Pe scena Dramaticului gălăţean: „Echilibru instabil” sau singurătatea în mijlocul altora

Pe scena Dramaticului gălăţean: „Echilibru instabil” sau singurătatea în mijlocul altora
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Cunoscut publicului de teatru român mai ales prin piesa „Cine se teme de Virginia Woolf”, scriitorul american Edward Albee este şi autorul unor opere mai puţin cunoscute, dar cel puţin la fel de complexe din punct de vedere al încărcăturii dramatice. Una dintre acestea, considerată de mulţi critici de teatru cea mai profundă operă a lui Albee, este piesa „Echilibru instabil”, care a avut avanpremiera vineri seara, pe scena Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galaţi. Traducerea textului, adaptarea şi punerea în scenă îi aparţin regizorului Cătălin Vasiliu.

Metamorfoza gazdelor în oaspeţi

Acţiunea se petrece în America, spre sfârşitul celui de-al şaselea deceniu al secolului trecut, într-o familie de burghezi bogaţi, dar care s-au retras din afaceri. Agnes, interpretată de Ioana Citta Baciu, şi Tobias, jucat de Grig Dristaru, duc o existenţă aparent liniştită, tulburată mai ales de intervenţiile involuntar comice ale surorii alcoolice a lui Agnes, Claire.

Două sunt evenimentele care tind şi reuşesc să distrugă echilibrul precar al vieţii acestei familii. Primul este reprezentat de venirea bruscă în casa celor doi a unui cuplu, Harry (Lucian Pînzaru) şi Edna (Carmen Albu), despre care aflăm că sunt cei mai buni prieteni de familie. Aceştia cer să fie lăsaţi să stea în casa prietenilor lor, deoarece în casa lor au fost cuprinşi de o teamă puternică şi neaşteptată, ale cărei cauze le scapă. Surprinşi, Agnes şi Tobias îşi primesc, însă, prietenii, pe care îi instalează în camera unde  a copilărit fiica lor, Julie (Petronela Buda). Al doilea eveniment perturbator este marcat de sosirea lui Julie, după al patrulea mariaj eşuat. Din acest moment evenimentele se succed într-un ritm din ce în ce mai alert, punctat de numeroasele conflicte care izbucnesc între ocupanţii casei. Julie îşi cere isteric camera înapoi, Edna, care alături de soţul ei, devine din ce în ce mai stăpână pe situaţie şi pe casă, o sfătuieşte pe Julie să se maturizeze şi ajunge chiar să o lovească. Agnes şi Tobias, pe de o parte, şi Edna şi Harry, pe de alta, sunt actorii unui al doilea conflict, prilejuit de lupta pentru stăpânirea casei. Până spre final lucrurile evoluează în favoarea Ednei şi a lui Harry, care, prin brutalitate şi hotărâre, devin noii stăpâni ai casei.

Personajul principal: alcoolul

Elementele decorului scenic, semnat de Alexandru Radu, sublinează impecabil principalele puncte ale acţiunii. Masa din centrul scenei, pe care se află numeroase sticle cu alcool, este locul unde fiecare dintre pesonaje se îndreaptă, în speranţa că aşa va ajunge la o rezolvare a antagonismelor cu ceilalţi. La un nivel mai profund de interpretare, putem privi setea de alcool a personajelor ca pe o dorinţă a acestora de a evada dintr-o realitate prea puţin ofertantă.

Intervenţie regizorală

Într-un scurt interviu oferit după avanpremieră, regizorul Cătălin Vasiliu ne-a mărturisit că a „umblat” pe alocuri la textul original, făcând schimbări care au contribuit la evidenţierea temelor centrale ale piesei. Cea mai notabilă a fost schimbarea finalului. Dacă în textul original perechea Edna Harry părăseau casa unde au fost găzduiţi, în adaptarea lui Cătălin Vasiliu cei doi rămân în casă şi devin noii stăpâni ai acestui loc. De remarcat a fost şi muzica, cu scurte intervenţii din filmul horror american al anilor 60, care au conferit o notă de suspans atmosferei din sală. Concluzia la care noi am ajuns a fost cea a unui spectacol reuşit, dar nu şi accesibil.

 

Citit 12333 ori Ultima modificare Duminică, 29 Ianuarie 2012 15:30

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.