Conform unui studiu efectuat de compania carVertical, cei mai mulți dintre români (39,8%) caută să-și cumpere mașini la mâna a doua de pe portaluri și site-uri de anunțuri online, în timp ce 19,3% dintre șoferi își cumpără mașinile de la societăți private sau din parcuri auto. Doar 12,7% dintre șoferii din România își iau vehiculele direct de la reprezentanțe autorizate.
Deoarece prețurile de la reprezentanțe sunt de obicei mai mari decât pe piața online, cumpărătorii din țările cu venituri medii mai mici le evită. Cu toate acestea, dealerii oferă cumpărătorilor mai multă transparență deoarece verifică în detaliu toate mașinile din stocul propriu și oferă adesea o garanție la vânzare. În schimb, riscurile de a cumpăra un vehicul în stare proastă de la vânzători privați sau de la dealeri neautorizați sunt mult mai mari, se arată în studiul citat.
„De asemenea, am observat că 22,1% dintre cumpărătorii de mașini din România cumpără vehicule de la prieteni sau rude. Nici o altă țară analizată nu are o pondere atât de mare de șoferi care speră să-și cumpere un vehicul de la rude. Acest lucru arată că oamenii tind să caute modalități de a reduce riscul de a se antama la o afacere riscantă”, explică Matas Buzelis, directorul departamentului de comunicații al carVertical.
Studiul mai relevă că șoferii români tind să cumpere considerabil mai puține vehicule de la reprezentanțele autorizate (12,7%) decât majoritatea cumpărătorilor străini de mașini second hand (28,2%). Singurele țări cu o piață mai mică a dealerilor autorizați sunt Republica Cehă (12,6%) și Polonia (9,7%), în timp ce în Marea Britanie mai mult de fiecare a doua mașină (55,7%) este achiziționată de la un vânzător autorizat.
Când li s-a cerut să numească cei mai importanți factori care determină dacă ar trebui sau nu să cumpere un anumit vehicul, 24,1% dintre respondenții din România au ales test drive-ul. De asemenea, aproape un sfert dintre români (23,7%) se consultă cu membrii familiei sau cu prieteni referitor la achiziția unui vehicul, iar 11% au spus că citesc recenzii online înainte de cumpărare.
Românii, cehii, maghiarii și șoferii din Polonia se numără printre persoanele la care consultarea prietenilor și a membrilor familiei este cea mai frecventă. Francezii, spaniolii și italienii sunt de cealaltă parte a spectrului, se mai arată în studiul citat.