INTERVIU cu directorul Electrica Galaţi, Cezar Cristian | De ce sunt atât de multe pene de curent în Galaţi

INTERVIU cu directorul Electrica Galaţi, Cezar Cristian | De ce sunt atât de multe pene de curent în Galaţi
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

„Viaţa liberă” este asaltată, zilnic, cu sesizări ale cititorilor noştri referitoare la probleme care apar în alimentarea cu energie electrică în diferite zone ale oraşului. Dacă problemele referitoare la iluminatul public le direcţionăm către firma Total Strada, cea care se ocupă cu acest sector, pe cele care privesc penele de curent şi alte probleme de interes cetăţenesc le-am grupat într-un set de întrebări adresate directorului Sucursalei de Distribuţie a Energiei Electrice (SDEE) Galaţi, ing. Cezar Cristian. Întrebările au fost adresate prin e-mail, pentru că aşa impun „cutumele” Electrica, iar răspunsurile, pe care vi le prezentăm integral mai jos, au sosit tot electronic.

- De ce se produc atât de multe avarii în Galaţi, chiar dacă vremea este frumoasă? De exemplu, în zona Centru-Domnească-Port-Gară s-au produs două avarii cu durată de peste 40 de minute, la interval de doar trei săptămâni.

- Cauzele producerii avariilor în Reţeaua Electrică de Distribuţie (RED) sunt multiple. Dintre acestea enumerăm: lucrări executate de terţi pentru modernizare reţele utilităţi, străzi, parcări şi parcuri; săpături în diferite scopuri, care, de cele mai multe ori, nu sunt aprobate de autorităţile abilitate; lucrări efectuate de diverse persoane/firme, care intervin în instalaţiile electrice, acestea fiind neautorizate de către ANRE, de cele mai multe ori; vegetaţie abundentă, care nu beneficiază de întreţinere şi toaletare, în vederea asigurării distanţei de vecinătate dintre aceasta şi conductoarele reţelelor; fenomene meteorologice extreme care pot afecta reţelele electrice aeriene; posturi de transformare proprietate a terţilor, cu probleme reale în ceea ce priveşte infiltraţiile de apă.

Vă reamintim că aţi solicitat şi aţi primit lămuriri, la momentul respectiv, din partea SDEE Galaţi, referitor la cele două avarii.

- Ultima avarie din zona Centru a fost cauzată, conform unui comunicat remis de SDEE Galaţi, de o rozătoare. E un caz izolat sau s-au mai întâmplat? Cum e posibil ca un şoarece sau un şobolan să roadă un cablu atât de gros? Se pot lua şi alte măsuri de protecţie a instalaţiilor din staţia Laminoru?

- SDEE Galaţi a luat toate măsurile de protecţie preventivă a instalaţiilor din gestiune, care au constat în deratizări periodice în staţii. Cu toate acestea, odată cu răcirea vremii, rozătoarele reuşesc să pătrundă accidental în staţii şi posturi de transformare şi, prin deplasarea lor pe spaţiul celulelor, reduc spaţiul de izolaţie, provocând declanşări ale echipamentelor electrice şi apariţia de avarii în instalaţii. Situaţiile acestea sunt determinate de zonele de amplasament ale staţiilor/posturilor de transformare faţă de existenţa surselor de hrană. De exemplu, la nivelul SDEE Galaţi, astfel de evenimente apar cu precădere în Staţia Laminoru, care se învecinează cu Fabrica de Ulei, după cum v-am mai informat, unde rozătoarele găsesc în permanenţă surse de hrană. Menţionăm că, tot în această zonă s-au înregistrat probleme şi cu păsări în căutare de hrană, care au produs pagube semnificative la liniile electrice, fapt care a condus la efectuarea de lucrări de izolare a echipamentelor electrice şi eliminarea declanşărilor cauzate de acestea.

- Avariile produse în municipiul Galaţi sunt cauzate şi de starea infrastructurii SDEE? Care este stadiul investiţiilor făcute în infrastructură în 2015 şi ce aveţi în plan pentru perioada 2016-2017?

- În programul de investiţii din municipiul Galaţi sunt cuprinse anual lucrări de modernizare a instalaţiilor electrice, dintre care amintim: trecerea la 20 kV - lucrări care implică înlocuirea Liniilor Electrice Subterane (LES) de medie tensiune şi modernizarea posturilor de transformare; realizarea ,,schemelor în H” - scheme care asigură redundanţa în alimentare prin buclări, şi oferă surse multiple de alimentare cu energie electrică pentru asigurarea de posibilităţi de preluare a consumatorilor în caz de avarie; modernizarea tablourilor de distribuţie din posturile de transformare; modernizarea firidelor generale şi de palier din ansamblurile de locuinţe.

- Spuneţi-ne, vă rog, dacă şi câte solicitări pentru despăgubiri, în cazul unor aparate electrocasnice arse în urma şocurilor de curent, au existat în judeţul şi în municipiul Galaţi, în 2015 şi de la începutul acestui an? Dacă au existat, în câte dintre aceste cazuri au şi fost plătite despăgubiri şi în ce cuantum?

- În anul 2015, la nivelul SDEE Galaţi nu au fost astfel de cereri. Vă precizăm că, de cele mai multe ori, deteriorarea echipamentelor este determinată de proiectarea şi utilizarea necorespunzătoare a reţelei trifazate. Practic, modul de realizare a instalaţiei interioare de utilizare poate duce la apariţia de supratensiuni care afectează echipamentele electrocasnice. Instalaţia de utilizare aparţine proprietarului imobilului şi, drept urmare, aceasta trebuie să fie realizată şi reparată numai de către operatorii economici atestaţi ANRE.

- De ce, în cazul unor avarii produse, Electrica SDEE nu anunţă din proprie iniţiativă şi în timp util, prin comunicate de presă sau postări pe site, amănunte despre cauzele producerii şi, eventual, timpul estimat până la remedierea lor?

- În cazul unei avarii, personalul Grupului Electrica are ca principală obligativitate localizarea şi eliminarea acesteia, după caz, precum şi a elementelor defecte, realimentarea tuturor zonelor afectate în cel mai scurt timp cu putinţă, concomitent cu informarea tuturor utilizatorilor reţelei prin toate mijloacele posibile de comunicare cu mass-media. De asemenea, în cazul lucrărilor programate, abonaţii Electrica SA sunt anunţaţi din timp, conform legislaţiei în vigoare. În ceea ce priveşte utilizatorii casnici, SDEE Galaţi are în analiză şi realizarea unui flux informaţional, conform Standardului de Performanţă pentru serviciul de distribuţie, prin care să asigure informaţiile în cauză. Comunicate de presă au fost emise ori de câte ori situaţia a impus acest lucru sau la solicitarea mass-media, acest lucru putând fi foarte uşor verificat doar la o simplă căutare în istoricul publicaţiei "Viaţa liberă" Galaţi.

- De ce la numărul scurt pentru deranjamente se răspunde atât de greu şi de multe ori deloc? Nu este posibilă suplimentarea acestor posturi?

- În prezent, serviciul Call Center (0236) 929 asigură permanenţa în preluarea şi comunicarea către personalul operativ a deranjamentelor. În cazul unei avarii, numărul solicitărilor este ridicat, dar absolut toate apelurile sunt înregistrate.

- Există riscul real ca, dacă sunt conectate prea multe aparate electrice într-un apartament, reţeaua să cedeze? Care este limita maximă, să spunem, a consumului electric într-un apartament sau imobil?

- Instalaţiile destinate utilizatorilor casnici aparţin acestuia. Acesta trebuie să ţină cont de dimensionarea reţelei în funcţie de secţiunea conductoarelor, calibrarea protecţiilor şi încadrarea în puterile aprobate conform Avizului Tehnic de Racordare, obţinut de la SDEE Galaţi. Limita maximă de consum depinde de instalaţia de utilizare a proprietarului locului de consum în cauză. Utilizatorul trebuie să respecte parametrii din ATR şi să îşi asigure echipamentele prin prevederea tablourilor din locuinţă cu sisteme de protecţie adecvate.

Citit 7356 ori Ultima modificare Marți, 03 Ianuarie 2023 12:38

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.