Trei ani jumate de aşteptare sub cerul liber/ Cum au rămas gălăţenii fără refugii în staţiile de autobuz

Trei ani jumate de aşteptare sub cerul liber/ Cum au rămas gălăţenii fără refugii în staţiile de autobuz
Evaluaţi acest articol
(11 voturi)

Din septembrie 2012, când vechile refugii din staţii au fost tăiate şi până acum, în februarie 2016, autorităţile locale nu au reuşit să monteze refugii sau adăposturi decât în 142 de staţii pentru transportul în comun, restul de 133 au rămas fără

Soare dogoritor, ploaie măruntă şi rece, viscol cu cod galben-portocaliu sau fără, vânt puternic de să te întoarcă-n loc, gălăţenii dependenţi de transportul public în comun le-au îndurat pe toate, cu stoicism, sub cerul liber. De ce? Pentru că, în trei ani şi jumătate, Primăria municipiului Galaţi nu a reuşit să facă rost de refugii sau adăposturi pentru toate staţiile din transportul public în comun. Dovadă că astăzi, în 133 de staţii, gălăţenii au la dispoziţie, în cel mai fericit caz, doar o bancă pe care să aştepte, bătuţi de soare ori de ploaie, venirea mijlocului de transport de care au nevoie. Pentru că, din păcate, nu le putem da veşti prea bune în ceea ce priveşte îmbunătăţirea condiţiilor de aşteptare în staţii, măcar le putem spune cum a fost posibil să se întâmple toate asta.

2012: Unde-au dispărut refugiile?

Aşa ne întrebam, în ziarul „Viaţa liberă” din 18 septembrie 2012, arătând spre băncile melancolice şi singuratice care aminteau că acolo este totuşi o staţie de autobuz. După cum am aflat atunci de la Primărie, contractul cu firma de panotaj care amplasase refugiile cu pricina expirase de 20 de luni şi că se negociau noi contracte cu firmele care pot pune refugii la dispoziţia municipalităţii.

Partea proastă a fost că, din vechile refugii tăiate au cioturi metalice, şuruburi, de pe urma gălăţenii mai puţin atenţi sau prea grăbiţi au avut grav de suferit! De pildă, a fost chiar nevoie de intervenţia unei ambulanţe după ce o femeie s-a împiedicat de un şurub rămas înfipt în asfalt şi a căzut cu faţa de asfalt, la doar câţiva centimetri de marginea unei jardiniere. Şi n-a fost singurul caz!

2013: A fost cât pe-aici!

La finele lunii iunie 2013, la aproape un an de la desfiinţarea refugiilor, pe masa aleşilor locali ajunsese un proiect de hotărâre care urma să reglementeze situaţia juridică a refugiilor din staţiile de autobuz. Mai mult, fusese prevăzută în bugetul pe 2013 suma de 500.000 de lei pentru realizarea unor adăposturi proiectate după modelul refugiilor de tramvai din Helsinki. Suna bine, dar consilierii locali nu au agreat proiectul care s-a împotmolit la şedinţele pe comisii. Aşa că primăria a renunţat la ideea iniţială de a se asocia cu investitori pentru achiziţionarea, montarea, exploatarea şi mentenanţa unui număr de o sută de adăposturi prevăzute cu panouri laterale publicitare pentru staţii.

2013: Licitaţii şi complicaţii

Prima licitaţie organizată de Primăria Galaţi pentru achiziţionare şi montare adăposturi pentru staţiile transportului public local a fost câştigată, în septembrie 2013, de firma Grafis Art SRL cu o ofertă de 311.690 de lei fără TVA adică 4.200 de lei bucata pentru fiecare din cele 71 de adăposturi. Din păcate, licitaţia pentru montarea altor 72 de adăposturi în staţii a fost anulată pentru că nu s-a prezentat nimeni. A mai existat şi o licitaţie pentru achiziţionarea şi montarea a o sută de adăposturi pentru staţiile transportului public local, prevăzute cu panouri tip city lights pentru publicitate, cu un contract estimat la 1.300.000 de lei fără TVA, dar de care nu s-a mai auzit nimic!

Abia în martie 2014, Serviciul Electronic de Achiziţii Publice a anunţat că licitaţia pentru achiziţionare şi montare adăposturi pentru 72 de staţii ale transportului public a fost adjudecată de SC Izoterm Construct SRL cu o ofertă de 276.048 de lei fără TVA.

2014: Speranţe

„Pentru a acoperi tot necesarul de refugii pentru staţiile din Galaţi, destinate transportului în comun, ar mai fi nevoie de încă 102 adăposturi. Întrucât am primit mai multe solicitări din partea unor investitori care sunt interesaţi să amplaseze, pe cheltuiala lor, astfel de refugii, pe care să le utilizeze şi ca spaţii de publicitate şi panotaj stradal, analizăm ofertele acestora şi căutăm soluţiile legale pentru realizarea unui parteneriat în acest sens. Suntem interesaţi de o astfel de soluţie, întrucât ar însemna importante economii la bugetul local, bani ce ar putea fi investiţi pentru rezolvarea altor probleme cu care se confruntă oraşul”, ne comunica, la finele lui martie 2014, Biroul de presă al Primăriei municipiului Galaţi.

2016: refugii lipsă

Ca să n-o mai lungim vă spunem că, potrivit Primăriei, „în momentul de faţă, 142 de staţii pentru transportul în comun au refugii sau adăposturi pentru călători. Alte 133 staţii nu au refugii. În funcţie de disponibilităţile bugetare, vor fi dotate cu refugii, etapizat, şi celelalte staţii destinate transportului public”.

Vreţi un motiv de îngrijorare? Din 9 mai, când transportul în comun va fi prestat doar de mijloacele Transurb, s-ar putea să aşteptăm mai mult în staţii! Fără refugii sau adăposturi… 

Citit 3731 ori Ultima modificare Luni, 02 Ianuarie 2023 11:13

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.