Cristina Gabriela Hîrțescu, importantă reprezentantă a artei textile. De la tapiserie, la design vestimentar

Cristina Gabriela Hîrțescu, importantă reprezentantă a artei textile. De la tapiserie, la design vestimentar
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Originară din Galați, oraș în care s-a născut pe 21 decembrie 1982, Cristina Gabriela Hîrțescu, artistă decoratoare și designer stabilită în Iași, a manifestat pasiune pentru arta plastică încă din anii fragezi ai copilăriei.

A absolvit Liceul de Arte "Dimitrie Cuclin" din orașul natal, specialitatea pictură monumentală (2001) și Universitatea de Arte "George Enescu" Iași, Facultatea de Arte Plastice, Decorative și Design, specializarea Arte Decorative - Design Vestimentar (2006). În 2007 și-a luat masteratul în specializarea Design Vestimentar la Universitatea Tehnică "Gheorghe Asachi" Iași, iar în perioada 2011-2014 a urmat studii doctorale la Universitatea de Arte "George Enescu" Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design, obținând titlul de doctor în Arte Vizuale, cu teza "Culoarea în vestimentație - mijloc de comunicare și interpretare".

Carieră didactică la Universitatea de Arte din Iași

Pregătirea profesională dobândită prin studii i-a permis ca în 2008 să-și înceapă cariera didactică universitară ca preparator, fiind promovată mai apoi ca asistent universitar doctor (2015) și lector universitar doctor (2017) la Universitatea Națională de Arte "George Enescu" Iași, Facultatea de Arte Vizuale și Design, specializarea "Modă - Design Vestimentar", funcții ce i-au dat posibilitatea să-și pună în valoare calitățile intelectuale prin implicarea în foarte multe activități cu caracter științific, organizatoric sau cultural-educativ. Sunt remarcabile participările sale la sesiuni de comunicări științifice, de proiecte artistice, de cercetare-dezvoltare, granturi, contracte de cercetare/ consultanță etc. încheiate cu agenți economici, parteneriate universitare sau organizarea unor festivaluri, expoziții și proiecte de doctorat.

Activitatea sa artistică este impresionantă. Și-a organizat o expoziție personală de artă textilă la Centrul de Studii Europene Iași (2016) și a participat la 12 expoziții internaționale în Ucraina, SUA, Lituania, Cehia, Franța etc., la 15 expoziții cu caracter internațional în România (Iași, București, Timișoara, Bacău), la 30 de expoziții naționale (Iași, Brașov, Tg. Mureș, București, Satu Mare, Brăila, Galați, Roman, Buzău) și la peste 70 de expoziții colective locale.

Artista este membră a UAPR - Filiala Iași, membră în cadrul Centrului de Cercetare, Dezvoltare, Inovare și Transfer Tehnologic și în cadrul Centrului de Cercetare și Creație Artistică - Facultatea de Arte Vizuale și Design Iași. La mai multe manifestări artistice de profil a fost onorată cu premii, medalii și diplome, are lucrări în colecții de stat și private din România și Lituania, a publicat volumul "Îndrumar de laborator pentru disciplina Construcția și modelarea vestimentației" (2016), articole de specialitate în diferite publicații, iar numele său figurează, însoțit de prezentări biografice și reproduceri, în volume precum: Valentin Ciucă, "Dicţionarul ilustrat al artelor frumoase din Moldova 1800-2010", Editura ART XXI, Iaşi, 2011; Corneliu Stoica, "Dicționarul artiștilor plastici gălățeni", ediția a II-a revăzută și întregită, Editura Axis Libri, Galați, 2013; Elena Simionescu (coordonator), "Profesori de ieri și de astăzi - Universitatea «George Enescu» la 155 de ani", Editura Artes, Iași, 2015; Catalog "Uniunea Artiștilor Plastici din România, Filiala Iași", Editura Performantica, Iași, 2013; Corneliu Stoica, "Arta gălățeană feminină", Editura Centrului Cultural "Dunărea de Jos", Galați, 2018; "Profesori de ieri și de astăzi - Universitatea Națională de Arte «George Enescu» la 160 de ani", coord. Atena Elena Simionescu, Aurelian Bălăiță, Editura Artes, Iași, 2020; Mădălina Vieriu, "Obiectul textil", Editura Dana Art, Iași; "Artiști ieșeni de valoare", Albumul Uniunii Artiștilor Plastici din România, Filiala Iași, Editura Palatul Culturii, Iași, 2023 etc.

Broderiile, adevărate metafore plastice

În creația sa, Cristina Hîrțescu a abordat tapiseria bidimensională și tridimensională, adesea cele două tipuri fiind întâlnite în aceeași lucrare, miniatura textilă, colajul textil, broderia și designul vestimentar. Plăsmuirile ei iconografice imaginează îngeri, heruvimi, demoni, sarcofage egiptene, siluete umane - motive pe care le cultivă în compoziţii în care firul textil este înnobilat cu atributele artei autentice. Paleta cromatică este restrânsă, de o mare sobrietate. Formele sunt înscrise în spaţiu echilibrat, în armonii delicate, sensibile, care ating rafinamentul. Tapiseriile sale nu au o textură complicată, simbolistica lor incumbă semnificaţii existenţiale profunde. Uneori, în modul de realizare a suprafeţelor, se simte influenţa scoarţelor şi lăicerelor ţărăneşti din Moldova („Heruvim”, „Înger I, II”, „Entitate”, „Demon”, „Demonul meu”, „Pas înainte”, „Puls I, II”, „Angel”, „Aura”, „Sfârșit”, „Binecuvântare”). Nu puține sunt cazurile când Cristina Hîrțescu apelează la colajul textil pentru a crea peisaje în care imaginile din natură creează privitorului o stare de chietudine și pace sufletească („Apus”, „Pădure I, II”, „Marea”, „Roci”, „Recif”). Broderiile, executate manual sau mecanic, sunt adevărate metafore plastice („Vibrații”, „Legământ”), altele constituie ilustrații de modă („Conversație I, II, III”, „Dimineață de vară”).

În lucrările de design vestimentar artista foloseşte materiale diferite, o paletă cromatică vioaie sau discretă şi motive în consonanţă cu tendinţele din moda contemporană. "Preocupările mele, mărturisește aceasta, au fost direcționate îndeosebi în zona experimentului, în vederea prelucrării materialului textil în așa fel încât în cazul formelor vestimentare obținute să primeze efectele expresive ale acestora în fața aspectelor funcțional-comerciale".

Cadru didactic universitar înzestrat cu deosebite calități pedagogice, care lucrează cu pasiune, dăruire, responsabilitate și înalt profesionalism cu studenții, artistă sensibilă, cu o bogată activitate în domeniul artei decorative și designului vestimentar, Cristina Gabriela Hîrțescu este o importantă reprezentantă a artei textile românești, care, așa cum menționa regretatul critic de artă ieșean Valentin Ciucă în dicționarul amintit, "a făcut din conexiunile textile o dominantă a creației sale și un mod de comunicare prin simboluri, fantezia fiind vehiculul cu care poate ajunge oriunde"

Cristina Hîrţescu - "Demonii mei"

Cristina Hîrţescu - "Marea"

Citit 959 ori Ultima modificare Miercuri, 24 Aprilie 2024 15:58

Lasă un comentariu

Utilizatorul este singurul responsabil de conţinutul mesajelor pe care le postează şi îşi asumă toate consecinţele.

ATENTIE: Comentariile nu se publică automat, vor fi moderate. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare, iar autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate.

Prin comentariul meu sunt implicit de acord cu politica de confidenţialitate conform regulamentului GDPR (General Data Protection Regulation) şi cu Termeni si condițiile de utilizare ale site-ului www.viata-libera.ro