Cine este de vină? LICITAȚII ANULATE la investiţii de milioane de euro

Cine este de vină? LICITAȚII ANULATE la investiţii de milioane de euro
Evaluaţi acest articol
(8 voturi)

Lansate în ianuarie anul acesta de Primăria Galaţi, trei licitaţii pentru modernizarea unor străzi - investiţii a căror valoare totală estimată depăşeşte 7 milioane de euro - zac şi acum anulate în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP).

Două dintre licitaţii vor fi reluate după ce documentaţiile vor fi refăcute, celei de-a treia i se va pune cruce. Gălăţenii pierd de două ori: banii cheltuiţi pe documentaţii şi timpul scurs până la iniţierea şi atribuirea noilor licitaţii.

Modernizare de 5,6 milioane de lei

Aprobată de aleşii locali în 2014, modernizarea străzilor Cerealelor şi dr. Alexandru Carnabel (între arterele Basarabiei şi Vasile Alecsandri), a fost scoasă, în ianuarie 2017, la licitaţie. În februarie, achiziţia publică a cărei valoare estimată este 5.647.106 de lei a fost anulată. Potrivit SEAP, Primăria a fost obligată să anuleze procedura după ce i s-au cerut numeroase clarificări, iar răspunsurile pe care le-a dat au adus modificări majore la caietul de sarcini al licitaţiei, „care au ca efect schimbarea indicatorilor principali ce caracterizează rezultatul contractului”.

La solicitarea noastră, Primăria ne-a comunicat că proiectul tehnic şi caietul de sarcini au fost întocmite de SC ATU Consulting SRL şi că nimeni nu va răspunde pentru anularea licitaţiei: „La această dată proiectantul a completat şi actualizat caietul de sarcini, fără a fi influenţată valoarea iniţială de licitaţie stabilită pe baza preţurilor de piaţă. Nu au fost aplicate penalităţi proiectantului întrucât termenul de predare a documentaţiei a fost respectat şi nu sunt prevăzute clauze contractuale pentru aplicarea penalităţilor ca urmare a anulării licitaţiei”.

Rămâne de văzut când va fi lansată din nou licitaţia pentru acest dublu obiectiv de investiţii şi dacă nu va avea aceeaşi soartă.

Lucrare de 19,6 milioane de lei

Licitaţia pentru un contract cu o valoare estimată de 19.645.636 de lei este, de asemenea, anulată. Obiectul contractului îl constituie reabilitarea străzii Basarabiei, pe tronsonul cuprins între arterele Traian şi Mihai Bravu, o primă etapă a unui proiect mult mai amplu - „Reabilitare infrastructură de transport inclusiv viaducte, axa E-V”. Potrivit SEAP, şi de această dată răspunsurile la clarificările cerute de potenţialii constructori interesaţi de contract au adus schimbări majore în caietul de sarcini al licitaţiei, având ca efect schimbarea indicatorilor principali, adică a costurilor. Mai mult, anumite aspecte netrecute în fişe au determinat „restrângerea concurenţei”.

Conform Primăriei, pentru acest obiectiv a fost întocmit proiectul tehnic şi caietul de sarcini de către Proiect SA. „Printr-o adresă din 22 februarie 2017, Transurb SA solicită reanalizarea posibilităţii desfiinţării traseelor de tramvai. Ca urmare, pe tronsonul străzii Basarabiei, situat între strada Traian şi strada Mihai Bravu, propus pentru modernizare, şi pentru care există proiect tehnic, nu se mai justifică linia de tramvai. Astfel nu mai sunt necesare lucrările de reabilitare a căii de rulare tramvai şi a firului de contact, şi pentru excluderea lor din proiect este necesară refacerea documentaţiei corespunzător noilor cerinţe. Procedura de achiziţie va fi reluată după refacerea documentaţiei”, ne-a răspuns Primăria.

Nici în acest caz nu au fost aplicate penalităţi proiectantului ca urmare a anulării licitaţiei. Potrivit datelor noastre, pentru documentaţia acestei investiţii Primăria a plătit 119.000 de lei fără TVA.

Contract de 7,2 milioane de lei, la coş

Ce-a de-a treia licitaţie anulată viza modernizarea străzii Anghel Saligny, între Basarabiei şi Gheorghe Asachi, cu o valoare estimată de 7.279.167 de lei. „Pentru acest obiectiv a fost întocmit proiectul tehnic şi caietul de sarcini de către Proiect SA. Pe parcursul derulării achiziţiei au existat un număr mare de solicitări de clarificări la documentaţie, care au condus la anularea procedurii. Din reanalizarea situaţiei traficului pe acest tronson de stradă s-a stabilit că renunţarea la linia de tramvai va conduce la economii substanţiale la bugetul local. Procedura de achiziţie nu va fi reluată”, ne-a comunicat Primăria. Potrivit datelor noastre Primăria a cheltuit 106.800 de lei fără TVA pentru documentaţie… bani care rămân pierduţi!

Gălăţenii pierd de două ori: banii cheltuiţi pe documentaţii şi timpul scurs până la iniţierea şi atribuirea noilor licitaţii.

Citit 9892 ori Ultima modificare Sâmbătă, 17 Iunie 2023 09:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.