Elveţienii au spus că e realizabil / Tunelul pe sub Dunăre a ajuns pe masa aleşilor gălăţeni

Elveţienii au spus că e realizabil / Tunelul pe sub Dunăre a ajuns pe masa aleşilor gălăţeni
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* „Lungimea noului sistem rutier şi a tunelului ce va subtraversa Dunărea pe axa sa principală este de 8,96 km" * "Tunelul va avea o lungime de 2,06 km din care 1,56 km vor fi săpaţi cu ajutorul unui scut mecanizat de săpat tuneluri şi 0,50 km prin metoda săpăturii deschise" * Acest proiect de infrastructură poate fi realizat în parteneriat public-privat sau concesiune”, precizează firma Basler & Hofmann AG Zürich, care a făcut un studiu de prefezabilitate al acestei investiţii


Documentaţia tehnico-economică propusă pentru anul 2013 pentru subtraversarea Dunării a ajuns ieri la pe mesele comisiilor Consiliului Local Galaţi. Proiectul de hotărâre este susţinut de studiul de prefezabilitate realizat de firma Basler & Hofmann AG Zürich, pe baza unui contract de prestări servicii încheiat cu Primăria Galaţi. Misiunea firmei a fost să stabilească în ce măsură construcţia unui tunel rutier care să subtraverseze Dunărea ar fi posibilă tehnic şi atractivă financiar, având în vedere că, în prezent, singura modalitate de traversare a Dunării în Galaţi şi Brăila este bacul. Trebuie să precizăm că firma elveţiană nu este singura care a elaborat un studiu de prefezabilitate în acest sens. Un document similar ar trebui să dea publicităţii în această lună şi compania Korea Consultant International. În expunerea de motive a proiectului de hotărâre, semnată de primarul municipiului Galaţi Marius Stan, se arată că „prin proiect se va asigura o rapidă dezvoltare regională între judeţele Galaţi şi Tulcea, prin asigurarea unei infrastructuri inovatoare de transport ce traversează Dunărea, în concordanţă cu dezvoltarea viitoarei reţele rutiere”.

Rute analizate

Studiul de prefezabilitate a analizat trei variante de traseu pentru tunel. Prima variantă „părăseşte drumul european E87 la extrema sud-vestică a oraşului şi subtraversează Bulevardul Galaţi şi clădirile existente, ieşirea fiind la sud de comuna I.C. Brătianu. A doua variantă analizată începe la intersecţia străzii Brăilei cu Bulevardul Coşbuc şi urmează linia drumului înainte de a subtraversa Dunărea. Capetele sale întâlnesc drumul existent 22E aproximativ în acelaşi punct ca şi prima variantă. Traseul cel mai lung părăseşte drumul E87 în partea de est a oraşului şi intră în 22E, fără a afecta case, ci doar un teren agricol pe o lungime de circa şapte kilometri, aceasta fiind considerată varianta oportună. „Noul tunel va furniza o scurtătură la drumul european existent E87, parte a reţelei de drumuri Europene Internaţionale a Naţiunilor Unite ce se întinde din Odessa până la sud de Constanţa şi Antalia. Alegerea finală a traseului depinde de rezultatele studiului de trafic ce va fi elaborat în următoarea fază a proiectului. Doar după elaborarea acestui studiu de trafic se va putea decide ce parte a oraşului Galaţi este optimă pentru localizarea terenului”, se arată atât în raportul de specialitate al proiectului de hotărâre, cât şi în studiul de prefezabilitate.

Două benzi de circulaţie şi una de urgenţă

„Pentru volumul de trafic preconizat de aproximativ 17.500 vehicule pe zi (cumulat pe ambele direcţii) şi în baza directivei UE cu privire la cerinţele minime de siguranţă pentru tuneluri în Reţeaua Rutieră Trans-europeană, se permite limitarea sistemului de tunel la un singur tub de tunel (maxim 20.000 vehicule pe zi pentru un tunel bidirecţional cu două benzi)”, se arată în studiul de prefezabilitate. „Drumul va fi prevăzut cu două benzi de circulaţie, iar în interiorul tunelului s-a prevăzut şi o bandă de urgenţă. La fiecare 500 de metri au fost prevăzute patru ieşiri de urgenţă către galeriile de urgenţă şi salvare, de unde persoanele pot fi evacuate. Totodată se impune utilizarea unui sistem mecanic de ventilaţie”, scrie în raportul de specialitate. „Lungimea noului sistem rutier şi a tunelului ce va subtraversa Dunărea pe axa sa principală este de 8,96 km. Tunelul va avea o lungime de 2,06 km din care 1,56 km vor fi săpaţi cu ajutorul unui scut mecanizat de săpat tuneluri şi 0,50 km prin metoda săpăturii deschise. Acest proiect de infrastructură poate fi realizat în parteneriat public-privat sau concesiune”, precizează elveţienii.

Cât şi când

Conform principalilor indicatori tehnico-economici precizaţi în proiectul de hotărâre, costurile de construcţie estimate sunt de 229.355.000 de euro fără TVA (plus minus 40 la sută), respectiv 1.009.162.000 de lei fără TVA, iar durata de realizare a investiţiei este de 48 de luni. Rămâne de văzut ce s-ar putea modifica în cadrul dezbaterilor pe comisii la Consiliul Local şi care va fi forma finală care va fi supusă aprobării aleşilor.

Cert este că, în primăvară, subtraversarea figura pe lista celor mai importante obiective de investiţii pentru 2013-2016 votate de Consiliul Local. Şi tot la începutul anului pe lista obiectivelor de investiţii care puteau fi finanţate în condiţiile accesării unui împrumut, 44.000.000 de lei erau alocate pentru subtraversarea Dunării. Oricum, înainte de toate aleşii vor trebui să dea undă verde realizării unui studiu de fezabilitate a tunelului, finanţat de la bugetul local.

Regulă de aur: Cine face studiul de fezabilitate aduce şi investitorul!

Potrivit city-managerului Aurel Vlaicu, aceasta va fi condiţia impusă de municipalitate firmei doritoare să facă studiul de fezabilitate al tunelului. Este o măsură de precauţie, ca să nu mai rămână cu un studiu de fezabilitate în sertar! Primăria nu va achita decât un avans de 15-20 la sută din preţ în prima etapă a studiului, restul banilor urmând să fie plătiţi după ce vine şi investitorul.

Hotărârea va intra în plen

 Proiectul de hotărâre privind subtraversarea Dunării va intra în dezbatere şi va fi supus aprobării aleşilor în cadrul următoarei şedinţe ordinare a Consiliului Local. Ieri seară, după ce au aflat în linii mari la ce se referă proiectul, aleşii păreau încântaţi de investiţie, pe care o considerau necesară. Rămâne de văzut dacă opţiunile nu se vor schimba pe parcurs...

Citit 6508 ori Ultima modificare Marți, 03 Decembrie 2013 19:44

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.