Contractul privind lucrările la podul peste Dunăre, precum și la drumurile de legătură între zona Galați - Brăila și Tulcea este în întârziere, "din cauza mobilizării deficitare" a constructorului, potrivit datelor prezentate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Chiar dacă vorbim de una dintre cele mai importante lucrări de infrastructură din ultimele decenii, relația dintre Ministerul Transporturilor, CNAIR și antreprenorul WeBuild a fost marcată de destule dispute, de ordin tehnic sau financiar, unele dintre ele ajungând inclusiv în instanțele de judecată.
După cum v-am informat în paginile ziarului "Viața liberă", podul peste Dunăre a fost inaugurat cu fast în luna iulie 2023 și a fost dat în folosință, chiar dacă drumurile de acces de pe malul din zona Galați - Brăila, respectiv, malul din Tulcea nu erau încă finalizate. Soluția a fost la acel moment folosirea unor rute provizorii. Problema e că provizoratul tinde să devină... permanent, iar constructorul, conform CNAIR, nu se grăbește să finalizeze lucrările. În plus, mai sunt o serie de elemente de ordin tehnic de remediat și la pod.
Potrivit CNAIR, contractul nu este finalizat, iar recepţia lucrărilor se va face doar după îndeplinirea tuturor standardelor de calitate stipulate în contract
De asemenea, deşi pasajul CF de la km 0+385 este finalizat, constructorul nu a solicitat recepţia, astfel încât acesta nu poate fi utilizat.
"Contractul cu antreprenorul WeBuild este în întârziere din cauza mobilizării deficitare a acestuia", conform CNAIR.
Compania națională de drumuri a făcut și o prezentare a neregulilor constatate. Astfel, în urma inspecţiilor în şantier, inginerul şi reprezentanţii CNAIR au identificat infiltraţii la blocurile de ancoraj dinspre localităţile Brăila şi Jijila. Pentru monitorizarea infiltraţiilor şi închiderii rapoartelor de neconformitate, CNAIR a realizat o ''expertiză tehnică a lucrărilor executate de antreprenor în şantier'', iar o primă măsură a vizat următoarele: monitorizarea situaţiei podului din momentul constatării infiltraţiilor, iar după punerea în funcţiune cu încă şase luni; o mare parte dintre aceste infiltraţii au fost stopate, iar ca urmare a punctelor de vedere transmise de expertul tehnic după punerea în funcţiune a podului, acesta a prelungit perioada de monitorizare până la data de 31.03.2024, urmând să se stabilească după această dată o soluţie finală de închidere a infiltraţiilor.
S-a venit cu precizări și în ceea ce privește celebra poveste a șuruburilor, dar și a fenomenului de vălurire apărut pe suprafața carosabilă, după deschiderea traficului rutier
"În urma procesului de verificare a şuruburilor parapetului de siguranţă s-a constatat că, din totalul de 100.000 de şuruburi, au fost slăbite un număr de 401, ceea ce înseamnă aproximativ 0,4 la sută din totalul acestor elemente. La două săptămâni de la darea în trafic a podului, a fost consemnat de către inginer apariţia de văluriri la nivelul căii de rulare. În data de 25.07.2023, antreprenorul a justificat apariţia acestor degradări ca urmare a traficului greu şi temperaturilor crescute. De asemenea, CNAIR a solicitat pe 02.08.2023 clarificări cu privire la apariţia văluririlor si presupusa încălcare a restricţiilor de trafic. Totodată, a mai solicitat ISCTR suplimentarea controalelor pe sectoarele în care sunt impuse restricţii. Până în momentul de faţă, antreprenorul a intervenit de trei ori pentru remedierea structurii rutiere pe pod, dar fără a remedia definitiv această problemă. Pe 08.09.2023, antreprenorul a informat beneficiarul cu privire la acţiunile de remediere întreprinse pe Calea 2, banda 1, respectiv frezarea şi reaşternerea stratului de uzură", afirmă compania de drumuri.
Pentru finalizarea tuturor lucrărilor prevăzute în contract, antreprenorul mai are de efectuat următoarele tipuri de lucrări: drumuri de acces (drumul spre Jijila), lucrări de construcţie a bazinelor de retenţie a apei pluviale, efectuarea marcajelor şi montarea elementelor de semnalizare verticală-orizontală pentru siguranţa circulaţiei şi lucrări de remediere a tasărilor apărute la asfaltările efectuate.
Constructorul "cam refuză" să notifice finalizarea unor lucrări
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a avut o nouă intervenție pe tema podului peste Dunăre și a declarat că "nu vom recepţiona acest pod până când toate neconformităţile nu vor fi îndepărtate de către companie".
Acesta a mai arătat că, deși lucrările la drumurile de acces de pe malul zonei Galați - Brăila au fost finalizate, compania constructoare "cam refuză" să facă notificarea. Din acest motiv, traficul rutier din Brăila, în mod special, este dat peste cap.
"E absolut inadmisibil ce se întâmplă acum acolo. S-au terminat lucrările pe partea brăileană a malului Dunării, toată acea traversare peste linia de cale ferată, toate lucrările sunt finalizate. Compania cam refuză să facă notificarea. Traficul din Brăila este dat peste cap în acest moment, pentru că ei refuză să facă această notificare. Să ştiţi că eu înţeleg toate lucrurile care ţin de apărarea intereselor şi fiecare îşi apără interesele, dar asta până la a aduce disconfort cetăţenilor - şi colegii mei ştiu că le-am cerut să găsească rapid o rezolvare", a declarat Sorin Grindeanu.
"Evident că în acest moment este o acţiune intenţionată din partea acestei companii, dar cu şantajul nu merge, cel puţin în ceea ce mă priveşte", a mai declarat ministrul Transporturilor.
Litigii privind mixtura bituminoasă
Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a declarat că a solicitat antreprenorului să remedieze deficienţele pentru ca podul peste Dunăre să fie recepţionat: "Le-am pus în vedere acel raport al CESTRIN-ului (Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică - n.r.) din care rezultau deficienţe ale mixturilor bituminoase (...), a fost pus la dispoziţia inginerului şi antreprenorului. Acesta consideră că necesită să execute şi ei o expertiză. Ce le-am solicitat este să remedieze deficienţele, astfel încât podul să fie recepţionat, iar după aceea vom vedea şi cine are dreptate. (...) Avem probe, avem fotografii. Ce le-am solicitat celor de la WeBuild şi supervizorului a fost să găsească măsurile necesare în vederea remedierii, să nu mai ajungem în această situaţie, astfel încât obiectivul de investiţie să fie recepţionat şi dat în circulaţie total, inclusiv cu drumurile de legătură, iar ulterior vom finaliza toate expertizele necesare, pentru că vom avea sigur un nou litigiu. Precum ştiţi, ultimul litigiu a fost câştigat pe fond de CNAIR".
Traficul rutier pe pod este sigur
În ciuda unor probleme de ordin tehnic la podul peste Dunăre, siguranţa traficului rutier nu este pusă în pericol, a declarat din nou ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu: "Nicio secundă nu e pusă în pericol siguranţa cetăţeanului. Deci lucrul ăsta trebuie să fie cât se poate de clar. De aceea am şi dat în circulaţie acest pod". Mai mult, ministrul a precizat că podul facilitează intervenția ambulanțelor între Brăila și localitățile de pe malul din Tulcea, ceea ce crește șansele de intervenție în caz de situații de urgență.