Până la consolidarea de 20 de milioane de euro/ Viaductul continuă să înghită bani (FOTO)

Până la consolidarea de 20 de milioane de euro/ Viaductul continuă să înghită bani (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* Redeschis vara trecută, viaductul care leagă oraşul de ArcelorMittal va beneficia de noi reparaţii, în valoare de 388.000 de lei * Reabilitarea totală de care podul rutier are atâta nevoie ar costa, în total, 20 de milioane de euro

Gropi mari, în locul în care plombele turnate în grabă - în urmă cu mai puţin de un an - au sărit, marchează carosabilul viaductului care leagă oraşul de Combinatul ArcelorMittal. Dar nu ele sunt adevărata problemă care trebuie remediată, ci consolidarea unor piloni care susţin podul rutier.

Primăria municipiului Galaţi tocmai a finalizat procedurile de licitaţie pentru atribuirea unor lucrări la Viaduct. Este vorba despre consolidarea pilonilor dinspre oraş - reparaţii pe suprafeţe izolate la sferturi de con şi la viaductul Sidex - lucrări de tipul celor executate şi în capătul dinspre Combinat.

"Licitaţia a fost adjudecată de Servland SRL Galaţi, cu suma de 388.000 lei fără TVA. Servland face şi proiectare, şi execuţie. Conform contractului, proiectarea trebuie finalizată în 15 zile, iar execuţia, în 30 zile", ne-a informat Primăria municipiului Galaţi.

Potrivit specialiştilor, lucrările se vor executa pe podul rutier de deasupra Drumului de Centură şi intră în categoria intervenţiilor de întreţinere, pentru a nu se repeta situaţia din 2013, când a fost nevoie de închiderea Viaductului. "Va fi întocmit un plan de management al traficului pentru lucrările de pe Viaduct, în urma căruia se va stabili ce măsuri de restricţionare a traficului vor fi impuse. Aceste măsuri vor fi aduse la cunoştinţa publică în momentul în care vor începe efectiv lucrările de consolidare a Viaductului", ne-a comunicat Primăria.

În 2012 au votat, în 2013 s-a surpat

În octombrie 2012, aleşii locali au aprobat documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii "Reabilitare Viaduct Sidex - etapa I". Documentul preciza că "prin expertiza tehnică a Viaductului, întocmită de IPTANA Bucureşti, sunt identificate degradări apărute la elementele principale de rezistenţă ale suprastructurii, la elementele de rezistenţă care susţin calea Viaductului, dar şi la elementele infrastructurii".

Hotărârea prevedea ca în prima etapă să se facă lucrările urgente: refacerea integrală a sfertului de con nord al culeii Sidex şi a umpluturii din faţa culeii Sidex, reamenajarea scurgerii apelor de pe rampa de acces dinspre Sidex, astfel încât acestea să nu mai ajungă pe partea carosabilă a viaductului. În etapa a doua erau propuse lucrări de reabilitare: refacerea căii de rulare a tramvaielor pe toată partea carosabilă şi a trotuarelor, inclusiv a căii pentru tramvai, montarea parapetelor de siguranţă, curăţarea, vopsirea şi ungerea aparatelor de reazem şi refacerea instalaţiei electrice. Valoarea investiţiei era estimată la 1.272.020 de lei.

Viaductul nu a mai avut, însă, răbdare, mai ales că, rămas în beznă, a devenit ţinta predilectă a hoţilor de cupru şi de fier vechi care l-au atacat cu târnăcoape. Şi s-a surpat! (foto 2)

Pe 26 iunie 2013, ziarul nostru anunţa că una dintre gropile de pe ambele margini ale Viaductului, formată lângă un picior al podului, la circa o sută de metri de intrarea pe platforma siderurgică, măsoară circa cinci metri în diametru! Că se vede hăul de dedesubt, iar asfaltul, inclusiv linia de tramvai, sunt vizibil afectate de surpare! Circulaţia pe Viaduct a fost închisă, din motive de securitate, pe 29 iunie 2013. (foto 3)

Combinatul a refuzat să contribuie

O lună mai târziu, ArcelorMittal refuza categoric să participe la lucrări, deşi se plângea că imaginea îi este afectată de închiderea Viaductului: "În primul rând, e un impact la nivelul imaginii, pentru că drumul principal de acces este închis. Vă daţi seama ce fel de imagine le oferim clienţilor noştri, celor care ne vizitează. (…) Dacă ne-ar cere bani, nu ar fi corect. Este un drum public, infrastructură publică. Poate că o soluţie ar fi ca Primăria să acceseze fonduri europene pentru acest lucru. Există tendinţa de a vedea Combinatul ca pe o vacă de muls, ca în trecut. Nu mai suntem o vacă de muls. Sângeram din punct de vedere financiar", explica directorul ArcelorMittal Galaţi, Bruno Ribo.

Ce lucrări s-au executat şi cât au costat

Potrivit datelor noastre, Primăria a plătit 101.184 de lei firmei IPTANA pentru proiectul tehnic, caietul de sarcini şi documentaţia etapei I a lucrărilor de reabilitare a Viaductului.

În martie 2014, licitaţia pentru prima etapă a reabilitării a fost câştigată de societatea Servland, în asociere cu Arcada, cu o ofertă de 1.018.850 de lei fără TVA.

În august 2014, decizia iniţială a aleşilor, prin care erau avizate lucrările de intervenţii la Viaduct a fost modificată, iar costurile majorate la 1.877.290 de lei de la bugetul local. Motivaţia era aceea că "la finalizarea lucrărilor iniţiale s-a constatat că zona adiacentă sfertului de con, acum refăcut, este tasată faţă de data elaborării proiectului tehnic şi, ca urmare, sunt necesare şi lucrări de colectare şi evacuare a apelor pluviale". Pentru că, spuneau autorităţile, infiltraţiile au cauzat probleme la pilonii de rezistenţă ai Viaductului! "Apele din precipitaţii vor fi colectate printr-o gură de scurgere montată între liniile de tramvai şi racordată în noul sistem de canalizare proiectat, fiind refăcut sistemului rutier în zonele carosabile afectate". Lucrările la elementele de scurgere a apelor pluviale au fost executate tot de Servland, contra sumei de 200.563 de lei fără TVA.

Hei-rup sau demisia!

Pe 26 mai 2015, primarul Marius Stan, city-managerul Aurel Vlaicu şi directorul interimar al Direcţiei de Infrastructură din Primărie, Cristian Capetis, au străbătut la pas Viaductul, minunându-se de halul în care a ajuns "un obiectiv extrem de important pentru Galaţi, reprezentativ chiar pentru ţară, cu găuri de te duci cu totul până jos". (foto 4) Edilul a dat un ultimatum: podul să fie redeschis tramvaielor şi traficului uşor pe 27 iunie 2015, în caz contrar, directorul Direcţiei de Infrastructură din Primărie şi managerul societăţii Transurb vor trebui să-şi dea demisia.

Şi, într-adevăr, pe 26 iunie 2015 - după doi ani! - Viaductul a fost redeschis, însă doar pentru traficul uşor şi pentru tramvaie, desigur, cu restricţii de viteză! (foto 5) Evenimentul a fost marcat printr-o cu o plimbare cu tramvaiul, la care au participat primarul Marius Stan, country managerul ArcelorMittal, Ionel Borş, viceprimarul Florin Popa, city managerul Aurel Vlaicu şi directoarea Transurb, Genica Totolici.

Merită spus că, potrivit datelor furnizate de Primărie, reparaţiile curente la calea Viaductului şi a elementelor aferente au fost executate de SC Constructa Mecanique SRL, contra sumei de 408.906 lei fără TVA, contract atribuit direct, fără licitaţie.

Ce spune Marius Stan

Potrivit calculelor noastre, reparaţiile din ultimii doi ani au costat, în total, 1.729.503 lei fără TVA, dar nu au rezolvat problema de bază, reabilitarea Viaductului. Într-o postare pe pagina publică de Facebook, primarul Marius Stan explica, pe 25 iunie 2015: "Celor care cred că lucrările de reabilitare la Viaduct se puteau face în doi ani, le spun aşa: în primul rând e nevoie de circa 20 de milioane de euro pentru aceste lucrări, bani pe care nu îi avem şi pe care încercam să îi atragem din fonduri europene. În al doilea rând, din experienţa pe care o avem cu procedurile legale de atribuire a lucrărilor (licitaţii), durează cam un an şi jumătate sau doi până se finalizează. Şi mai important de ştiut, pentru a nu lăsa loc la comentarii, este faptul că pe Viaduct s-au făcut lucrări de reparaţie necesare pentru a asigura funcţionalitatea arterei de circulaţie şi nu o reabilitare generală. O lucrare de reabilitare generală a Viaductului nu se poate face într-o lună şi costa câteva milioane de euro bune", puncta edilul. (foto 6)

Drept urmare, până la o viitoare consolidare generală, se mai fac nişte reparaţii...

Ctitorie a epocii trecute

Potrivit documentelor Primăriei, Viaductul Sidex a fost construit în perioada 1966-1969, are o lăţime totală de 18,70 metri, cu partea carosabilă de 14 metri, pentru două linii de tramvai şi două benzi pentru autovehicule, şi două trotuare, de câte 1,90 metri. Cu o lungime de 1,6 kilometri, acesta face legătura între municipiul Galaţi şi SC ArcelorMittal SA. (foto 7)

Expertiza tehnică a viaductului, întocmită de IPTANA Bucureşti, a scos la iveală situaţia gravă a podului: "Conform articolului 21 din „Instrucţiunile tehnice pentru stabilirea stării tehnice a unui pod” indicativ AND 522-2002, expertul tehnic atestat încadrează viaductul în clasa IV a stării tehnice - stare nesatisfăcătoare, elemente constructive într-o stare avansată de degradare".

Foto: Marius Negri şi Arhiva Viaţa liberă

Citit 3939 ori Ultima modificare Luni, 02 Ianuarie 2023 12:19

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.