Gălăţenii, VICTIME ale traversării regulamentare. De ce sunt nesigure TRECERILE DE PIETONI?
Foto: Foto-arhivă "Viaţa liberă"

Gălăţenii, VICTIME ale traversării regulamentare. De ce sunt nesigure TRECERILE DE PIETONI?
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

* În primele nouă luni ale anului trecut, 33 de persoane au fost lovite pe marcajele pietonale din judeţul Galaţi * Graba, iluminatul slab şi parcările neregulamentare sunt factorii care provoacă accidentele de acest gen


Mersul pe stradă are şi el regulile lui clare, ce-i drept, mult mai puţine faţă de cele aplicabile în cazul traficului auto, dar care odată încălcate pot pot provoca cu mai multă uşurinţă nenorociri. Poate cea mai "sfântă" dintre ele vizează traversarea, recomandarea generică la adresa pietonilor de a trece strada prin locurile marcate având menirea de a proteja persoana care nu este adăpostită de caroseria maşinii. Dreptul pietonilor de a traversa prin loc marcat devine astfel prioritar, numai că, uneori, cei care ar trebui să beneficieze de el abuzează, în timp ce, în alte cazuri, cei care ar trebui să li-l respecte, nu o fac.

În astfel de situaţii apar accidentele pe trecerile de pietoni, în judeţul Galaţi fiind raportate, în primele trei trimestre ale anului 2015, 33 de evenimente. 32 dintre ele au avut loc în oraşe, iar unul s-a soldat cu decesul pietonului. În mediul urban, municipiul Galaţi deţine locul întâi în topul accidentelor pe zebră, cele mai multe evenimente având loc pe Faleza Superioară, strada Brăilei, strada Oţelarilor sau bulevardul Traian Vuia. Asta presupune că în judeţul nostru au avut loc, în medie, cel puţin trei accidente, prin neacordare de prioritate pietonilor, în fiecare lună.

Pentru că legea prevede că şoferii trebuie să acorde prioritate pietonilor şi să circule la limita evitării oricărui pericol, din start prezumţia de nerespectare a dreptului pietonilor cade asupra celui aflat la volan. Sunt însă şi factori care pot înclina balanţa în sens opus şi care ţin de conduita celor care se avântă pe trecerile de pietoni ca şi cum acestea ar fi securizate împotriva oricărui factor extern.

Săritul pe zebră, sport naţional

Că mulţi pietoni se comportă ca şi cum trecerea de pietoni le-ar conferi securitatea supremă nu mai este o îndoială, ci o certitudine. Absorbiţi de telefonul mobil, de conversaţia cu altă persoană, aflată alături sau pe partea cealaltă a străzii, sau pur şi simplu convinşi că maşinile vor „îngheţa” instantaneu la limita marcajului, pentru a le permite să treacă, chiar dacă ei plonjează efectiv pe trecere. Bine de conştientizat este faptul că, de exemplu, dacă o maşină circulă cu, să zicem, 40 de kilometri la oră, aceasta va putea opri, în condiţii normale de frânare, după 23 de metri. La 60 de kilometri, distanţa depăşeşte 40 de metri, aşa că şoferului îi rămân două variante când pietonul se năpusteşte pe trecere: fie frânează brusc, ceea ce poate provoca probleme maşinii şi celor aflaţi în ea, dar şi altor vehicule şi persoane aflate în trafic, fie frânează normal sau deloc şi atunci pierd atât pietonul, cât şi conducătorul auto. Accidentul pe zebră echivalează pentru şofer cu pierderea permisului şi cu dosar penal.

Maşini îngrămădite în "buza" trecerii

Nici faptul că lipsa locurilor de parcare şi comoditatea fac ca străzile din Galaţi să fie sufocate de maşini parcate oriunde, inclusiv lângă şi uneori chiar pe trecerile de pietoni, nu mai constituie o noutate. De la „adăpostul” maşinilor staţionate cu mai puţin de cinci metri de marcaje, aşa cum se întâmplă pe Faleză, pe strada Brăilei, pe anumite porţiuni, dar şi pe alte bulevarde din oraş, pietonii intră pe trecere convinşi că respectă regulile şi că sunt în siguranţă. Aşa se face că apar în mijlocul străzii şi, inevitabil, în calea maşinilor, când e prea târziu pentru ca şoferii, care nu au vizibilitate, să mai poată evita impactul. La acest factor, un aport semnificativ îl au şi momentul zilei, condiţiile meteo sau starea tehnică a maşinilor, care pot face dificilă evitarea unui accident. Sfatul poliţiştilor: când trebuie să traversaţi pe o trecere flancată de maşini, este să vă asiguraţi bine şi să fiţi siguri că sunteţi vizibili pentru şoferi, înainte să ajungeţi pe capotă.

Treceri de pietoni în beznă

Asigurarea iluminatului stradal nu e nici problema pietonilor, nici a şoferilor, dar întunericul prezent pe multe artere din cauza nefuncţionalităţii unor segmente din reţeaua electrică ar trebui să le sporească tuturor prudenţa. Municipiul Galaţi are, din păcate, numeroase lacune la acest capitol, multe zone de beznă cuprinzâd inclusiv trecerile de pietoni. Marcaje pietonale „întunecate” întîlnim bunăoară pe strada Domnească, între Grădina Publică şi intersecţia cu strada Cezar, pe strada Brăilei, între intersecţia cu Roşiori şi Potcoava de Aur sau în zona joncţiunii cu strada Domnească, pe strada Oltului, pe Siderurgiştilor, ori în Aviaţie. Problema devine şi mai gravă pe drumurile naţionale şi judeţene, multe localităţi din mediul rural traversate de astfel de artere fiind puncte de risc pentru accidentele cu pietoni.

Viteza excesivă

Ultima, dar nu cea din urmă cauză a unor evenimente rutiere din categoria analizată este viteza. Săptămânal, sute de şoferi sunt amendaţi pentru că circulă cu viteză peste limita legală, multe dintre constatări făcându-se pe străzile din municipiul Galaţi, nu neapărat pe drumurile naţionale. Asta indică faptul că şi şoferii pot avea partea  lor de vină în cazul unui impact cu un pieton, viteza cumulată cu un moment de neatenţie sau cu alţi factori de care şoferul poate fi sau nu conştient putând deveni fatală.

Citit 3262 ori Ultima modificare Miercuri, 06 Ianuarie 2016 00:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.