Campanie VL "Ei ţin Galaţiul în viaţă"/ Cum faci milioane de euro din ştiinţa de a creşte legume

Campanie VL "Ei ţin Galaţiul în viaţă"/ Cum faci milioane de euro din ştiinţa de a creşte legume
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Doi tineri oameni de afaceri au deschis o afacere de consultanţă agricolă şi comerţ în Matca * În aproape zece ani de existenţă, Marcoser a ajuns la o cifră de afaceri de peste 3,3 milioane de euro


La începutul anilor 2000, când Matca încă nu era bine conturată pe harta legumicolă a României, Costel Pohrib şi Marius Petrache erau studenţi la Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară (USAMV) din Bucureşti. Erau chiar colegi de cameră şi prieteni foarte buni. Acolo au pus bazele afacerii care a ajuns acum, în mai puţin de zece ani de existenţă, la o cifră de afaceri de peste 3,3 milioane de euro. Imediat după ce au terminat facultatea au luat-o de la zero, înfiinţând la Matca (localitatea în care era născut Costel Pohrib) Marcoser (un acronim de la "Marius", "Costel" şi "Sere"), o firmă care avea ca principal obiect de activitate consultanţa agricolă. Practic, ei îşi propuseseră să îşi pună cunoştinţele la dispoziţia legumicultorilor. Încet, încet, pe măsură ce oamenii din zonă (şi nu numai, pentru că între timp compania a devenit una naţională) au căpătat încredere în capacitatea lor de a oferi soluţii viabile pentru recolte îmbelşugate, afacerea lor a crescut, în paralel cu diversificarea obiectului de activitate.

Cei doi patroni au scris "Biblia" legumicultorilor

Povestea Marcoser este puţin atipică faţă de multe afaceri de la noi măcar şi pentru faptul că e o demonstraţie despre cum poţi face bani investind iniţial în educaţie. Marius Petrache şi Costel Pohrib au fost studenţi buni, iar ulterior şi-au făcut şi doctoratul în horticultură. Mai mult, ei au scris împreună o carte, care a devenit practic "Biblia" legumicultorilor din România. "Tehnologii moderne de cultură a legumelor timpurii în sere şi solarii" este un adevărat manual pentru cei care se ocupă de legumicultură în solarii. "Oamenii îl folosesc aproape ca pe Biblie. Am fost chiar surprinşi să aflăm, recent, că oamenii ne întrebau despre al doilea manual, pe care îl avem acum în pregătire. Avem clienţi care lucrează cu cartea, fac totul exact aşa cum scrie acolo", spune Costel Pohrib. "Suntem specialişti şi nu vorbim prostii. Am terminat doctorate în horticultură şi ştim ce spunem", completează Marius Petrache. De altfel, într-un dialog cu cei doi e cu adevărat dificil să citezi pe cineva anume, pentru că se ştiu atât de bine şi se completează fericit încât îşi termină mereu frazele unul altuia.

Au pornit de la analize de sol

Primele contracte pe care le-au avut în Matca, în urmă cu nouă ani, au fost nişte analize de sol. Pe baza rezultatelor acestor analize, cei doi tineri ingineri au recomandat un anume program de fertilizare. "Am făcut analize şi le-am spus ce să facă mai departe, ce îngrăşăminte şi ce doze să folosească. Ei bine, rezultatul a fost că le-a crescut producţia cu 40 la sută. Şi asta doar pentru că au urmat planul nostru de folosire a îngrăşămintelor. Au fost aceleaşi îngrăşăminte, aceleaşi cantităţi, au cheltuit aceiaşi bani, doar că s-a făcut analiza de sol şi s-a urmat întocmai planul de fertilizare pe care l-am făcut noi, pe baza rezultatelor acelor analize", îşi aminteşte Costel Pohrib. Ulterior, pentru că drumul de la soluţiile pe care le identificau cei doi era presărat cu diverse interese ale unor comercianţi, Marcoser şi-a diversificat activitatea şi a început să comercializeze toate cele necesare cultivării de legume în solarii. "După ce făceam analizele de sol noi le recomandam oamenilor un anume program de fertilizare. Ei mergeau la cei care comercializau îngrăşămintele, dar aceştia încercau să le vândă altceva, în funcţie de ce aveau ei pe stoc. Ca să nu mai vorbim că aveau nişte preţuri, nişte adaosuri de la 200 la sută în sus. Şi atunci, uşor, uşor, am început să aducem tot noi îngrăşămintele. În timp, oferta noastră s-a diversificat odată cu cererea legumicultorilor", spune Marius Petrache. .

"Du-te la Marcoser şi dacă îţi spun ei că trebuie să smulgi plantele..."

De-a lungul timpului, s-au lovit de nenumărate probleme, de reticenţa oamenilor, dar, în cele din urmă, rezultatele înregistrate de cei cărora le-au oferit consultanţă i-au transformat într-un adevărat pilon al legumiculturii de seră din România. "A fost greu. Şi acum mai sunt oameni reticenţi, dar majoritatea celor cu care lucrăm nu mai are niciun dubiu. Dacă vin la noi, iar noi le spunem să facă într-un anume fel, aşa fac. Au încredere sută la sută. Chiar şi dintre cei reticenţi, care se aprovizionează la unul dintre celelalte 15-20 de magazine specializate din Matca, chiar şi ei vin la noi atunci când problema e serioasă. Vorba în Matca e «du-te la Marcoser şi dacă îţi spun ei că trebuie să smulgi plantele, înseamnă că trebuie să le smulgi, nu mai poţi face nimic»", spune Marius Petrache. "Suntem capabili să oferim soluţii. Şi nu orice fel de soluţii, pentru că noi ne asumăm întreaga responsabilitate pentru ceea ce oferim", completează partenerul său de afaceri, Costel Pohrib. După nouă ani de când există Marcoser, tehnologiile dezvoltate de cei doi doctori în horticultură sunt folosite în masă în Matca. "Nu toţi au venit la noi, ei au mai luat şi unii de la alţii. În prezent noi lucrăm doar cu clienţi mari. Şi cu cei mai buni. Iar aceşti clienţi au o puternică influenţă şi asupra celor mai mici", susţine Marius Petrache.

Toate produsele sunt testate în solariile proprii

Succesul afacerii se bazează în primul rând pe faptul că Marscoser nu este un simplu magazin de unde te duci şi îţi cumperi cele necesare pentru a cultiva legume în solarii. E ceva mai mult de atât, pentru că produsele propriu-zise vin la pachet cu ştiinţa de a face legumicultură. "Nu există produse în oferta noastră să nu îi pot spune omului exact cum se va comporta, de la plantare şi până la cules. Tot ce vindem noi este testat de noi în solariile noastre. Pentru noi este foarte important să ştim ce vindem. Avem două hectare de solarii pe care le folosim atât pentru a testa, cât şi pentru a produce. Aş fi ipocrit să spun că producţia nu mă interesează. E o suprafaţă foarte mare, avem cheltuieli, normal că ne interesează şi producţia. Dar, în aceste solarii, noi testăm toate tehnologiile şi produsele pe care le comercializăm, inclusiv noi hibrizi. Am avut ani în care nu am produs nimic pentru că am testat tot felul de produse, susţine inginerul Marius Petrache. Iar partenerul său de business, Costel Pohrib, îl completează: "În atâţia ani de teste am selectat cele mai bune produse care există, mă rog cele mai bune care se adaptează condiţiilor de la noi. Când vine câte un producător la noi cu un hibrid îi spun aşa: «Dă-mi produsul tău şi îl pun pe o mie de metri pătraţi alături de produsul de la firma cu care lucrăm noi. Şi dacă produsul final de la tine este semnificativ mai bun decât cel de la firma cu care lucrăm noi acum... ne schimbăm furnizorul»".

Solul, moştenirea cea mai de preţ

Tot ceea ce fac cei doi specialişti de la Marcoser se raportează la protecţia solului, cel care oferă practic substanţă afacerii construite de ei. "Cam tot ce facem noi trebuie să se raporteze la sol. Aceasta este moştenirea noastră cea mai de preţ şi trebuie să facem în aşa fel încât să protejăm solul. Când am venit noi, în 2005-2006, se foloseau cam trei kilograme de îngrăşământ la mia de metri pătraţi pe săptămână. După ce s-au aplicat tehnologiile noastre am scăzut cantitatea de cel puţin cinci ori", spune Costel Pohrib. Cei doi sunt, practic, responsabili pentru schimbarea comportamentului legumicultorilor faţă de cantităţile de îngrăşământ folosite la creşterea legumelor. "Suntem mereu la curent cu toate cercetările de top la nivel mondial. Însă foarte important de precizat este faptul că totul este adaptat la condiţiile noastre. Vă dau un exemplu. În Israel se folosesc cantităţi cam de cinci ori mai mari de îngrăşăminte faţă de necesarul de la Matca. În Israel planta creşte practic într-un nisip, iar toată hrana necesară provine din aceste îngrăşăminte. Noi avem în sol peste 80 la sută din ce are nevoie planta ca să crească. Aşadar, noi trebuie să folosim maximum o cincime din cantităţile care se folosesc acolo. Asta se şi întâmpla de fapt până acum câţiva ani. Au venit producătorii de îngrăşăminte de acolo şi au spus «astea sunt cantităţile necesare», fără să se ţină cont de diferenţa de sol", susţine Marius Petrache.

Peste 1,5 milioane de euro la taxe şi impozite

Marcoser este o afacere care deja a prins rădăcini şi a depăşit cu mult graniţele localităţii Matca. "Suntem deja o companiei naţională din 2010-2011. Livrăm produsele noastre în absolut toate bazinele legumicole din ţară. Avem în toată ţara o reţea de aproape 50 de distribuitori parteneri, care funcţionează după filosofia noastră", spune Marius Petrache. În acest moment, numărul angajaţilor a ajuns la 26, cifra de afaceri în anul 2013 a fost de 3,3 milioane de euro, iar profitul înregistrat a fost de peste 1,2 milioane de lei. Şi, pentru că rezultatele financiare ale firmei sunt bune, cei doi contribuie anual cu mai mult de 1,5 milioane de euro taxe şi impozite către stat.

Nu se plâng de regimul fiscal: "Să dăm Cezarului ce-i al Cezarului"

Despre regimul fiscal din România, cei doi oameni de afaceri nu se prea plâng. Deşi sunt conştienţi că acesta s-ar putea îmbunătăţi, ei spun că sunt mulţumiţi şi că "trebuie dat Cezarului ce-i al Cezarului". "Statul nu aş putea să spun nici că ne sprijină, nici că ne pune piedici deosebite. Sigur, ar fi problema Codului Fiscal care se schimbă săptămânal. Sunt tot felul de legi care apar, care dispar, dar noi, din punctul de vedere al taxelor şi impozitelor, nu comentăm. Astea sunt şi le ducem aşa cum sunt", susţin cei doi oameni de afaceri.

"Ne-am dori să avem mai multe soiuri româneşti de legume"

Majoritatea produselor comercializate de Marcoser sunt importate. Şi asta din mai multe motive. În principal, este vorba despre faptul că cercetarea în acest domeniu nu prea mai există. "Soiurile noastre tradiţionale există în continuare şi le avem la noi în magazin. Din păcate, cercetarea în România în acest domeniu s-a oprit în anul 1990 şi se mai produc foarte puţine soiuri la noi", explică Costel Pohrib. "Mai e o cauză, însă. Soiurile româneşti sunt, în general, pentru cultură în câmp, nu pentru solarii. La noi cercetarea s-a oprit în 1990, iar serele la noi au început să se dezvolte pe scară largă mult după aceea. Practic, nu există hibrizi româneşti pentru solarii. Ce există e doar pentru cultura de câmp. Unde nu am găsi noi hibrizi româneşti care să se lupte de la egal la egal cu hibrizii din import... Ne-am dori asta, pentru că ar însemna să avem soiuri special adaptate la condiţiile de la noi", completează Marius Petrache.

Marcoser, fişa afacerii

* Domeniu de activitate: consultanţă agricolă, comerţ;

* Anul înfiinţării: 2005

* Număr de salariaţi: 26

* Acţionari: Marius Petrache, Costel Pohrib

* Cifră de afaceri în 2013: 14 milioane de lei

* Profit în 2013: 1,2 milioane de lei

Cine sunt Costel Pohrib şi Marius Petrache

Costel Pohrib:

* Născut în anul 1980 în comuna Matca, judeţul Galaţi

* Absolvent al Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti, promoţia 2004

* Doctor în Horticultură din 2011, cu lucrarea "Contribuţii novatoare privind îmbunătăţirea unor verigi tehnologice la cultura de tomate în spaţii protejate în Bazinul Legumicol Matca"

* Este căsătorit şi are doi copii, un băiat şi o fată

Marius Petrache:

* Născut în anul 1980 în comuna Vălenii de Munte, judeţul Prahova

* Absolvent al Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară Bucureşti, promoţia 2004

* Doctor în Horticultură din 2011, cu lucrarea "Cercetări privind introducerea unor noi culturi de tomate cu rezistenţe multiple în bazinul legumicol Matca"

* Este căsătorit şi are doi copii, un băiat şi o fată

Citit 4018 ori Ultima modificare Marți, 11 Martie 2014 16:57

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.