Licitaţii cu dedicaţie - Afacerea lapte-corn, „riskantă” pentru elevii gălăţeni!

Licitaţii cu dedicaţie - Afacerea lapte-corn, „riskantă” pentru elevii gălăţeni!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* SC Risk Com SRL a făcut o regulă din a încălca normele de calitate din programul lapte-corn, dar câştigă cu regularitate licitaţiile organizate de CJ Galaţi * Culmea cinismului: contractul pentru anul şcolar 2012-2013 a fost arvunit firmei brăilene încă de anul trecut! * Concurenţa a fost alungată prin licitaţii cu criterii excesive * Derularea contractului lapte-corn nu a fost urmărită de nici un funcţionar din CJ Galaţi! * În timp ce nemulţumirea şcolilor dă în clocot, CJ Galaţi laudă SC Risk Com SRL pentru modul de respectare a contractelor! *

 

În ciuda neregulilor constatate la nivelul judeţului Galaţi în programul lapte-corn, „afacerea” pe socoteala celor aproape 65.000 de copii din şcolile şi grădiniţele gălăţene are şanse de a continua şi în anul şcolar 2012-2013! Asta pentru că, printre altele, la baza contractelor dintre CJ Galaţi şi SC Risk Com SRL Brăila stă un acord-cadru întocmit în septembrie 2011, care a cuprins dintr-o lovitură doi ani şcolari! Iar dacă în materie de contracte şi zecile de milioane puse în joc lucrurile par a fi asigurate, deocamdată nu s-a făcut nimic pentru asigurarea unor servicii care să nu supună nici unui risc sănătatea elevilor gălăţeni.

Acord pe doi ani şi contracte pe bandă

Acordul-cadru dă programul lapte-corn pe mâna Risk Com pe anii şcolari 2011-2012 şi 2012-2013, sistemul de punere în practică fiind acela al realizării unor contracte subsecvente. Teoretic, preţul unitar la care firma brăileană şi-a adjudecat programul este de 0,94 lei (1,17 lei cu TVA) pe pachet lapte-corn. Altfel spus, dacă este să ne luăm după contract, la un leu şi ceva, elevul primeşte „alimente proaspete şi sănătoase”: un lapte de calitate - 200 ml, 1,8 la sută grăsime, ambalat etanş şi etichetat - precum şi un corn de 80 de grame, de asemenea ambalat şi etichetat. Cum criteriul de atribuire a contractului este preţul cel mai mic, s-ar putea trage concluzia că firma brăileană face minuni de productivitate… Un element care atrage în mod special atenţia este marja foarte generoasă a cantităţii şi, implicit, a valorii contractului. Astfel, cantitatea minimă previzionată potrivit acordului cadru este de 10.752.178 de pachete, iar cantitatea maximă de 21.504.356 de pachete pe an. Practic, ca valoare, contractul poate avea o valoare anuală între 12,5 milioane de lei şi 21,5 milioane de lei, ca şi cum numărul de elevi din judeţ s-ar putea dubla peste noapte!

Abonament la banii publici

SC Risk Com SRL este „abonată” la contractele lapte-corn din judeţul Galaţi încă din primii ani în care a fost iniţiat programul. Din păcate, practica a demonstrat că punctul forte al societăţii brăilene a constat mai degrabă în capitolul „dosar” şi mai puţin în calitatea efectivă a serviciilor oferite. Ani la rând, licitaţiile organizate de CJ Galaţi au fost „mănuşă” pentru SC Risk Com SRL, în timp ce concurenţii au rămas blocaţi în hăţişul birocratic ridicat de funcţionari, aparent foarte zeloşi şi grijulii cu sănătatea elevilor. Aşa se face că, dacă în alte judeţe, pe programul lapte-corn se depun şi 4-5 oferte, în judeţul Galaţi concurenţii au dispărut unul câte unul, descurajaţi de birocraţie. Judeţul Galaţi a ajuns să fie perceput drept „teritoriul” societăţii brăilene Risk Com, iar singura care a mai încercat în ultimii 2-3 ani să-i conteste supremaţia a fost asocierea dintre firmele SC Vel Pitar SA (panificaţie) şi SC Dorna SA (lactate).

În ciuda faptul că vorbim de nişte societăţi de renume, care au făcut în alte judeţe proba că pot gestiona în mod corespunzător un program precum cornul şi laptele, ele nu au reuşit să treacă la Galaţi proba „dosarelor”. De exemplu, la licitaţia pentru anul şcolar 2010-2011, deşi SC Vel Pitar SA a depus un atestat fiscal privind achitarea impozitelor şi taxelor fiscale din municipiul Tecuci, i s-a cerut să aducă astfel de certificate de la toate sediile şi punctele secundare de lucru din ţară, adică din vreo zece judeţe! Când certificatele au fost depuse, pentru că unul dintre ele depăşea cu o zi, iar altul cu cinci zile termenul limită fixat de CJ Galaţi, acesta a fost considerat un motiv de descalificare, chiar dacă documentele respective au fost aduse înainte de deschiderea efectivă a ofertelor. Un alt motiv bizar a fost acela că punctul de lucru al Vel Pitar de la Tecuci este la o distanţă rutieră mai mare de 50 km de municipiul Galaţi, chiar dacă, din perspectiva accesului pe toată raza judeţului, Tecuciul este mult mai bine amplasat.

În ceea ce priveşte SC Dorna SA, chichirezul a fost găsit într-o scrisoare de bonitate bancară unde, dintr-o eroare a băncii, în loc de SC Dorna SA, funcţionarul a scris „SC Dorna Lactate”. La un moment dat, în faţa unor astfel de anomalii birocratice, chiar Inspectoratul Şcolar a atenţionat că prin caietul de sarcini fixat de CJ Galaţi se prevăd condiţii exagerate şi standarde adesea neimportante pentru fondul problemei, care în fapt restrâng în mod artificial numărul participanţilor la licitaţie. Şi, într-adevăr, despre ce licitaţie poate fi vorba când, an de an, în „finală” ajunge un singur concurent - SC Risk Com SRL?

Lapte şi corn servit fără verificări

Pe cât de priceput s-a dovedit CJ Galaţi în a solicita la licitaţii tot felul de adeverinţe şi certificate care mai de care mai bizare, pe atât de neglijent a fost cu gestionarea banului public şi urmărirea respectării de către furnizor a clauzelor de calitate stabilite prin contract. Un fapt absolut stupefiant este constatat printr-un raport al Serviciului de Audit Public Intern al CJ Galaţi, realizat în martie 2011. Din verificările efectuate s-a constatat că, practic, nimeni din aparatul CJ Galaţi nu urmărea modul de derulare a programului! S-a mers pur şi simplu pe facturile băgate la înaintare, fără ca ele să fie verificate personal de un funcţionar al CJ Galaţi care să aplice şi viza „Bun de plată” în sistemul de decontare! Consecinţa? Banii s-au dus, dar nimeni nu a verificat dacă deficienţe semnalate telefonic sau prin adrese din partea şcolilor au fost remediate, nimeni nu a ţinut evidenţa produselor efectiv livrate în şcoli şi calitatea acestora!

Cine-a pus brânza în drum?

Dar cel mai grav este că, în ciuda angajamentelor asumate, SC Risk Com SA nu a respectat standardele de calitate asumate prin contract. Inspectoratul Şcolar şi, mai departe, CJ Galaţi, au fost bombardate cu zeci de sesizări din teritoriu despre gravele abateri de la normele de calitate şi, în ciuda faptului că era vorba de sănătatea a zeci de mii de elevi, sesizările au rămas nesoluţionate.

Cele mai numeroase sesizări care au ajuns la Inspectoratul Şcolar se refereau la recepţionarea, calitatea produselor, la lipsuri cantitative şi chiar a certificatelor de sănătate şi, nu în ultimul rând, la ritmicitatea distribuirii. Un exemplu în acest sens este un raport al Inspectoratului Şcolar (nr.767/27.01.2011) în care se arată că: „se livrează brânză topită în cutii, fiind dificil de consumat în condiţii igienice”, „se întârzie livrarea produselor din mediul rural”, „se aduc înlocuitori ai produselor lactate peste limita de 33 la sută din totalul produselor livrate, livrându-se exclusiv brânză topită în şcolile din mediul rural”, „livrarea se face fără respectarea condiţiilor legale (nu se aduc până în unitatea şcolară sau nu se semnează facturile de recepţie după verificarea calităţii sau a cantităţii produselor livrate)”. La modul concret, mai ales în mediul rural, dacă este să ne luăm după proporţia produselor furnizate, programul lapte-corn a fost înlocuit cu programul… brânză topită-napolitane.

Unele şcoli au reclamat că produsele sunt pur şi simplu lepădate în drum, iar calitatea lor este atât de îndoielnică, încât un procent covârşitor de elevi pur şi simplu refuză să le mănânce! În legătură cu aceste tipuri de nereguli s-a sesizat şi Protecţia Consumatorului, iar controalele efectuate au dovedit că nemulţumirile sunt îndreptăţite. S-a constatat, de exemplu, că au fost şcoli din judeţ la care, timp de trei ani, nu a ajuns nici măcar un pahar de lapte, ci doar „înlocuitori”, în speţă eterna brânză topită. Mai mult, la unele controale s-a constat că unele dintre sortimentele de brânză nici nu îndeplineau standardele de calitate prevăzute de lege! S-a ajuns până la aplicare unor amenzi de până la 5.000 lei, dar ce contează această sumă când în joc sunt contracte de ordinul zecilor de milioane de lei!

La CJ Galaţi, toate bune şi frumoase

În ciuda zecilor de reclamaţii la adresa modului în care se desfăşoară programul lapte-corn, reacţia CJ Galaţi la nemulţumirile din teritoriu a fost una pur formală şi mai degrabă pentru a închide gura Inspectoratului Şcolar. Este o reacţie cel puţin bizară pentru că, dincolo de deficienţele în sine, modul în care SC Risk Com SRL înţelegea să-şi onoreze contractele a compromis şi cererile depuse de CJ Galaţi la APIA pentru încasarea ajutoarelor comunitare aferente programului lapte-corn.

Tot efortul CJ Galaţi s-a limitat doar la adrese de câteva rânduri, prin care se solicita/atenţiona firma brăileană asupra deficienţelor. Care a fost efectul acestora? Răspunsul este dat chiar într-un referat (nr.5645/24.08.2010) al Direcţiei Economie şi Finanţe din cadrul CJ Galaţi: „Cererile de plată (pentru ajutorul comunitar - n.r.) au fost respinse din motive diverse, care vizau în principal deficienţe în activitatea unităţii furnizoare de produse lactate. Instituţia noastră a adus la cunoştinţa unităţii furnizoare de fiecare dată aceste deficienţe, dar aceasta nu a răspuns în timp util solicitării noastre sau chiar deloc”. Altfel spus, firma brăileană nu s-a sinchisit prea mult de nemulţumirile din şcolile gălăţene sau adresele CJ.

În ciuda acestei atitudini, referatele finale ale CJ Galaţi privind îndeplinirea obligaţiilor contractuale sunt pur şi simplu trase la xerox: „contractul a fost îndeplinit în mod corespunzător”; „produsele furnizate au caracteristicile de calitate solicitate în caietul de sarcini”; „au fost respectate termenele contractuale de furnizare a produselor”, „au fost întocmite documentele necesare derulării corespunzătoare a contractului”; „colaborarea şi comunicarea cu contractantul - Foarte bună”; „nu s-a înregistrat nici un litigiu”. Concluzia: „toate clauzele contractului au fost îndeplinite corespunzător”!

Materialul de faţă prezintă doar o parte din deficienţele constatate în cadrul derulării programului lapte-corn la nivelul judeţului Galaţi, dar argumente mai mult decât suficiente pentru o urgentă analiză a modului în care s-au desfăşurat licitaţiile, cum au fost respectate şi urmărite contractele atât de firma SC Risk Com SRL, cât şi de aparatul CJ Galaţi. Este vorba de zeci de milioane de lei, dar mai presus de bani este vorba de sănătatea copiilor noştri!

Citit 12286 ori Ultima modificare Duminică, 08 Iulie 2012 16:58

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.