EXCLUSIVITATE VIAŢA LIBERĂ/ Cum se fac "şmenuri" cu maşini de Germania din bucăţi

EXCLUSIVITATE VIAŢA LIBERĂ/ Cum se fac "şmenuri" cu maşini de Germania din bucăţi
Evaluaţi acest articol
(6 voturi)

* Un gălăţean care aduce marfă din Germania a acceptat să ne povestească despre cum se fac afacerile cu maşinile făcute din bucăţi şi cu kilometrajul dat peste cap


80 la sută dintre maşinile care se vând în Talciocul din Galaţi nu au fost aduse pe propriile roţi din Germania, ci au fost asamblate din bucăţi în parcurile auto din vestul ţării, în special la Sălaj, Bistriţa şi Arad. Este dezvăluirea pe care o face un cunoscător al fenomenului, un samsar gălăţean care a acceptat să relateze pentru "Viaţa liberă", sub protecţia anonimatului, din dedesubturile vânzărilor de maşini second-hand de la noi. Munchen, pseudonimul asupra căruia am convenit cu interlocutorul nostru, povesteşte despre o adevărată industrie a păcălelii, pe care aşa-zişii "băieţi de Germania" o practică în ultimii ani: maşini "puzzle" sau "lego", adică făcute din bucăţi, kilometri daţi înapoi într-o veselie, polish-uri care să ia faţa cumpărătorului şi poveşti de adormit clienţii cu bătrânele care îşi vând maşinile ţinute ani buni în garaj.

"Unii băieţi din Talcioc nici nu ştiu unde e Germania pe hartă"

"Cei mai mulţi dintre vânzătorii de maşini second-hand din Talcioc aduc marfa de la Sălaj, Arad, Bistriţa, unde e patria maşinilor lovite. Lovite puternic, nu doar atinse. Acolo e o întreagă industrie de îndreptat tabla, de combinat maşini din bucăţi. Ce fac băieţii de la Sălaj? Aduc două maşini la fel, pe care le iau cu 600 de euro bucata, una lovită în faţă şi una lovită în spate şi le lipesc. Şi aşa se face o maşină nouă, dar e maşina «puzzle» sau «lego», cum îi spunem noi. Şi le lucrează atât de bine, că arată ca nouă. Îi bagă un polish ca să îţi ia ochii, lucrează la kilometrii din bord, se mai înlocuieşte câte ceva prin interior, se bagă lacuri ca să strălucească şi maşina arată foarte bine. Măruntaiele nici nu mai contează, că oricum cumpărătorul pune botul la cum arată maşina", povesteşte Munchen. După care, ne mai relatează interlocutorul nostru, se construieşte o poveste cu "am luat-o direct din Germania de la o bătrânică, de la un medic, de la un avocat, care a ţinut-o mai mult în garaj". Aşa justifică mulţi vânzători de "lego" faptul că maşina nu are nicio zgârietură, are numai 90.000 de km în bord, dar e din 2003. "Ţi-o mai bagă şi pe aia cu am luat-o eu direct din Germania, tocmai ce-am adus-o. Iar el habar nu are unde e Germania pe hartă, darămite să mai fi fost vreodată pe acolo", mai spune Munchen.

"Maşini de zece ani sub o sută de mii de km? Minciuni!"

Acesta consideră că "bişniţarii de Sălaj" au stricat piaţa maşinilor de import din Germania, dar îi învinovăţeşte pentru asta şi pe clienţii creduli, care încă mai cumpără poveşti de adormit copiii. "Sincer să fiu, eu nu îi învinovăţesc pe cei care dau kilometrajul înapoi. Uite, am avut o maşină pe care am luat-o cu kilometrajul lucrat. Şi, boul de mine, m-am apucat să fiu cinstit faţă de client. Voia să o cumpere şi i-am zis: «vezi că are 200.000 de km, nu 100.000, cât arată în bord», că au lucrat-o băieţii acolo. S-a sucit deodată, că nu o mai cumpără. Maşina era perfectă în rest, îi făcuse toate testele, îl mai ţinea 300.000 de kilometri. Nu a mai vrut, că are prea mulţi kilometri. Unii mai cred că există maşini vechi de zece ani sub o sută de mii în bord. Or mai fi, nu zic, dar majoritatea celor care susţin că vând o aşa maşină să ştiţi că mint", spune samsarul.

"Dacă nu are niciun defect, atunci sigur e o problemă"

Munchen face Germania de aproape zece ani şi spune că e unul dintre puţinii samsari care încă se încăpăţânează să aducă maşini direct "de la sursă". "Eu nu mă duc la Sălaj, merg direct în Germania şi vin cu maşina pe roţi până la Galaţi. Dacă trece testul ăsta e bună. Da, mai au câte o bucşă, un pivot de schimbat, câte o zgârietură, mă rog, de la caz la caz, dar asta e, până la urmă de aia e maşină second-hand. Dacă luceşte, dacă e prea curată, dacă nu are niciun defect aparent, atunci sigur e adusă de la Sălaj şi are mari şanse să fie maşină «lego». Sigur, mai sunt şi excepţii, dar astea sunt rare de tot. Şi, din păcate, omul se încântă când vede cât de bine arată şi crede povestea cu bătrânica şi cu maşina ţinută mai mult în garaj", spune Munchen.

"Înainte de criză am dat şi două maşini într-o zi"

În toţi aceşti ani în care a adus maşini din Germania, au fost şi vremuri mai bune, şi vremuri mai proaste. Au contribuit la suişurile şi coborâşurile afacerii atât criza economică, cât şi repetatele modificări ale taxei auto. "Cel mai bine a mers acum cinci, şase ani, când lua lumea credite. Atunci le dădeam bine, câte trei pe lună. Am dat chiar şi două în aceeaşi zi, mergea treaba. Acum, de când cu criza, vând cam una pe lună, hai poate două, dar ce să zic, că am ţinut o maşină chiar patru luni", spune Munchen. Şi, dacă pe vremuri aducea maşini mai scumpe, acum s-a reorientat către maşinile mici, cu consum mic, pentru care clienţii trebuie să plătească taxe mici de înmatriculare. "Bondari", cum le spune Munchen. "Acum aduc mai mult «bondari». Maşini accesibile unei familii cu venituri modeste, cam la 2.000 de euro. După ce îmi acopăr toate cheltuielile, rămân şi eu cu 200, 300 de euro maxim, partea mea. Ce să-i faci? Oricât ai vrea, la maşini de 2.000 de euro nu poţi să câştigi o mie de euro", spune interlocutorul nostru.

Aduce şi pe cont propriu, dar merge şi împreună cu clientul

De cele mai multe ori se duce singur şi aduce o maşină, pe roţi, până la Galaţi. O conduce până aici ca să se asigure că e în regulă. Nu are un oraş preferat, un parc auto anume din care le cumpără. Se duce peste tot, în funcţie şi de biletele de avion. "Uneori mă duc până la Frankfurt, alteori la Munchen, depinde şi pentru ce localitate găsesc bilete bune la preţ. Apoi, acolo caut în târguri, în parcuri auto şi mai am eu nişte metode pe care nu le spun ca să nu dau idei şi altora. Mă orientez să fie o maşină ieftină şi bună şi, foarte important, să aibă o taxă de înmatriculare mică. Vin cu ea până la Galaţi, drumul e lung şi obositor, dar mie îmi place să şofez, e un amestec de pasiune şi plăcere cu nevoia de bani", explică samsarul. Aduce şi la comandă, însă cel mai fericit e când merge cu clientul până în Germania ca să îşi cumpere singur maşina. "Când am client care merge cu mine e o fericire. Pentru mine e ca şi cum m-aş duce în vacanţă. Îi arăt care sunt mersurile, îl consiliez, îl ajut, îmi iau comisionul şi nu am nicio grijă", spune Munchen.

Citit 98376 ori Ultima modificare Luni, 01 Iulie 2013 10:42

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.