Grupul Navrom, o forţă economică locală/ Şapte firme şi afaceri de peste 300 milioane de lei
Foto: Foto: Navrom

Grupul Navrom, o forţă economică locală/ Şapte firme şi afaceri de peste 300 milioane de lei
Evaluaţi acest articol
(17 voturi)

Punctele forte rămân transportul fluvial de mărfuri şi serviciile de trecere bac, din care s-a obţinut un profit net total de peste 10 milioane de lei

Navrom mai dezvoltă afaceri în domeniul construcţiilor navale şi serviciilor portuare

Investiţia în Hotelul "Mercur" mai are până să devină o afacere profitabilă

Cele şapte companii din Grupul Navrom, cu afaceri atât în domeniul transporturilor navale de mărfuri şi pasageri, cât şi în domeniul construcţiilor navale şi turism, au avut în total, în anul 2015, o cifră de afaceri de peste 300 milioane de lei şi aproape 1.200 de salariaţi, potrivit datelor centralizate de Ministerul Finanţelor.

Grosul afacerilor l-a deţinut firma mamă, respectiv Compania de Navigaţie Fluvială Română (CNFR) Navrom SA, care anul trecut, cu 614 salariaţi, a atins o cifră de afaceri de nu mai puţin de 240,84 milioane de lei, în creştere cu peste 15 milioane de lei faţă de anul precedent. CNFR Navrom îşi reconfirmă astfel statutul de cea mai importantă flotă de pe Dunăre. Mai exact, potrivit datelor furnizate de companie, flota este axată pe transportul de mărfuri, cuprinde aproape 700 de barje cu capacităţi între 1.000 şi 3.000 tone, şlepuri, ceamuri, dar şi barje tanc. Pentru propulsarea şi manevrarea lor, CNFR Navrom dispune, printre altele, de aproape 50 de împingătoare cu puteri cuprinse intre 800 şi 3.500 CP, remorchere de 400-550 CP şi motonave. Aşa se face că CNFR Navrom transportă anual peste 10 milioane de tone mărfuri din cele mai diverse: minereu, cărbune, ciment, calcar, cereale, îngrăşăminte, laminate, piese şi echipamente. Aceste mărfuri parcurg atât rute interne (Galaţi, Constanţa, Cernavodă, Medgidia, Mahmudia, etc.) cât şi rute internaţionale către Ucraina, Moldova, Bulgaria, Serbia, Croaţia, Ungaria, Slovacia, Austria sau Germania. Într-un singur convoi, cu navele pe care le are, CNFR Navrom poate să transporte până la 15.000 de tone marfă pe rutele interne şi până la 10.000 de tone pe rutele externe.

Dincolo de forţa logistică de care dispune, important este rezultatul financiar, iar 2015 a însemnat, din acest punct de vedere, pentru CNFR Navrom o revenire pe „valul” transporturilor navale. Mai exact, dacă în 2014 compania a înregistrat o pierdere de 7,79 milioane de lei, anul trecut s-a revenit „pe plus”, cu un profit net de 4,17 milioane de lei, aproape la fel de bun ca rezultatul financiar obţinut în 2013 - profit net de 4,61 milioane de lei.

Bacul, "perla coroanei"

Chiar dacă CNFR Navrom are cea mai mare forţă financiară, „perla coroanei” în materie de profitabilitate la nivel de grup rămâne tot SC Navrom Bac SRL. Traversarea Dunării cu bacul, asigurată atât pentru vehicule, inclusiv maşini de mare tonaj, cât şi pentru pasageri, dintre Galaţi şi localitatea tulceană I.C. Brătianu, rămâne o sursă constantă de profit, indiferent de perioadă. Clienţi se găsesc în permanenţă, iar uneori, vara mai ales, se ajunge chiar ca trecerea cu bacul să fie suprasolicitată. Aşa se face că, folosind cele două feriboturi de 300 de tone, ce pot lua la bord 58 de autoturisme şi 300 de pasageri, precum şi feribotul mic, de 25 de tone, cu o capacitate de 11 autoturisme şi 160 de pasageri, Navrom Bac a obţinut, în 2015, la o cifră de afaceri de „doar” 13,37 milioane de lei şi o medie de 77 de angajaţi, un profit net de 6,2 milioane de lei. Suma este considerabil mai mare decât profitul net obţinut în 2014 (4,58 milioane de lei), dar şi decât cel obţinut în 2013 (4,04 milioane de lei).

Pe transportul de pasageri este axată şi o altă firmă din Grupul Navrom, respectiv Navrom-Delta SA. Aşa cum îi spune şi numele, compania oferă servicii de transport pentru localităţile din zona Deltei Dunării, pe rute de la Tulcea la Sulina, Sfântu Gheorghe, Chilia Veche sau Periprava. Firma deţine două nave rapide, cu capacitatea de 200 de persoane fiecare, dar şi şase nave clasice, cu capacităţi între 150 şi 300 de persoane. În dotarea firmei intră şi 20 de pontoane de acostare, situate în Tulcea şi în localităţile importante din Delta Dunării.

Una peste alta, în 2015, Navrom-Delta a reuşit să atingă, cu 105 angajaţi, o cifră de afaceri de 2,44 milioane de lei. Profitul net nu a fost mare - 82.735 lei - însă peste cel din 2014, când firma a rămas cu 10.917 lei şi cu perspectiva dezvoltării afacerii, în condiţiile în care trendul economic al Deltei Dunării este unul ascendent.

Afaceri în construcţii navale

Altă zonă a afacerilor dezvoltată la nivelul Grupului Navrom în ultimii ani este cea a construcţiilor navale. Navrom Shipyard SRL este compania din cadrul grupului care oferă atât servicii de reparaţii, cât şi de construcţii de la zero a unor nave fluviale. Şantierul dispune de patru docuri plutitoare şi o macara plutitoare de 100 tf, dar şi de linii tehnologice, utilaje şi echipamente de prelucrări mecanice. Poate furniza, de asemenea, servicii de diagnoză şi design naval. Dezvoltarea acestui segment al afacerilor necesită însă investiţii importante, iar acest lucru se simte în profitabilitatea firmei. Astfel, deşi în 2015 Navrom Shipyard a avut 200 de salariaţi şi o cifră de afaceri de 18,79 milioane de lei, compania a ieşit „pe minus” cu aproape 849.000 lei. Nici în 2014 şi 2013, profitul net nu a fost foarte mare, 4.994 lei, respectiv, 50.300 lei. Un an bun mai bun a fost 2012, când s-a marcat un profit net de 949.461 lei. Pe viitor, compania are posibilităţi de dezvoltare, exploatând, de exemplu, pieţele de nişă, precum cel al reconversiei unor nave sau construirea unor nave noi cu un regim mai special. Compania are deja în portofoliu o serie de comenzi interesante, precum pasagerul fluvial „Vega River”, pontonul Terminalului de Pasageri al APDM Galaţi, nave de măsurători hidrografice sau nave autopropulsate pentru transportul de mărfuri.

Complementar serviciilor portuare activează şi Navrom PortService SA, specializată pe manevrarea şi formarea convoaielor de barje, supravegherea unor unităţi de transport aflate în rada portului Galaţi sau Constanţa Sud Agigea, agenturarea de nave, reprezentarea unor armatori etc. Printre dotările firmei se numără trei împingătoare de 800 CP, două de 748 CP, dar şi două şalupe de 150 CP. În medie, firma a avut anul trecut 104 angajaţi, iar la o cifră de afaceri de 11,71 milioane de lei a obţinut un profit net de 174.605 lei, sumă apropiată de cea din 2014. Chiar dacă profitul nu este foarte mare, compania are un rol strategic în relaţia cu celelalte companii din cadrul grupului, specializate pe transportul naval.

Protocolul şi turismul, nu prea profitabile

Pe segmente mai degrabă de nişă în cadrul grupului Navrom se plasează Navrom Centrul de Afaceri şi Hotelul "Mercur". Centrul de Afaceri asigură, printre altele, managementul navei de pasageri „Tudor Vladimirescu”. Nava, de o valoare istorică unică în România şi nu numai, a fost recondiţionată de Navrom, iar în prezent este „nava amiral” a firmei, fiind folosită în activităţi de protocol, dar şi pentru alte evenimente private cu un caracter mai special. Dincolo de asta, însă, Navrom Centrul de Afaceri este proprietarul clădirii în care funcţionează Parcul de Tehnologia Informaţiei şi mai deţine şi ferma piscicolă din localitatea Sabangia (jud. Tulcea). Cu o zestre destul de bogată, ar fi de aşteptat ca Navrom Centrul de Afaceri să obţină rezultate financiare mai consistente, însă în 2015, cu 21 de angajaţi, a raportat o cifră de afaceri de doar 1,25 milioane de lei şi un profit net mai degrabă subţire, 22.552 lei, mai mic cu vreo 2.000 lei faţă de profitul din 2014.

Pe linia turismului, Hotelul "Mercur" n-a mers nici el prea bine. Deşi este o locaţie modernă, locul de organizarea a unor conferinţe sau a unor evenimente de business, în 2015 a ajuns la o cifră de afaceri de 2,44 milioane de lei, dar a încheiat anul cu o pierdere de 696.915 lei, după ce nici în anii precedenţi lucrurile nu au mers cu mult mai bine. Dar, poate, cine ştie, când Galaţiul va avea o strategie mai coerentă în materie de turism, şi Hotelul "Mercur" va avea o profitabilitate pe măsura investiţiei. Până atunci, însă, important este că, la nivel de grup, companiile marca Navrom se echilibrează unele pe altele şi, per ansamblu, rămân una dintre forţele economice importante la nivelul Galaţiului, atât ca nivel al afacerilor, cât şi al locurilor de muncă asigurate.

  

Citit 12591 ori Ultima modificare Luni, 09 Ianuarie 2023 21:50

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.