INTERVIU cu primarul municipiului Galaţi, Marius Stan: „N-am fost şi nici n-o să fiu niciodată Stan Păpuşă”

INTERVIU cu primarul municipiului Galaţi, Marius Stan: „N-am fost şi nici n-o să fiu niciodată Stan Păpuşă”
Evaluaţi acest articol
(108 voturi)

Soarta sistemului de termoficare din Galaţi, străzile şi trotuarele care, adesea, atentează la siguranţa şoferilor şi a pietonilor, câinii care par de la o zi la alta şi mai mulţi, transportul public local de persoane sunt problemele stringente ale oraşului. Şi, pentru că tot vin vremuri electorale, ce se mai aude despre construcţia „Noului Galaţi” şi, mai cu seamă, când va fi el gata? Răspunsurile am încercat să le aflăm de la primarul municipiului Galaţi, Marius Stan.

- Domnule primar, săptămânal, în oraş se produce cel puţin o avarie care lasă sute, dacă nu mii de gălăţeni în frig. Cine-i de vină?

- Pentru avariile CET, evident că sunt de vină cei de la CET şi Guvernul, dar asta nu ne încălzeşte. De exemplu, pe strada Nicolae Bălcescu, am refăcut proiectul fostului primar, care nu prevedea şi înnoirea reţelelor de apă şi canalizare, şi am refăcut toate reţelele noi. În paralel, erau şi reţelele CET pe care noi nu aveam dreptul să le înlocuim. Guvernul le-a lăsat tot pe cele vechi. Am asfaltat strada şi acum avariile CET-ului ne-o hăcuiesc. E vina Primăriei?! Nu avem ce face, suntem legaţi de mâini şi de picioare! O reabilitare a întregului sistem de termoficare, a reţelei primare care aparţine CET, înseamnă răscolirea întregului carosabil din oraş. Era logic când am făcut investiţiile pe ISPA să fi găsit modalitatea, de la Guvern, să fie înlocuite şi acele reţele. Din păcate, nu s-a făcut şi plătim tribut.

- Şi atunci care este viitorul sistemului de termoficare?

- E un sistem în care, de peste 20 de ani, nu s-a investit nimic, de care toţi şi-au bătut joc, începând cu partidele. Fostul Apaterm a avut 1.200 de angajaţi! Calorgal funcţionează cu 513! Deci 700 de angajaţi au fost cadre de partid, ţinute pe banii noştri.

Am făcut eforturi fantastice să ţinem, totuşi, sistemul în viaţă. De când am început mandatul s-a schimbat un lucru esenţial: Romgaz a fost listat la bursă, are conducere franceză şi nu porneşte CET până nu primeşte banii înainte. Numai în mandatul meu avem o sută de milioane subvenţie, o sumă incredibilă cu care construiam, poate, cel mai modern spital! Nu mai aveam nicio stradă neasfaltată în Galaţi. Pot să mă judece gălăţenii, dar nu cei care nu plătesc! Cei care plătesc căldura şi cei care nu sunt racordaţi la sistemul centralizat au dreptul să ne judece că, în loc să cheltuim aceşti bani pentru dezvoltare, i-am cheltuit pentru menţinerea unui sistem care are sincope mari. Dacă lumea nu plăteşte, va trebui să oprim sistemul.

Dacă oamenii plătesc facturile, sistemul poate funcţiona mai departe. Dacă nu, nu putem să garantăm neplata oamenilor! Înseamnă o notă de plată scadentă, care poate veni pentru primar şi tot aparatul din jur, sau pentru comunitate. Oamenii au de ales!

- Sunteţi mulţumit de cum arată străzile şi trotuarele oraşului?

- Nu poţi să fii niciodată mulţumit de aşa ceva, pentru că şi atunci când le-ai finalizat pe toate, se deteriorează altele! Până să încep mandatul de primar, ni s-a vândut ideea că suntem cel mai canalizat oraş din ţară. În procente, asta se traduce de fapt în 28 la sută din întreaga reţea de apă şi canalizare a oraşului. Atât a fost. După trei ani şi jumătate vorbim de 67 la sută reţele noi! Străzile Oţelarilor, Stadionului, Frunzei, Ioan Cetăţianu, Tunelului, Traian, Bălcescu, Ana Ipătescu, străzile din spatele Kaufland… Nu pot să fiu mulţumit, pentru că avem mult de treabă, dar eu îmi doresc ca în trei ani, maxim, să acoperim toate străzile.

S-a terminat proiectarea pentru bulevardul Coşbuc. Vom accesa fonduri şi îl vom face la fel ca şi Traian. Când am finalizat tot Traian, cu exproprierile şi lărgirea la patru benzi, sens unic, până în Faleză, vom avea un bulevard care ne va duce de la Metro în Faleză, şi de acolo, prin drumul prin curtea Poliţiei de Frontieră, traversăm Galaţiul în zece minute. Invers, venind dinspre Brăila, intrăm de pe Faleză pe patru benzi, sens unic, pe Coşbuc şi vom ieşi în nord. Şi toate străzile perpendiculare, sensuri unice alternative! Şi avem o fluidizare a traficului aşa cum trebuie să fie în marile oraşe. Corelat cu sistemul inteligent de trafic, cu unda verde, cu monitorizări video pe intersecţii, vom avea chiar un trafic fluent şi sigur. Asta ne propunem.

- În ciuda promisiunilor, câinii maidanezi sunt tot pe străzi. Când şi ce veţi face concret pentru a diminua numărul lor?

- Câinii sunt cel mai delicat subiect. Chiar sunt un pericol pentru adulţi şi mai ales pentru copii, pentru că deja sunt foarte mulţi. A-i strânge pe toţi în padoc şi a-i ţine acolo este contrar legii! Avem aproape două luni de când Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a spus că eutanasierea câinilor este legală. Vom aplica legea, nu avem încotro! În paralel, cei de la Ecosal trebuie să implementeze încă un padoc, pentru mărirea capacităţii de cazare, dar în paralel cu aplicarea legii. Îi înţeleg pe iubitorii de câini, dar până la un punct: dacă îi iubesc, să-i ia acasă!

- Din 9 mai, când expiră contractele maxi-taxi, cu ce vor mai călători gălăţenii?

- Cetăţenii nu au de ce să-şi facă probleme. Dacă până în luna mai, SC Transurb nu va avea parcul auto necesar pentru a susţine singură transportul public, are posibilitatea să subcontracteze serviciile operatorilor privaţi. Şi probabil că operatorii privaţii vor avea posibilitatea să lucreze mai departe, dar în condiţiile pe care le stabileşte Transurb.

- Aveţi trei ani de mandat. Care consideraţi că este cel mai mare eşec administrativ?

- Eu am pornit la drum într-o configuraţie politică extrem de solidă, USL. Am mizat pe această construcţie politică, ce îmi garanta o conlucrare cu Consiliul Local cum nu se poate mai bună, lucru absolut necesar pentru derularea proiectelor. Ei, n-a ţinut mult! Când am trecut de la PNL la UNPR, am avut aproape un an de majoritate confortabilă şi de colaborare foarte bună cu Consiliul. Consider o nerealizare faptul că n-am reuşit, totuşi, în ciuda configuraţiilor politice în permanentă mişcare şi reconfigurare a Consiliului Local, să pot să-mi asigur o majoritate. Probabil că ar fi trebuit să fiu, în unele cazuri mai diplomat, mai politician…

Consider că e un eşec pe care încerc să mi-l justific mie şi celor care au încredere în mine, că aşa trebuia să fie, pentru că n-am fost, nici n-o să fiu niciodată, ceea ce au crezut şi cei din USL, şi cei de după: "Stan Păpuşă". N-o să fiu niciodată păpuşa nimănui! Ei au sperat! Au zis că vin din alt domeniu, ei ştiu administraţie şi dedesubturile administraţiei, în contextul unor legi mai mult decât neclare şi permisibile pentru unii, au crezut că mă pot manipula. Că voi fi precum predecesorul meu, stau pe-acolo, îngropat în hârtii. Ei nu! Faptul că n-au mai putut să-şi facă jocurile i-a iritat rău de tot…

O mare nerealizare este că nu am reuşit să comunic ceea ce am făcut. Am considerat că e vizibil ce fac. Dar nu e chiar aşa: pentru un parc făcut în Micro 19 sau în 39 se bucură oameni de acolo, cei din Centru nu ştiu. O stradă făcută în Micro 17 e apreciată de cei de acolo, cei din Valea Oraşului văd gropile din străzile lor.

- Şi atunci care este cea mai importantă reuşită administrativă?

- Cea mai importantă realizare consider că este tot ceea ce am făcut în trei ani şi jumătate, care înseamnă de zece ori mai mult decât au făcut ceilalţi doi primari în cinci mandate! Fără să mă laud! Străzi, noua Primărie, cartiere de locuinţe sociale, studiul de fezabilitate pentru tunel, parcurile, locurile de joacă, locurile de parcare… Mai avem încă 4.000 de garaje de demolat şi acolo se vor pune în loc parcuri, locuri de joacă, locuri de parcare. Toate lucrurile acestea le facem din acelaşi buget pe care l-au avut şi predecesorii mei, că nu au venit bani din cer! Dar, iertaţi-mă, în 20 de ani n-am văzut nimic pe verticală!

- Veţi mai candida pentru un nou mandat de primar şi dacă da, cu ce echipă?

- Evident, da! Fără doar şi poate voi candida din partea UNPR, excluzând, cel puţin astăzi, orice altă alianţă electorală. Nu exclud ca până în mai să se producă şi modificări, dar nu ne bazăm pe asta. Cu o echipă cu tot ce are UNPR mai bun, începând cu cei şase consilieri locali, care au demonstrat că sunt oameni serioşi, la care adăugăm pe dl deputat Chebac, preşedintele organizaţiei, care va fi pe liste şi la municipiu, şi la judeţ, dl Picu Roman, care are notorietate în Galaţi, dl Vicleanu, pentru consilierii mei personali, dl Caliga, şi lista rămâne deschisă. Am convingerea că vom prezenta o listă de consilieri locali şi judeţeni care concurează cu oricare alt partid.

Sunt conştient că atunci când candidezi pe lista unui partid care, probabil, în sondaje, nu are foarte multe procente e foarte dificil, dar niciodată nu m-a speriat bătălia. Abia aştept! E vorba de luptă şi lupta-mi place! Partidul, de pe urma candidaturii mele nu poate decât să crească. Singurul care poate pierde sunt eu, în eventualitatea nedorită în care nu aş câştiga alegerile. Dar am convingerea că ceea ce am făcut până acum va cumpăni foarte mult în evaluarea gălăţenilor.

- „Noul Galaţi” a fost sloganul campaniei electorale în urma căreia aţi fost ales primar. Mai rămâne valabil acum?

- Conceptul "Noul Galaţi" rămâne valabil, pentru că necesită foarte mulţi ani. Galaţiul trebuie restructurat şi modernizat din temelii. Nu trebuie să fii estetician ca să realizezi că avem un oraş urâţit în ultimii zeci de ani. În perioada interbelică, am fost unul dintre oraşele cele mai frumoase din ţară. Din păcate, au venit bombardamentele, comunismul şi apoi înaintaşii mei, care au permis urâţirea oraşului prin aprobări pentru tot felul de clădiri inestetice, pentru chioşcuri, baterii de garaje. 5.000 de garaje!

"Noul Galaţi" presupune foarte mulţi ani ca să razi de pe faţa pământului ce s-a construit prost, urât şi nefolositor, şi să pui ceva în loc. Asta presupune trei - patru mandate! Oamenii trebuie să înţeleagă că ne dorim foarte multe, dar, din păcate, lucrurile se realizează în timp, cu răbdare, cu o strategie. Sunt primul primar care a elaborat o strategie care ne spune pe ce drum ne ducem ca dezvoltare. „Noul Galaţi” trebuie să rămână nu numai pentru mandatul lui Stan, care poate se încheie - cine ştie? - ci pentru oricine va prelua Primăria de-acum încolo. Dacă nu ne facem noi oraşul mai primitor, mai frumos, nu ne caută nimeni.

 La toate acuzaţiile că nu creăm locuri de muncă răspund că Primăria nu creează locuri de muncă, ci investitorii. Iar atâta timp cât rămânem un oraş izolat, nu vine nimeni să investească! De ce japonezii de la Yazaki s-au dus la Brăila? Păi, e simplu, sunt cu 30 de kilometri mai aproape de autostradă! Nici nu mai contează altceva! Noi chiar am avut nişte facilităţi fiscale deosebite, dar nu avem conexiuni de transport!

În 26 de ani, nu s-a dezvoltat nici un proiect de infrastructură de transport în Galaţi. Şi dacă Guvernul nu vrea să ni le facă, ni le facem noi şi-i vom determina să vină alături de noi. «Nebunia», cum spuneau unii, cu tunelul, a prins contur, se lucrează la studiul de fezabilitate şi va fi un proiect care va fi realizat. Dar nu e ca şi când sapi o groapă la cimitir! E un proiect extrem de complex.

- Declaraţia din 2012 „Eu nu promit mai mult decât pot face” mai poate fi folosită în 2016?

- Promit, îmi doresc foarte multe, şi nu de azi, de mâine, ci de ieri, dar nu le putem realiza pe toate. Dar asta nu înseamnă că am minţit, înseamnă că le facem mai încet. Primesc critici pe cele trei mari proiecte pe care le-am promis gălăţenilor: mall, stadion şi primărie.

La noua primărie se lucrează, va fi o clădire emblematică pentru Galaţi şi singura din sud-estul ţării care are o parcare subterană de 114 locuri.

Mall s-a făcut. Nu e vina mea că cei care l-au făcut n-au făcut şi cinema, dar avem şi cinema 3D la Casa de Cultură.

Pentru stadion mă critică cei care m-au apreciat cel mai mult şi pe care îi apreciez şi îi admir pentru cât de mult iubesc această echipă, Oţelul, şi care s-au zbătut ca ea să nu moară! Dar aici e vorba de priorităţi! O să facem şi stadion, deocamdată ne-am propus pentru 2016 să recondiţionăm gazonul pe "Dunărea", schimbând şi drenajul, instalaţia de stropit, gazon nou, şi să punem o pistă de tartan. Este o primă etapă dintr-un proiect multianual. Încet-încet, le vom face şi poate încet-încet construim şi o echipă nouă, performantă!

Foto Marius Negri

Citit 18252 ori Ultima modificare Miercuri, 20 Ianuarie 2016 10:20

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.