Mintea aleşilor cea de pe urmă | MODERNIZAREA străzii Anghel Saligny, SCUMPITĂ a doua oară (FOTO)
Foto: Foto ”Viața liberă”, Marius Prisacariu

Mintea aleşilor cea de pe urmă | MODERNIZAREA străzii Anghel Saligny, SCUMPITĂ a doua oară (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Aleşii locali au stabilit că este necesară menţinerea liniei de tramvai pe tronsonul strada Siderurgiştilor - strada Basarabiei * Efectul - modernizarea străzii Anghel Saligny va costa cu 1,8 milioane de euro mai mult decât fusese estimat în 2014


Aprobate în februarie 2014, costurile de modernizare a arterei Anghel Saligny au fost majorate pentru a doua oară, tot prin votul consilierilor locali, deşi lucrarea se află în plină desfăşurare. Matematic, de la momentul în care au fost votaţi pentru prima dată de Consiliul Local şi până acum, indicatorii tehnico-economici ai investiţiei au crescut de la 17,5 milioane de lei la 22,8 milioane de lei de lei şi, mai nou, la 31,7 milioane de lei. Iată care sunt motivele acestor scumpiri în serie şi cum vor fi influenţate lucrările aflate în derulare de noua decizie a Legislativului Galaţiului.

Primul vot

Aşa cum aţi mai putut citi în ziarul „Viaţa liberă”, în februarie 2014, prin Hotărârea Consiliului Local (HCL) nr. 57 din 2014 a fost aprobată documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţii pentru obiectivul „Modernizare strada Anghel Saligny între Basarabiei şi Gheorghe Asachi”.

Documentul votat preciza că strada Anghel Saligny, pe tronsonul Basarabiei - Asachi, asigură legătura între cartierele Ţiglina III - Aurel Vlaicu. Prin proiect erau prevăzute: înlocuirea sistemului rutier, demontarea liniilor de tramvai şi desfacerea firului de contact, devierea cablurilor electrice, amenajarea sensului giratoriu la intersecţia cu strada Gheorghe Doja, înlocuirea reţelei de alimentare cu apă potabilă şi a racordurilor, introducerea de colectoare noi pe zonele unde nu există canalizare, iluminat public, semaforizare şi sistem de supraveghere video a intersecţiilor.

Valoarea totală a investiţiei fusese stabilită de aleşi la 17,5 milioane de lei de la bugetul local.

BERD nu finanţează „chinezării”

În septembrie 2014, prin HCL nr. 366, indicatorii tehnico-economici ai investiţiei au fost majoraţi. Motivul? Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) nu a acceptat să finanţeze din creditul de 100 de milioane de lei modernizarea străzii Saligny (şi a altor obiective de investiţii) decât dacă valorile erau realiste, explicând că nu finanţează „chinezării”.

„BERD ne-a transmis că toate valorile trebuie reanalizate şi ridicate, pentru că, după standardele UE, proiectele sunt subdimensionate. BERD nu tolerează practicile din România, prin care, pe licitaţii finalizate, preţurile sunt ridicate ulterior, prin acte adiţionale. Au spus că, decât să estimăm zece lei şi să avem nevoie de 20, lăsând lucrarea neterminată, mai degrabă estimăm 30 de lei şi o facem cu 20”, au explicat autorităţile.

Raportarea s-a făcut la preţul unitar al lucrărilor de pe străzile Oţelarilor, Stadionului, Frunzei şi Asachi, acesta fiind şi standardul de calitate, s-a luat în calcul şi derularea lucrărilor pe un termen cât mai scurt. Aleşii au fost de acord că modernizarea străzii Anghel Saligny între strada Basarabiei şi Asachi nu va mai costa 17,5 milioane de lei, ci 22,8 milioane de lei!

A doua majorare

Joia trecută, cele două hotărâri adoptate în 2014 au fost din nou modificate şi completate. „La solicitările repetate ale SC Transurb SA şi din reanalizarea condiţiilor de transport a tramvaielor din zona Anghel Saligny – strada Basarabiei – sens giratoriu Piaţa Energiei s-a stabilit că este necesară menţinerea liniei de tramvai pe tronsonul strada Siderurgiştilor – strada Basarabiei.

Prin proiectul propus se prevăd şi lucrări de reabilitare a liniilor de tramvai pe tronsonul de stradă cuprins între strada Basarabiei şi strada Siderurgiştilor, pe lângă lucrările aprobate iniţial, pe o lungime de 450 metri liniari şi anume: suprastructură linii tramvai înglobate în carosabil cu şina cu canal sudată aluminotermic, aparate de cale schimbătoare de intrare-ieşire, lucrări fir contact amplasat pe traverse din cablu de oţel fixat pe stâlpi de susţinere”, se arată în noua decizie a aleşilor.

Valoarea aprobată a investiţiei a crescut de la 22,8 milioane de lei cu TVA, adică 5,2 milioane de euro cu TVA, la 31,7 milioane de lei cu TVA, adică 7 milioane de euro cu TVA.

Cum vor fi influenţate lucrările

Dacă prima modificare a indicatorilor tehnico-economici s-a făcut pe când lucrările nu erau nici măcar licitate, în acest moment modernizarea străzii Anghel Saligny se află în derulare, fiind executată de SC Tancrad care a câştigat contractul cu o ofertă de 17,9 milioane de lei fără TVA. În aceste condiţii am fost curioşi să aflăm cum va fi influenţată finalizarea lucrării şi dacă va fi necesară o licitaţie pentru liniile de tramvai.

„Lucrările pentru modernizarea de pe strada Saligny între Basarabiei şi Asachi sunt în grafic în acest moment. Se lucrează la suprastructură, dar şi la cuplările de conducte cu cele de pe strada Basarabiei pentru apă şi canalizare. În mod normal, conform proiectului în vigoare, aceste lucrări ar fi trebuit să fie gata până la data de 1 martie 2017. Dacă e să vorbim despre influenţa asupra lucrării, atunci cel mai probabil vom vorbi despre un nou termen de finalizare. Urmează să se facă un caiet de sarcini şi licitaţie pentru un proiect de repunere a liniei de tramvai aici. Asta înseamnă că prezentele lucrări vor fi sistate într-un punct, atunci când se va interveni cu noua lucrare de montare a şinelor, iar apoi se va continua până la asfaltare”, ne-a comunicat Biroul de presă al Primăriei.

Experienţă nefericită

De-a dreptul traumatizantă, aşa poate fi catalogată experienţa de care au avut parte atât gălăţenii, cât şi autorităţile, la modernizarea străzii Basarabiei, tronsonul cuprins între bulevardul Coşbuc şi strada Poşta Veche (360 metri liniari), acolo unde autorităţile au constatat că linia de tramvai nu mai poate fi refolosită. Reamintim că lucrările au început  la finele lunii septembrie 2013 şi ar fi trebuit să fie gata la începutul lunii decembrie acelaşi an, lucru care nu s-a întâmplat. Ca să nu mai lungim povestea răscolind amintiri neplăcute, vă spunem doar că abia la 1 octombrie 2014 a fost redeschisă circulaţia pe strada Basarabiei, pe segmentul cuprins între bulevardul George Coşbuc şi strada Anul Revoluţiei 1848…

Cât şi cum se va derula noua investiţie vom afla anul viitor.

Citit 9720 ori Ultima modificare Miercuri, 11 Ianuarie 2023 05:41

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.