Ce vor românii să negocieze cu băncile

Ce vor românii să negocieze cu băncile
Evaluaţi acest articol
(7 voturi)

Profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui bărbat din București, cu vârsta cuprinsă între 41-50 de ani, care are un credit de consum în lei și care solicită băncii renegocierea contractului de credit sau soluționarea amiabilă a litigiului din instanță, rezultă după analiza celor 5.560 de cereri de negociere cu băncile și IFN-urile trimise către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în anii 2022 și 2023. Beneficiile obținute în 2023 în urma negocierilor (4.980 euro) sunt, în medie, cu 16% mai mari decât în 2021 și cu 97% mai mari decât în 2019.

Conform CSALB, cele mai multe cereri trimise de consumatori în ultimii doi ani au venit din București, Argeș și Ilfov, iar cele mai puține (12), au venit din Harghita, informează CSALB.

Cele mai multe solicitări au vizat renegocierea contractelor (prin conversie credit, găsirea unei soluții în urma negocierii, suspendarea plăților: 13,2%) și soluționarea amiabilă a litigiilor din instanță: 13,1%. Restituiri de sume (comisioane, dobânzi) au fost cerute de 11,6% dintre consumatori, iar rezolvări pentru problemele generate de creșterea IRCC/ROBOR sau trecerea la dobândă fixă au apărut în 10,6% din cereri. Reeșalonarea, rescadențarea, refinanțarea unui credit au fost solicitate în 7,4% din cereri, iar diminuarea soldului sau a ratei, precum și ștergerea unei părți din datorie au făcut obiectul a 6,7% din cereri.

Majoritatea creditelor la care fac referire cererile de conciliere sunt în lei (88,6%). S-a înregistrat o reducere importantă și constantă în ultimii șase ani a cererilor care se referă la credite în Euro, CHF și alte valute (de la 25-30%, până la sub 10%). Conform CSALB, motivele pot fi: refinanțările realizate în moneda în care consumatorii români își încasează veniturile, conversia în lei a creditelor care au creat în trecut dificultăți la plată, precum și activitatea de conciliere care a rezolvat o parte din problemele generate de creditele în monede străine.

În acest moment, activitatea CSALB se realizează în proporție de 96,4% online. Cei mai mulți consumatori completează cererea de intrare în negociere cu banca sau IFN-ul direct pe site-ul csalb.ro. Timpul mediu de completare a unei cereri pe site este de sub 7 minute.

Citit 1472 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Ianuarie 2024 13:10

1 comentariu

  • postat de Das
    Miercuri, 17 Ianuarie 2024 00:18
    84.117.46.***
    Nu mai luati bani de la banci! Atia sunt cei mai mari hoti ! Sunt mai rai decat camatarii interlopi! Nu va mai indatorati !
    6
    12

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.