Oficial, începând de vineri, 10 mai 2024 și până sâmbătă, 8 iunie 2024, ora 7,00, suntem în campanie electorală pentru alegerile locale și europarlamentare. „Păi, și care ar fi diferența?! Bannere, mashuri și corturi electorale sunt montate deja, iar pliante și broșuri se tot împart de câteva săptămâni! Iar întâlnirile cu candidații și alaiurile lor sunt deja la ordinea zilei!”, ne întreabă, pe bună dreptate, cititorii.
O diferență ar fi aceea că se vor umple cu afișe panourile electorale montate de autorități în diferite zone din oraș. În plus, competitorii se pot exprima în timpul campaniei electorale prin mitinguri, adunări, publicitate stradală (doar afișe), utilizarea televiziunii, radioului, presei și a celorlalte mijloace de informare în masă, precum și prin mediul online.
„Se consideră materiale de campanie doar cele produse și distribuite după începerea campaniei electorale. Astfel, legal vorbind, bannerele, posterele sau orice alte materiale realizate și distribuite înainte de această dată nu sunt considerate materiale electorale, ci sunt produse prin care se promovează partidul; un partid se poate promova oricând, chiar și între alegeri, urmând ca sumele respective să fie declarate către Autoritatea Electorală Permanentă și raportate anul următor, până în luna aprilie”, este explicația pe care am găsit-o pe site-ul Votcorect.ro.
Deci utilizarea bannerelor, mashurilor sau panourilor este legală atât timp cât respectă reglementările privind publicitatea stradală și cele privind finanțarea partidelor politice.
Printr-un comunicat de presă, Biroul Electoral Central (BEC) a recomandat, cu fermitate, competitorilor electorali să respecte regulile generale privind desfăşurarea campaniei electorale, să aibă un discurs echilibrat, onest şi constructiv şi să evite denaturarea sau manipularea informaţiilor pentru a preveni răspândirea ştirilor false, a acţiunilor de dezinformare şi a oricăror derapaje de natură să afecteze buna desfăşurare a procesului electoral.
De asemenea, BEC transmite că discursul electoral şi mesajele cu caracter politic ale competitorilor electorali trebuie dezvoltate în aşa fel încât "să ofere garanţii privind respectarea şi promovarea principiilor democraţiei şi să contribuie la dezvoltarea unui climat de integritate în desfăşurarea campaniilor electorale, atât din respect pentru ceilalţi competitori, cât şi pentru alegători”.
„Alegătorii merită să aibă acces la informații obiective, reale și corecte pentru a-și putea forma propria opinie și pentru a decide în deplină cunoștință de cauză”, subliniază BEC.