Iadul şi bunele intenţii | Rămân elevii fără abonamente pentru transportul judeţean?
Foto: Foto arhivă: Bogdan Codrescu

Iadul şi bunele intenţii | Rămân elevii fără abonamente pentru transportul judeţean?
Evaluaţi acest articol
(9 voturi)

Elevii ar putea rămâne fără abonamentele pentru transportul rutier judeţean, din cauza tarifelor maximale impuse operatorilor de transport printr-o Hotărâre de Guvern "ce are la bază un calcul ireal şi eronat", avertizează Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), printr-un comunicat. FORT susţine că aceste costuri maxime impuse sunt mai mici decât cele reale şi că, în ţară, consiliile judeţene nu pot acoperi aceste diferenţe. Prin urmare, mai mult de jumătate dintre firmele de transport ar putea intra în faliment, este părerea organizaţiei patronale.

"Ordonanţa de Urgenţă 69/2016, prin care Guvernul a încercat plafonarea tarifelor pentru abonamentele elevilor aferente transportului judeţean, este imposibil de aplicat, din cauza faptului că CJ-urile nu pot acoperi diferenţele dintre costurile operaţionale reale şi tarifele impuse operatorilor prin Hotărârea de Guvern ce are la bază un calcul ireal şi eronat. Contractele de delegare a gestiunii semnate încă din 2013 între consiliile judeţene şi operatorii de transport nu prevăd compensarea diferenţelor dintre tarifele impuse şi cost, aspect pe care nici Guvernul nu l-a luat în calcul, încălcând astfel prevederile Regulamentului European 1370/2007. Totodată, trebuie menţionat faptul că CJ-urile nu au prevăzută în buget acordarea unor astfel de compensaţii. Operatorii de transport pasageri prin curse regulate în trafic judeţean sunt nevoiţi să oprească emiterea abonamentelor, deoarece, la tariful impus, încalcă contractele de delegare de gestiune încheiate cu consiliile judeţene şi mai mult din jumătate din firmele de transport intră în faliment. Aberant este şi faptul că Guvernul încalcă principiile economiei de piaţă, impunând tarife fără avizul Consiliului Concurenţei, pe traseele efectuate în regim comercial, respectiv acele servicii de transport pe trasee sub 50 km care nu sunt de utilitate publică, pentru care nu este necesară încheierea contractelor de delegare de gestiune. Calculul tarifelor stabilite de către Guvern a fost făcut fără consultarea pieţei de transport şi conţine erori grosolane, punând astfel operatorii în imposibilitatea de a le aplica", afirmă FORT în comunicat.

În Galaţi, tarifele Guvernului sunt "la jumătate" faţă de cele reale

Aspectele semnalate de FORT ne-au fost confirmate de unul dintre operatorii gălăţeni de transport persoane, care face curse în judeţ. "Ordonanţa a fost dată repede şi, într-adevăr, sunt foarte mulţi operatori nemulţumiţi. La Galaţi, aş putea spune că diferenţa nu e catastrofală, dar este cam la jumătate. Depinde şi de preţurile practicate înainte. Sunt zone în ţară unde operatorii practicau preţuri foarte mari şi acum le vine foarte greu. Dar şi la Galaţi sunt diferenţe. Consiliul Judeţean a semnat cu fiecare operator în parte un contract de delegare a gestiunii - este un contract de serviciu public, un contract pe cinci ani, care expiră în luna iulie 2019. La baza contractului a stat un studiu din care reieşea preţul pe fiecare traseu şi care a fost făcut pe baza documentelor depuse de fiecare operator. Şi au reieşit nişte preţuri maxime pe care eu, ca operator, nu am voie să le depăşesc. Atâta timp cât eu sunt un serviciu public şi, acum trei ani, tu, consiliu judeţean, ai semnat cu mine, operator, un contract, iar acum vine o altă lege, cu alte preţuri decât cele pe care le-am negociat, cineva trebuie să vină cu diferenţa de preţ. Iar această diferenţă poate să o acopere CJ-ul, pentru că în Legea 92 se spune că dacă operatorul judeţean de pe un traseu nu-şi poate acoperi cheltuielile (vezi firma de transport din municipiul Galaţi, care primeşte subvenţii lună de lună - Transurb, n.red.), Consiliul Judeţean sau Primăria pot acoperi diferenţa până la un profit minim", ne-a declarat operatorul de transport cu care "Viaţa liberă" a stat de vorbă. În plus, a mai afirmat acesta, ordonanţa este şi neconstituţională, pentru că impune încasări mai mici societăţilor comerciale fără să le spună acestora cum îşi pot acoperi pierderile.

"Dacă Guvernul a făcut o boacănă, Guvernul să o rezolve"

Preşedintele Consiliului Judeţului Galaţi, Costel Fotea, este de părere că, "dacă Guvernul a făcut o boacănă, tot Guvernul să o rezolve". "Vom face tot ce ne stă în putinţă să ajutăm copiii. Dar cred că Guvernul are mai mulţi bani decât consiliile judeţene", ne-a spus Costel Fotea.

Dupa consultarea cu firmele membre, FORT anunţă că solicită Executivului, în mod public, revenirea asupra calculului tarifelor, îndreptând situaţia creată. În caz contrar, operatorii de transport vor fi nevoiţi să crească tarifele pentru celelalte categorii de pasageri sau chiar să oprească activitatea de transport pe o perioadă nedeterminată, în semn de protest faţă de această măsură.

Citit 4116 ori Ultima modificare Joi, 15 Iunie 2023 02:01

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.