Oameni de seamă. André Citroën, industriașul care a pus bazele unui imperiu auto

Oameni de seamă. André Citroën, industriașul care a pus bazele unui imperiu auto
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

André-Gustave Citroën s-a născut pe 5 februarie 1878, la Paris, într-o familie numeroasă, cu origini evreiești, fiind al cincilea copil. A urmat cursurile Universității Politehnice din Paris, pe care le-a absolvit în 1898.

De mic a fost fascinat de romanele lui Jules Verne, iar construcţia Turnului Eiffel l-a făcut să-şi dorească să devină inginer. Astfel că, după terminarea facultății, a lucrat ca inginer şi designer industrial. La 22 de ani, cu ocazia unei călătorii în Polonia, André Citroën descoperă din întâmplare un procedeu de tăiere a angrenajelor în formă de chevron. Imediat își dă seama că acest procedeu, transpus în oțel, are multe posibilități și cumpără brevetul. Mai târziu, chevronul avea să fie logo-ul companiei.

În 1908 a fost angajat la automobilele Mors şi a reuşit să crească producţia companiei de la 125 de automobile pe an la 1.200. În timpul Primului Război Mondial, André-Gustave Citroën deschide o fabrică unde se ocupă de proiectarea de obuze. În doar patru ani, din 1914 și până în 1918, uzina fabricase peste optzeci de milioane de obuze. La vârsta de 24 de ani a pus bazele primei sale companii, La Société des Engrenages Citroën, pe care o transformă după Primul Război Mondial într-o companie de produs automobile. Prima maşină Citroën a ieşit de pe linia de asamblare în 1919 și a devenit versiunea europeană a modelului Ford T, făcând automobilul accesibil omului obişnuit. Un alt model de succes al companiei îl reprezintă TA 7, aceasta fiind prima maşină populară cu tracţiune faţă. De-a lungul anilor a construit mai multe fabrici în Franţa, iar în 1932 Citroen a devenit al patrulea producător de automobile din lume ca mărime.

Pe lângă faptul că a adus producţia în masă a autovehiculelor în Europa, Citroën a creat o reţea de sedii unde oferea servicii postvânzare, dar a şi implementat mai multe semne de circulaţie în infrastructura franceză. Costurile pentru dezvoltarea automobilului Traction Avant, care, ironic, va creşte vânzările companiei, a dus la falimentul Citroën în 1934. Compania a fost preluată de creditorul principal, Michelin, apoi reorganizată în 1935.

André Citroën a rămas în istorie datorită automobilului care îi poartă numele, dar și faptului că a adus metodele de reducere a costurilor şi timpului de producţie în industria europeană de automobile. 

S-a stins din viață pe 3 iulie în 1935, la Paris.

Remember, Oameni de seamă, colecție de articole

Citit 602 ori Ultima modificare Duminică, 04 Februarie 2024 12:23

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.