Proiect de INFRASTRUCTURĂ cu suspans. BANII EUROPENI, prea puţini pentru terminalul multimodal din PORTUL GALAȚI!

Proiect de INFRASTRUCTURĂ cu suspans. BANII EUROPENI, prea puţini pentru terminalul multimodal din PORTUL GALAȚI!
Evaluaţi acest articol
(4 voturi)

Chiar dacă valoarea actualizată a proiectului de modernizare a portului este de aproape 81 milioane de euro, fără TVA, fondurile alocate prin CEF au fost de doar 21,77 milioane de euro * Diferenţa trebuie acoperită din alte surse de finanţare * Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) sau Planul Juncker, variante luate în calcul pentru completarea sumelor


Suma aprobată de Comisia Europeană pentru finanţarea proiectului terminalului multimodal din Portul Galaţi este insuficientă pentru derularea investiţiei, fiind necesară identificarea de surse financiare suplimentare pentru a asigura realizarea lucrărilor, a declarat pentru „Viaţa liberă” directorul general al Administraţiei Portuare a Dunării Maritime (APDM) Galaţi, Luigi Ciubrei.

După cum v-am informat în paginile ziarului nostru, Comisia Europeană a făcut cunoscute, pe 17 iunie, rezultatele evaluărilor în cadrul celui de-al doilea apel de proiecte pentru a primi finanţare în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (CEF). Comisia Europeană a aprobat 11 din cele 17 proiecte eligibile prezentate de România, fiind acoperită, practic, întreaga alocaţie de 519,3 milioane de euro ce revenea ţării noastre. Grosul banilor, respectiv 440 milioane de euro, au mers pentru reabilitarea segmentului de cale ferată Sighişoara – Braşov, însă CE a alocat 21,77 milioane de euro şi pentru proiectul terminalului multimodal din Portul Galaţi, proiect derulat într-un parteneriat public-privat de APDM Galaţi, Port Bazinul Nou şi Metaltrade Internaţional. Problema e că valoarea totală a proiectului menit să ducă la modernizarea infrastructurii portuare şi la realizarea unei platforme logistice în care să fie îmbinate facilităţile fluvio-maritime cu cele feroviare şi rutiere este de 80,79 milioane de euro (fără TVA), din care propunerea din aplicaţia de finanţare CEF era de 56,15 milioane de euro.

„În cele din urmă, prin CEF s-a stabilit alocarea sumei de 21,77 milioane de euro, adică undeva la jumătate din suma solicitată… Desigur, nu este puţin, dar nu este nici suma de care aveam noi nevoie pentru derularea proiectului. Deocamdată nu ştim cum s-a ajuns la stabilirea acestei sume, dar în această perioadă sunt programate la Bruxelles o serie de întâlniri între reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi cei ai Comisiei Europene şi, cu siguranţă, în perioada următoare vom avea mai multe detalii. Cert este că, după ce ne-am liniştit şi am judecat lucrurile la rece, după ce ne-am consultat şi cu specialiştii din Ministerul Transporturilor, şi cu partenerii de proiect, suntem decişi să mergem mai departe şi să găsim împreună soluţii pentru derularea investiţiei”, ne-a spus directorul general al APDM Galaţi, Luigi Ciubrei.

După cum v-am informat, surse din cadrul CE au declarat pentru „Viaţa liberă” că alocarea financiară s-a făcut în aşa fel încât să nu fie afectat mediul concurenţial. În acelaşi timp, la fel de posibil este ca, în limita sumelor rămase după acoperirea proiectelor din domeniul feroviar, CE să fi alocat bani din CEF şi celorlalte proiecte importante, în ideea încurajării demarării acestora şi găsirea unor surse de finanţare alternative, inclusiv prin alte programe de finanţare europene.

Socoteli încurcate

Trebuie spus că, la primul apel de proiecte CEF, din urmă cu un an de zile, terminalul portului multimodal, deşi a fost declarat eligibil, nu a prins finanţare din cauza alocării cu prioritate, tot către proiectele de infrastructură feroviară, a unei sume de 700 milioane de euro. La al doilea apel, pentru a creşte şansele s-a făcut o ajustare a proiectului, astfel încât valoarea acestuia să scadă de la 119 milioane de euro la 80,79 milioane de euro.

„S-a mai diminuat din capacităţile de operare. Adică, faţă de primul apel, a ieşit din schemă o macara de cheu şi o macara de interior, precum şi nişte echipamente mai degrabă mobile – de manipulare a containerelor în terminal şi care erau prevăzute suplimentar. Noi am redimensionat terminalul pentru o capacitate de 150.000 TEU (Twenty-foot Equivalent Unit - unitate de măsură echivalentă cu un container de 20 picioare) pe an, în ideea că, dacă este nevoie, capacităţile de operare ar putea fi crescute şi ulterior. Dar pe partea de infrastructură şi suprastructură nu se poate face o etapizare, pentru că reprezintă un tot unitar”, ne-a explicat directorul APDM Galaţi.

Ca şi componente principale ale terminalului multimodal sunt prevăzute lucrări de 20 milioane de euro pentru modernizarea a aproape 900 metri de cheu, 8 milioane de euro sunt pentru un pasaj suprateran şi un racord feroviar, 28 milioane de euro pentru platforma multimodală, iar 3,5 milioane de euro pentru zona de intrare-ieşire din terminal şi complexul administrativ, restul sumei fiind pentru asistenţă tehnică, proiectare, inginerie etc.

„Noi, APDM Galaţi, ne-am angajat să facem partea de infrastructură care se află pe domeniul public al statului, respectiv cheul şi pasajul suprateran. Iar companiile private, având în vedere că ele exploatează ulterior terminalul, obligatoriu urmau să facă platforma multimodală, inclusiv reţelele de cale ferată, zona de intrare-ieşire, plus echipamentele de exploatare - două macarale, care se ridică la vreo 10 milioane de euro”, a precizat Ciubrei.

De unde ar putea veni banii

Directorul APDM Galaţi a arătat că sunt în studiu câteva variante pentru asigurarea resurselor necesare proiectului. Una dintre ele ar fi ca diferenţa să fie acoperită din sumele ce se vor economisi din alocările financiare pentru marile proiecte de infrastructură feroviară. Numai că, fie şi în eventualitatea în care CE ar agrea o astfel de soluţie, proiectele privind infrastructura feroviară, în ciuda sumelor de sute de milioane de euro puse în joc, se mişcă destul de greu. Cum timpul trece, iar terminalul multimodal ar trebui realizat în acelaşi interval, respectiv până în 2020, banii care ar putea veni din economiile din sectorul feroviar rămân mai degrabă un deziderat.

O soluţie ar fi ca o parte din lucrări să fie finanţată prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM). „Pentru asta, în momentul în care se va aproba ghidul aplicantului, putem veni şi noi cu o cerere de finanţare pe acest program şi să acoperim diferenţa de cheltuieli. Având în vedere că proiectul a mai fost evaluat de cei de la CE, ar putea să intre într-un regim de evaluare mai alert, astfel încât să ne aşezăm pe aceeaşi perioadă de implementare cu partea din proiect aprobată prin CEF”, a explicat directorul APDM Galaţi.

O variantă ar mai fi şi accesarea unor sume prin intermediul Planului Juncker, menit să încurajeze investiţiile, în condiţiile în care Metaltrade are deja asigurat, la o bancă comercială, un angajament pentru o linie de credit de 10 milioane de euro. „Pe planul Juncker, încă din perioada de evaluare a proiectului s-au făcut nişte demersuri pentru asigurarea cofinanţării, undeva la 10 milioane de euro. Dar Banca Europeană de Investiţii este mai degrabă interesată de finanţări mai mari: 30-40 milioane de euro. Iată că acum s-ar putea discuta şi de aşa ceva. Ar putea fi o variantă, pentru că prin Planul Juncker sunt condiţii foarte avantajoase: se asigură valori mari, la o dobândă de doar 0,5 la sută, cu perioade de rambursare mai îndelungată decât la o bancă obişnuită. Sunt nişte condiţii avantajoase pe care merită să le luăm în seamă”, a arătat directorul general Luigi Ciubrei.

Nu în ultimul rând, o contribuţie financiară consistentă la proiectul terminalului multimodal din Portul Galaţi ar putea să o aibă Portul Duisburg, direct interesat de deschiderea prin Galaţi a unor linii comerciale spre Orientul Mijlociu şi Asia. „Deja există o scrisoare angajament a boardului director al Portului Duisburg, încă dinainte de a depune noi aplicaţia, conform căreia ei se angajează ca, în cazul în care se aprobă proiectul, să participe cu o finanţare cuprinsă între cinci şi şapte milioane euro, din banii lor. Iar când boardul director aprobă o astfel intervenţie financiară într-o zonă, e clar că este foarte interesat să facă ceva în această zonă. În fapt, o parte din traseele comerciale se remodelează, iar porturile de tranzit din partea de vest a bazinului Mării Negre, precum Varna, Burgas, Constanţa, Galaţi cresc în importanţă. În condiţiile în care, la noi, Constanţa e un port care nu se mai poate extinde şi sunt alţii care au relaţii comerciale în zonă, portul Duisburg s-a arătat interesat de Galaţi, mai ales că relaţiile bilaterale sunt unele foarte bune. Prin urmare, vom discuta inclusiv cu ei pentru a identifica soluţiile cele mai bune pentru completarea finanţării proiectului”, a arătat directorul APDM Galaţi.

Sprijin din administraţia publică

Pentru a ţine „în priză” proiectul terminalului multimodal, conducerea APDM Galaţi a contactat şi noile conduceri din administraţia publică locală şi judeţeană. „Atât primarul Ionuţ Pucheanu, cât şi preşedintele CJ, Costel Fotea au venit în sprijinul nostru şi au înaintat scrisori de susţinere a proiectului către Guvern, Ministerul Transporturilor, comisiilor de specialitate din Parlament. Şi sper că aceste demersuri vor avea un impact pozitiv. Şi eu cred că, sub o formă sau alta, se va găsi o soluţie. Nu poţi să dai cu piciorul la 21 milioane de euro, doar pentru că nu s-ar găsi o variantă de rezolvare pentru completarea până la 56 milioane de euro. Eu sunt convins că se va găsi, mai ales că toată lumea implicată în acest proiect e hotărâtă să meargă mai departe”, a mai arătat directorul ADPM Galaţi, Lugi Ciubrei.

Proiectul terminalului multimodal este cel mai important proiect de modernizare a infrastructurii portuare gălăţene din ultimele decenii. Realizarea acestuia ar asigura o creştere cu patru, cinci milioane de tone a traficului de mărfuri prin Galaţi, dar ar genera şi noi locuri de muncă şi dezvoltarea serviciilor conexe transporturilor containerizate.

Citit 3452 ori Ultima modificare Marți, 03 Ianuarie 2023 11:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.