De ce avem muzeu de nota 5?

De ce avem muzeu de nota 5?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Alături de etnologul Eugen Holban, specialist în zona Covurluiului, «Viaţa liberă» a făcut o inventariere a obiectelor din gospodăriile tradiţionale de la Gârboavele.

Etnologul a eliminat din vizita sa casa de la Cahul, pentru că nu este domeniul său de studiu. Bilanţul făcut pentru celelalte trei gospodării arată că cel puţin un obiect expus în fiecare dintre ele nu ar avea ce să caute în casa respectivă şi că ar trebui înlocuit cu obiecte din zonele de unde provin construcţiile.

Bineînţeles, Muzeul Satului de la Gârboavele are multe minusuri şi în ceea ce priveşte modul de construcţie, aşa cum aţi mai citit în ziarul nostru. De data aceasta, ne-am uitat însă doar la spaţiul expoziţional.

Spaţii încă goale

Dacă unele camere sunt „dichisite” cu levicere din alte zone sau alte timpuri, unele spaţii au o dotare sărăcăcioasă, iar altele sunt de-a dreptul goale. Aşa este chimniţa casei din Corod (apreciată de specialişti drept cea mai frumoasă construcţie din sud-estul Europei), locul în care ar fi trebuit să găsim măcar un recipient-tip pentru preparat vinul. Un obicei întâlnit în Cavadineştiul secolul al XIX-lea era ca fata să aibă ca zestre 12 perne, 4 mici, 4 mijlocii şi 4 mari, pe când casa din zonă, aşa cum e amenajată acum, nu vedem decât cinci.

Aproape din toate casele lipsesc obiectele din ceramică neagră, despre care etnologul Holban spune că reprezintă semnul că, la Gârboavele, ne aflăm la jumătatea secolului al XIX-lea. Nici ştergarele din odăi nu sunt cele mai reprezentative pentru zona despre care ar trebui să stea mărturie.

Soluţii există

Etnologul Eugen Holban susţine că ar reuşi să facă rost de cea mai mare parte din obiectele lipsă sau cele cu adevărat reprezentative:  „Dacă mi s-ar da posibilitatea să ajung în zonele respective, nu aş ezita pentru că sunt sigur că aş aduna, nu fără greutate, obiecte autentice, pe care oamenii încă le păstrează prin gospodării. Unele, cum ar fi pernele de la Cavadineşti, se pot reconstitui cu ajutorul meşterilor populari. Altele, bineînţeles, trebuie achiziţionate.”

Cea mai delicată chestiune este însă aceea a conservării întregului patrimoniu. În interiorul fiecărei case, temperatura şi umiditatea trebuie ţinute permanent sub supraveghere, cu aparatură specifică muzeelor de acest gen. Până una-alta, câteva rândunici şi-au făcut cuib în odăile de la Gârboavele. Semn bun pentru casa aleasă, spun oamenii. Oare?

Foto 1 - Chimniţa

Corod, nota 5

Tindă

- De adus: o laviţă lângă perete şi mai multe obiecte de ceramică neagră

Odaia

- De remarcat: covorul cu motive antropomorfe, avimorfe şi stelare, care individualizează zona Covurluiului de la mijlocul secolului al XIX-lea.

- De eliminat: covorul de pe peretele NE, care e din perioada interbelică şi nu din etapa istorică din care datează casele.

- De adus: un teanc de ţesături pe lada de zestre

Beciul

- De adus: toate obiectele necesare unei gospodării

Chimniţa

- De adus: căzi de preparat mustul, butoaie de conservat vinul, alte ustensile de preparat sau de conservat vinul

Foto 2: Levicer cu motivul suveicii din căsoaie

Măstăcani, nota 6,50

Tinda

- De eliminat: unul dintre levicere, care datează din altă perioadă decât secolul al XIX-lea.

Odaia

- De remarcat: patul cu levicer şi prostire (cearceaf), cu motive ce individualizează zona

- De adus: toate ştergarele şi levicerele, mutate, de pe sobă, pe lada de zestre. (“Când e fata cât un nod, zestrea urcă pân’ la pod” zice o vorbă din popor)

- De eliminat: levicerul de pe peretele din NE, care nu e din zonă, şi coşul de nuiele

Căsoaia (casă veche din aceeaşi gospodărie sau o construcţie improvizată pentru ceva neprevăzut)

- De remarcat: levicerul de pe perete cu motivul suveicii (coadă de rândunică)

Saia (adăpost pentru oi)

- De adus: toate ustensilele

Coşăr

- De adus: alte obiecte cu utilitate la pescuit

Foto 3: Scaunele cu trei picioare, ca în «Capra cu trei iezi»

Cavadineşti, nota 4,50

Tinda

- De remarcat: cele două scaune cu trei picioare, autentice; ascunzătoarea, în partea dreaptă, după levicerul agăţat pe perete.

Odaia

- De adus: perne care să completeze setul de zestre

- De eliminat: levicerele de pe pereţi (specifice altor zone, respectiv Ţepu şi Ghidigeni)

Saia

- De adus: toate obiectele necesare

Coşăr

- De adus: obiecte reprezentative

- Samalâc (spaţiu pentru animale, pentru atelaje)

Citit 764 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.