O bijuterie auto din 1924, pe şosele. Regina pe patru roţi a Tecuciului a fost înmatriculată
Foto: Marius Negri

O bijuterie auto din 1924, pe şosele. Regina pe patru roţi a Tecuciului a fost înmatriculată
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Celebrul automobil de epocă Ego, fabricat la Berlin în 1924 şi aflat în patrimoniul Muzeului de Istorie "Teodor Cincu" din Tecuci, a fost înmatriculat şi poate circula oricând pe şosele. Maşina a fost evaluată la 50.000 de euro, jumătate din bugetul muzeului!

"Ego este regina noastră", spune directorul Viorel Burlacu, despre cel mai valoros exponat al Muzeului de Istorie "Teodor Cincu" din Tecuci, automobilul Ego 4/14. Maşina a fost înmatriculată anul trecut, cu numărul GL 24 EGO, şi va fi inclusă într-un circuit expoziţional, aşa cum se şi cuvine pentru un autoturism-unicat în România şi care valorează cât jumătate din bugetul muzeului tecucean. Ego a fost construită în 1924, de fabrica de avioane Mercur, care, între cele două războaie mondiale, a făcut maşini de curse în serie limitată. Maşina de epocă din Tecuci ar mai avea două surori, una în Germania - care a "jucat" într-un documentar suedez, şi o alta în Muzeul Tehnicii de la Viena. După cum "Viaţa liberă" a mai scris, şi Ego 4/14 din Tecuci a fost vedetă de film, apărând în pelicula "Restul e tăcere", a lui Nae Caranfil. Tot anul trecut, Ego a ieşit pe şosele pentru prima dată pe propriile roţi, participând la expoziţii din Constanţa şi Sinaia. De altfel, la Concursul de Eleganţă Sinaia - 2017, care a avut loc la Castelul Peleş, Ego a luat două trofee: premiul pentru cea mai vârstnică maşină aflată în concurs şi premiul al III-lea la secţiunea "Antebelice Cabriolet".

Directorul Muzeului de Istorie din Tecuci, Viorel Burlacu, spune că Ego va fi inclus într-un program expoziţional şi se va bucura de o vizibilitate mult mai mare ca până acum, inclusiv pentru tecuceni. "Vrem ca anul acesta să dezvoltăm expoziţia de maşini istorice, în parteneriat şi cu Retromobil Club România. Maşina am înmatriculat-o anul trecut, ea poate circula la fel ca orice maşină, are toate actele în regulă. Anul acesta, am prins în planul cultural un buget mai mărişor, ca să putem invita colecţionari de maşini istorice şi din localităţi mai îndepărtate de Tecuci. În 2017, am avut colecţionari din zona Tecuci, dar ne îndreptăm privirea şi spre oraşe mai mari, de exemplu Constanţa. Acolo avem şi un tecucean, este un fel de Ţiriac al Constanţei, dl Gabriel Bălan, proprietar de mai multe maşini istorice, inclusiv un Fiat care a fost făcut cadou Regelui Mihai pe la vârsta de zece ani. Iar expoziţia din Tecuci n-o mai gândim în curtea muzeului, ca până acum, ci undeva în zona centrală, la sfârşitul lunii august, să cuprindem spaţiul acela din faţa Primăriei, ca să aibă o altă vizibilitate şi, evident, o participare mai mare".

În această iarnă, s-a găsit şi o soluţie pentru depozitarea valorosului automobil. Până acum, el stătea într-o magazie obişnuită, unde trebuia să înfrunte şi frigul iernii, şi canicula verii. Având caroseria din lemn, e lesne de înţeles că numai bine nu-i era. Acum, Ego este găzduit de una dintre societăţile administraţiei locale, într-un garaj din beton, închis şi cu sursă de încălzire pentru perioadele friguroase. Aici am şi fotografiat-o.

În final, pentru cei mai "tehnici" dintre cititori, menţionăm câteva caracteristici ale automobilului: marca: Ego; tip/model: 4/14; încărcătura proprie: 720 kg; încărcătura utilă maximă permisă: 330 kg; viteză maximă: 50 km/h; capacitatea rezervorului: 30 l; sursa de energie: benzină; capacitatea cilindrică: 1014 cmc; puterea: 14 CP.

Medalie-unicat comandată de tecuceni pentru Cuza

Elementul central al expoziţiei curente organizate de Muzeul de Istorie "Teodor Cincu" din Tecuci are o semnificaţie aparte pentru locuitorii urbei. "În 1863, tecucenii au comandat o medalie la Paris, ca semn de recunoştinţă pentru Alexandru Ioan Cuza, medalie din aur cu pietre preţioase. Este o medalie extrem de valoroasă, pe care acum am adus-o pentru prima dată la Tecuci. Ea este inclusă în tezaurul Muzeului Naţional de Istorie al României şi va fi expusă la muzeul nostru până la mijlocul lunii martie", ne-a spus directorul muzeului tecucean, Viorel Burlacu.

Sub scutul de pe medalion este gravată inscripţia "Stern F". Pe revers, încadrată într-o cunună de stejar, este gravată inscripţia "Districtul Tecuci - Înălţimei Sale Alecsandru Ion I - Întemeietorul unirei restauratorul drepturilor României asupra bunurilor monastireşti naţionale înstreinate - 1863".

În cadrul expoziției "Unirea la Tecuci" se mai regăsesc obiecte de patrimoniu de la Muzeul "Paul Păltănea" Galaţi şi de la Complexul Muzeal Naţional Moldova din Iaşi.

Primul tecucean membru al Academiei

Muzeul de Istorie "Teodor Cincu" a dezvelit o placă omagială, marcând astfel împlinirea a 185 de ani de la naşterea istoricului Alexandru Papadopol Calimah, primul tecucean care a acces în Academia Română, fiind şi vicepreşedinte al acestui for. "Calimah a fost unul dintre apropiaţii lui Cuza, a fost ministru în două rânduri. Am reeditat pentru expoziţie un studiu al său despre Tecuci, apărut în "Convorbiri literare" în 1885", a spus directorul muzeului, Viorel Burlacu.

Muzeul de Istorie se extinde

Clădirea Muzeului de Istorie "Teodor Cincu" din Tecuci arată superb, după reabilitarea şi modernizarea prin care a trecut în 2015. Vechiul pod al clădirii a fost complet transformat, în el fiind amenajată o expoziţie de artă populară. Cu toate astea, spaţiul expoziţional al muzeului este tot neîncăpător, raportat la comorile pe care le are în patrimoniu, astfel că muzeul se va extinde şi în clădirea de peste drum, oferită de Primărie, clădire pe care tecucenii o numesc fosta subprefectură. Acolo va fi amenajată secţia de artă populară, bineînţeles, după ce imobilul va fi reabilitat. Actuala clădire a muzeului este ea însăşi o comoară arhitecturală şi istorică. Aici a fost centrul de comandă al întregii zone de operaţiuni militare Cosmeşti - Doaga - Mărăşeşti. Pe aici au trecut regele Ferdinand şi regina Maria. Imobilul, donat de fostul primar tecucean Teodor Cincu, este monument istoric de arhitectură, atestat documentar în 1894.

Citit 8936 ori Ultima modificare Vineri, 02 Martie 2018 00:46

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.