Achiziţii exorbitante pun în PERICOL viaţa oamenilor legii. De ce LOGANURILE POLIŢIEI sunt sicrie pe patru roţi

Achiziţii exorbitante pun în PERICOL viaţa oamenilor legii. De ce LOGANURILE POLIŢIEI sunt sicrie pe patru roţi
Evaluaţi acest articol
(15 voturi)

Multe dintre maşinile aflate în dotarea Poliţiei, vechi de aproape zece ani, nu au în dotare nici măcar airbag pentru pasagerul din dreapta * În ultimii ani, mulţi poliţişti români au fost răniţi sau chiar au murit, în urma unor accidente rutiere în care au fost implicate autospeciale Dacia Logan


Cel mai recent eveniment tragic soldat cu moartea unui poliţist aflat în misiune cu maşina de serviciu s-a petrecut la Galaţi în noaptea de 21 spre 22 noiembrie şi scoate, încă o dată, la iveală, o realitate crudă. Autoturismele cu care a fost dotată cea mai mare structură de siguranţă publică din România sunt de o calitate cel puţin îndoielnică, deşi, la vremea achiziţiilor, statul a plătit bani nejustificat de mulţi, chipurile, pentru ca oamenii legii să-şi poată face treaba în condiţii decente. Moartea subinspectorului (p.m.) Ionel Baben, în timpul unei misiuni de patrulare cu maşina de serviciu, certifică ideea că autoturismele nu suferă doar din cauza uzurii inerente, ci şi la capitolul dotări, aspecte de care, se pare, cei care le-au achiziţionat nu prea au ţinut cont. Dacia Logan Ambiance 1,4, în care şi-a găsit sfârşitul poliţistul gălăţean de 46 de ani, făcea parte din lotul de 6.000 de maşini cumpărate de Poliţia Română în anul 2006. Atunci, 5.000 de autoturisme au fost repartizate inspectoratelor din ţară, majoritatea ajungând la posturile de poliţie rurale şi la structurile de ordine publică.

Preţ uriaş pentru dotări de doi lei

Maşinile cu care poliţiştii ar trebui nu doar să patruleze, ci şi să intervină, la o adică, în caz de acţiuni flagrante sau să facă faţă unor autoturisme mult mai puternice sunt extrem de fragile la capitolul siguranţă. S-a văzut de nenumărate ori în ultimii ani, în evenimente rutiere în care au fost implicate autospeciale Logan ale Poliţiei, petrecute, spre exemplu, în Vaslui (2013), Ploieşti (2012), Bucureşti (2011, 2010), Iaşi (2010) sau Miercurea Ciuc (2010), soldate cu poliţişti răniţi grav sau chiar decedaţi, cum a fost în cazul evenimentului de la Vaslui. Unul dintre factorii care au contribuit la aceste urmări a fost lipsa elementelor de securitate ale maşinilor de intervenţie. Practic, un Logan Ambiance 1,4, precum cel în care şi-a găsit sfârşitul şi Ionel Baben, are airbag doar pentru şofer, în condiţiile în care, de regulă, poliţiştii patrulează câte doi, rampă de avertizare optică şi acustică şi staţie radio. La acestea, mai putem adăuga centurile de siguranţă şi tetiere doar pentru scaunele din faţă. În aceste condiţii, este lesne de imaginat care pot fi urmările pentru pasageri, în cazul unui impact puternic cu o altă maşină sau al unei răsturnări. Cel puţin în cazul accidentului de la Tuluceşti, în care Ionel Baben şi-a pierdut viaţa, iar colegul său, aflat la volan, a fost grav rănit, s-a văzut. Aflat pe scaunul din dreapta, Baben nu a fost protejat de airbag, pentru că maşina nu avea aşa ceva şi a fost aruncat din autoturism, suferind fracturi grave pe partea dreaptă a corpului, care i-au provocat o hemoragie internă letală. Perna de aer, aflată numai pe locul şoferului, s-a deschis în impact şi i-a salvat viaţa poliţistului Dorin Chiper. Astfel de maşini, al căror preţ de catalog depăşea cu puţin suma de 5.000 de euro la vremea achiziţiei, au fost cumpărate de statul român cu 12.300 de euro.

Scandalul achiziţiilor aberante

La doi ani de la darea în folosinţă a celor 6.000 de Loganuri precum cel descris mai sus, respectiv în 2008, Ministerul de Interne provoca un veritabil scandal în Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), odată cu prezentarea unui raport de achiziţie pentru peste 2.000 de autospeciale pentru structurile din subordine, din care doar jumătate erau Dacia Logan, şi acelea luate pe 70.000 de euro bucata. În timp ce poliţiştii de la ţară încă se mai bucurau de autospecialele primite de doi ani, lucrătorii altor structuri, majoritatea din Capitală, aveau să fie "cadorisiţi" cu bijuterii pe patru roţi. Astfel, ministerul achiziţionase peste 50 de autoturisme BMW 330 pentru Poliţia Rutieră, pentru care a plătit 118.670 de euro bucata. Peste 180 de BMW X3 au fost achiziţionate cu preţuri variind între 58.000 de euro şi 62.000 de euro bucata. Marca Volkswagen a fost şi ea gratulată generos de oficialii români. 65 de maşini din gama Passat, Golf şi Transporter au fost cumpărate la preţuri cuprinse între 40.000 de euro şi 142.000 de euro. Lista poate continua cu Subaru, Skoda, Mazda 3, Opel, Mitsubishi New L200 sau Honda, dar vedeta incontestabilă a listei de noi dotări a fost, în condiţii de debut de criză economică, o autospecială de intervenţie Mercedes Benz Sprinter, pentru care s-a plătit 674.197 de euro.

Citit 12791 ori Ultima modificare Sâmbătă, 26 Decembrie 2015 13:12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.