Lacrimile din Cutia Pandorei

Lacrimile din Cutia Pandorei
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Cea mai recentă premieră a „Dramaticului” a adus faţă în faţă regizorul şi autoarea textului *

După ce toate emoţiile posibile au zburat de-a lungul spectacolului, pe fundul „Cutiei Pandorei” au rămas, la final, doar lacrimile. Lacrimi de fericire, împletite cu speranţa că la Galaţi cultura teatrală e pe cale să renască.

Premiera „Cutia Pandorei”, care a avut loc vineri seară la Teatrul Dramatic "Fani Tardini" a fost un moment unic în istoria recentă a instituţiei culturale gălăţene.

Finalul piesei le-a găsit pe autoarea textului, scriitoarea maghiară Katalin Thuróczy, şi pe actriţa din rolul principal, Ioana Citta Baciu, îmbrăţişate pe scenă şi lăcrimând. Au fost lacrimi de fericire.

Scriitoarea i-a mulţumit Ioanei Citta Baciu pentru felul în care i-a dat viaţă personajului imaginat de ea, în timp ce actriţa gălăţeană i-a mulţumit lui Katalin Thuróczy pentru că i-a oferit un rol deplin.

Invitaţii, încântaţi de spectacol

Temerile nerostite ale regizorului Eugen Făt, pus în situaţia de a o avea invitată pe autoarea textului chiar la premieră au fost spulberate vineri seară.

Invitaţii maghiari au fost pur şi simplu daţi pe spate de reprezentaţia gălăţenilor. S-a văzut chiar din scenele de la final, când scriitoarea Katalin Thuróczy nu a rezistat tentaţiei şi a urcat pe scenă pentru a-şi îmbrăţişa personajele imaginate de ea şi aduse la lumină de regizorul Eugen Făt. Şi s-a văzut şi din discuţiile de la finalul piesei.

„Mi-a plăcut foarte mult. Actorii şi regizorul au reuşit să meargă chiar dincolo de textul meu. Am descoperit în reprezentaţie nişte relaţii psihologice pe care nici eu nu le-am imaginat. Am văzut multă senzualitate la personajul întruchipat de Ioana Citta Baciu, lucru care în textul meu lipsea”, a spus după premieră Katalin Thuróczy.

De altfel, încă dinainte de a vedea piesa, autoarea maghiară spunea că nu are pretenţii ca regizorul să stea lipit de textul piesei.

„Eu las mână liberă actorului şi regizorului că creeze pe textul meu. Ca om de teatru, mi se pare ridicol ca un autor să ţină morţiş la textul său. Literele scrise rămân pe hârtie, iar un regizor se poate apropia de ele şi peste 5 sau peste 10 ani”.

„În toată cariera mea am avut un noroc fantastic pentru că destinul m-a pus faţă în faţă cu regizori care mi-au înţeles textele. Punctul de vedere al regizorilor români (Katalin Thuróczy nu este la prima punere în scenă în România, n.r.) este foarte important pentru mine, pentru că ei se apropie deschis de textele mele”, a spus autoarea maghiară prezentă vineri la Galaţi.

Regizorul lasă prim-planul actorilor

Piesa pusă în scenă de Eugen Făt este una dintre cele mai reuşite reprezentaţii ale „Dramaticului” gălăţean de mulţi ani încoace. Nu e musai să mă credeţi pe cuvânt, e suficient să vizionaţi piesa.

Cu un fir epic folosit doar ca pretext (o comoară pe care o caută tânărul Bandi, întruchipat de Cosmin Panaite), piesa analizează subtil şi discret relaţiile psihologice dintre personaje. Într-un decor absolut impresionant, desprins parcă dintr-un basm (apăsător parcă pentru publicul dintr-o sală studio), personajele îşi caută propria identitate sau încearcă să facă pace cu trecutul raportându-se la ceilalţi.

Spre deosebire de celelalte piese puse în scenă de Eugen Făt, de data aceasta greul cade pe umerii actorilor, care îşi îndeplinesc cu brio sarcina.

La prima vedere, regizorul dispare din piesă, însă o serie de elemente de fundal, aparent neesenţiale, scot în evidenţă o viziune regizorală deplină. Eugen Făt creează spaţiul perfect pentru jocul excepţional al actorilor Ioana Citta Baciu, Cosmin Panaite şi Petrică Păpuşă.

„Am lucrat aproape trei luni la această piesă, iar în prima parte am studiat împreună cu echipa câteva teme esenţiale în trei filme: liniştea, tăcerea, frumuseţea şi dinamismul. Am încercat apoi să le redau în piesă. Pentru a înţelege pe deplin «Cutia Pandorei», i-am citit toate piesele doamnei Thuróczy şi chiar am preluat idei şi propoziţii din alte texte”, spune regizorul Eugen Făt.

Mulţumim, Ioana Citta Baciu!

„Cutia Pandorei” pare a fi închinată actriţei Ioana Citta Baciu. Dacă, prin absurd, cineva ar reuşi să şteargă cu buretele toată impresionanta sa cariera  de până acum, actriţa gălăţeană tot ar rămâne drept o adevărată doamnă a teatrului fie şi numai prin acest rol.

Cu trăiri dintre cele mai diverse, cu o vivacitate şi un dinamism ieşite din comun, Ioana Citta Baciu prezintă o Tanti Hilda plină de senzualitate la o vârstă înaintată.

E o dovadă că oamenii îşi păstrează intensitatea sentimentelor chiar şi după ce ating un anumit prag al existenţei.

Ioana Citta Baciu pendulează natural între registrul grav şi cel comic, între zbucium şi linişte, între lacrimi şi zâmbete. E un rol perfect. Mulţumim, Ioana Citta Baciu!

Comentarii foto:

1 - Finalul piesei le-a găsit îmbrăţişate pe autoarea Katalin Thuróczy şi pe actriţa  Ioana Citta Baciu

2 - Ioana Citta Baciu face un rol excepţional

Citit 3152 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.