Geografia trebuie să ocupe un loc central în planurile-cadru la liceu

Geografia trebuie să ocupe un loc central în planurile-cadru la liceu
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Poziția deloc favorabilă a Geografiei în planurile-cadru este o problemă semnalată și îndelung dezbătută atât de specialiștii în domeniu, cât și de elevi. Suntem supuși schimbărilor nefondate impuse prin decizii politice și participăm, de mai bine de un deceniu, la excluderea treptată a unei discipline de studiu cu rol decisiv în atingerea idealului educațional. Inițial, Geografia a fost exclusă din rândul disciplinelor de examen la final de ciclu gimnazial. Ulterior, geografiei îi este alocată o singură oră pe săptămână în clasele V-VII, fără posibilitatea studierii unui curriculum aprofundat ori extins, în funcție de nevoile clasei de elevi.

Recent, au fost publicate noile planuri-cadru pentru învățământul liceal, fără a fi menționată sursa acestora, în care Geografia este disciplină obligatorie, cu o oră pe săptămână, doar în ciclul liceal inferior, la toate specializările. Globalizarea, schimbările climatice, gestionarea durabilă a resurselor naturale, transportul durabil, încurajarea dezvoltării zonelor urbane și rurale sunt o parte a temelor incluse în acele domenii-cheie care vor fi sprijinite prin politicile Uniunii Europene și ale ONU în perioada 2021-2030 și sunt, deopotrivă, teme dezbătute la orele de geografie, fiind incluse în programele actuale de liceu. Acum Geografia are câte o oră în trunchiul comun. Chiar și cu acest număr redus de ore, Geografia a demonstrat că este o disciplină dinamică, flexibilă, modernă, care s-a adaptat evoluției societății printr-un curriculum modern și a adus României recunoaștere internațională la competițiile de profil. Prin natura disciplinei noastre, Geografia, ca „știință despre Pământ, ca locuință a omului”, abordează interdisciplinar și transdisciplinar conținuturile care explică fenomenele geografice în ansamblul lor. 

Geografia studiată în liceu, prin natura sa critică, dar și descriptivă, asupra lumii înconjurătoare – de la cum s-au format munții și râurile, până la cele mai complexe fenomene contemporane, cum ar fi schimbările climatice, inegalitățile sociale și economice, tensiunile geopolitice, conflictele – inspiră elevii să adreseze întrebări, să fie critici, să își dezvolte pasiuni sau să descopere unele noi. Iată ce ne-a transmis o fostă elevă: „Fără o singură oră de Geografie în liceu, nu aș fi participat la Olimpiada Națională de Geografie și nu aș fi ales, foarte probabil, să studiez mai departe Geografia și Urbanismul la facultate și, foarte sigur, nu aș fi putut realiza că pasiunea mea este cercetarea urbană. O singură oră poate schimba un destin și trebuie valorificată!”

Dacă publicarea variantelor s-a făcut pentru a ne testa vigilența și reacția, vă transmitem că noi, profesorii de Geografie, nu am obosit! Nu avem cum să ne dezamăgim foștii elevi, actualii elevi, dar mai ales pe cei ce vor veni!

Colectivul profesorilor de Geografie din județul Galați

Citit 1057 ori Ultima modificare Miercuri, 17 Mai 2023 10:35

2 comentarii

  • postat de Profesor de filosofie
    Miercuri, 17 Mai 2023 16:06
    89.136.185.***
    Școala trebuie să informeze (să cunoaștem lumea în care trăim, cu tot ce s-a acumulat până acum) și să formeze gândirea logică (inclusiv cu capacitatea de a interpreta și dezvolta informațiile). Formarea pentru o profesie anume se face în facultate, în școala profesională și la angajator. Voi, ăști
    0
    0
  • postat de Ivascu
    Miercuri, 17 Mai 2023 14:11
    89.39.81.***
    Geografia - disciplina cu caracter informativ si nu formativ. Piata muncii nu cere absolventi cu pregatire generala si specialisti. Un absolvent de scoala de orice nivel din Romania, trebuie sa mai faca o scoala dupa scoala, pentru a fi in masura sa ocupe un loc de munca. Cunosc absolventi de scoala
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.