, ne-a comunicat, la solicitarea noastră, societatea.

Bucată cu bucată

„În anul 2013, societatea noastră, cu forţe proprii, a înlăturat din capătul terminal, din aval, o secţiune de aproximativ 21 de metri (care se dezmembra din pontonul principal) şi a repoziţionat-o, lângă pasarela de intrare, fiind asigurată cu cabluri flexibile. În anul 2015, s-a mai înlăturat, din aceleaşi cauze, încă o secţiune, de aproximativ 20 de metri, care a fost repoziţionată alături de prima secţiune. Capătul pontonului a rămas astfel, în aval, fără piloni de susţinere, coloanele de pe aliniamentul pontonului fiind instabile”, ne-a explicat SC Gospodărire Urbană.

Costuri mari, încasări mici

Potrivit SC Gospodărire Urbană, în anul 2015, din cauza condiţiilor tehnice, portul a funcţionat parţial şi a realizat, din taxele de utilizare, venituri în sumă de 15.834 de lei. „În 2015 au acostat un număr de 13 ambarcaţiuni de diferite mărimi. Menţionăm faptul că investiţia a fost proiectată pentru a asigura acostarea unui număr de 80 de ambarcaţiuni, iar în situaţia actuală exista posibilitatea ancorării unui număr de maximum 30 de ambarcaţiuni. Cheltuielile cu întreţinerea obiectivului, în anul 2015, au fost în cuantum de 103.723 de lei şi au fost suportate din veniturile proprii ale societăţii”, ne-a comunicat, tot la cererea noastră, Gospodărire Urbană SRL.

Doar note de constatare

Aceasta fiind starea de fapt, am încercat să aflăm ce s-a făcut din 2012 şi până acum. Atât Primăria Galaţi, cât şi SC Gospodărire Urbană ne-au precizat că, în martie 2012, s-a făcut o evaluare a avariilor produse şi s-a întocmit o notă de constatare încheiată de reprezentanţii proiectantului, Iptana Bucureşti, ai constructorului - Black Sea Magic şi oamenii administraţiei locale.

„S-a întocmit un referat prin care şi-au expus punctul de vedere privind starea investiţiei, remedierile care sunt necesare a se efectua în cel mai scurt timp, pentru a se evita ulterioarele agravări ale deteriorării tehnice a investiţiei şi devizul privind costul reparaţiilor. În ceea ce priveşte costurile reparaţiilor şi sursele financiare din care vor fi realizate, nu deţinem informaţii, acestea fiind în sarcina municipiului Galaţi. În ceea ce priveşte planurile de viitor pentru portul de ambarcaţiuni de agrement, menţionăm faptul că societatea noastră a făcut demersurile necesare către municipiul Galaţi, în vederea reabilitării obiectivului şi sperăm ca, în perioada imediat următoare, să se găsească soluţiile necesare pentru aducerea la capacitatea iniţială, a acestui obiectiv”, a precizat SC Gospodărire Urbană.

Foto: Anca Melinte şi Arhiva VL

Citit 4409 ori Ultima modificare Luni, 02 Ianuarie 2023 12:15

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.