Modernizarea fregatelor va costa aproximativ 1,4 miliarde de lei, conform anunţului publicat de MApN

Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Ministerul Apărării a publicat, pe sistemul electronic de achiziţii publice, anunţul de intenţie pentru etapa a doua de modernizare a fregatelor "Regina Maria" şi "Regele Ferdinand", în valoare de 1.374.335.941 de lei, fără TVA.

Anunţul a fost postat pe site-ul www.e-licitatie.ro pe data de 14 iulie 2009.

Potrivit acestuia, MApN şi-a propus să realizeze un contract multianual, ale cărui costuri ar fi estimate la aproximativ 345 de milioane de euro, iar data prevăzută pentru începerea procedurilor de adjudecare a fost stabilită pentru 15 iulie 2009.

De altfel, conform unor surse din minister, MApN a încheiat separat şi un contract de mentenanţă de urgenţă cu două firme englezeşti, în valoare de aproximativ jumătate de milion de euro. Una dintre firme este Rolls Royce, cea care deţine drepturile  pentru motoarele care echipează cele două fregate.

Agenţia de presă NewsIn a scris, în luna mai, că MApN a selectat 11 firme din străinătate furnizoare pentru statele membre NATO şi UE, pe care le va invita să participe la negocierile privind modernizarea fregatelor "Regina Maria" şi "Regele Ferdinand" şi printre care ar putea fi şi BAE Systems.

"Pentru etapa a doua de modernizare a fregatelor avem documentaţiile de atribuire finalizate, iar procedura specifică de negociere va fi demarată, zicem noi, înainte de mijlocul anului. Etapa a doua de modernizare, care are ca scop realizarea în totalitate a cerinţelor Statului Major al Forţelor Navale, se va realiza printr-o procedură specifică, competitivă, la care vor fi invitate să ia parte mai multe companii de renume. Se preconizează transmiterea invitaţiilor de participare la începutul semestrului doi al anului curent, în iunie", a declarat, pentru NewsIn, secretarul de stat pentru Armamente din MApN, Ionel Aurel Lascu.

Potrivit unor surse militare, costul modernizării fregatelor ar putea să se ridice la aproximativ 500 de milioane de euro.

Astfel, MApN a selectat 11 firme pentru a participa la o procedură specifică de negociere, care a fost aprobată prin hotărâre de guvern, pentru adjudecarea contractului de modernizare a fregatelor "Regina Maria" şi "Regele Ferdinand".

Departamentul pentru Armamente a comunicat, la solicitarea NewsIn, că firmele care urmează să fie invitate reprezintă principalii furnizori din Europa şi SUA şi au desfăşurat contracte pentru navele noi sau modernizate din cadrul flotelor aparţinând NATO şi UE. Totuşi, MApN a comunicat că lista firmelor are un caracter confidenţial şi nu poate fi publicată.

Surse militare au declarat pentru NewsIn că printre firmele selectate de MApN se regăseşte compania italiană Orizzonte Sistemi Navali şi cea olandeză Thales Group. De altfel, în cursul anului 2006, compania Oto Melara a încheiat un contract cu Romtehnica pentru livrarea muniţiei de 76 de mm pentru fregatele T 22, pe care l-au finalizat în 2008.  La licitaţie ar putea să se înscrie şi compania BAE Systems, de la care au fost cumpărate navele, însă aceasta va avea un dezavantaj, întrucât nu şi-a respectat angajamentele de offset în cadrul primului contract pe care l-au avut cu MApN, potrivit reprezentanţilor ministerului.

Aceştia mai spun că procedura se va desfăşura după principiul dialogului competiv şi va dura între 6-9 luni, iar finalizarea lucrărilor este preconizată să aibă loc peste alţi trei ani-patru ani.

Ministerul Apărătii doreşte, însă, ca firma ce va fi desemnată câştigătoare să termine lucrările mai repede, pentru că în 2011-2012 echipamentele care se află în acest moment pe fregate ar trebui să iasă din uz. Practic, în lipsa modernizării, cele două fregate nu vor mai putea face faţă cerinţelor NATO şi nu vor mai putea participa la misiuni internaţionale.

Pe lângă modernizarea fregatelor, firma care va câştiga licitaţia va trebui să asigure şi serviciile de întreţinere şi mentenenţă pentru cele două nave de război.

"Contractul cu BAE nu a fost reziliat, ci a fost finalizat, acum patru ani. Cele două fregate sunt livrate şi operaţionale. Acordul de achiziţie pentru două fregate tip 22 între Guvernul României şi Guvernul Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord s-a semnat la nivel guvernamental în luna decembrie 2002. Lucrările de regenerare şi modernizare etapa I, din cadrul acestui Acord, au fost realizate de compania BAE Systems şi au fost finalizate în anul 2004 şi 2005, prin livrarea celei de-a doua nave. În prezent, fregatele sunt operative în serviciul forţelor navale", a explicat secretarul de stat.

România a cumpărat, în 2003, două nave second-hand, în vârstă de 16, respectiv 15 ani, scoase din uz de Armata Regală Britanică-Royal Navy. Afacerea s-a desfăşurat prin intermediul firmei BAE Systems, care a cumpărat navele la preţ de fier vechi de la marină regală britanică. Astfel, BAE Systems Ltd. a cumpărat fregatele de la Royal Navy cu 124.000 de euro bucata, ulterior vânzându-le României cu 144 de milioane de euro.

Oamenii de legătură în această afacere au fost Barry George şi soţia sa de origine română, care au încasat, potrivit presei, un comision de unu la sută din valoarea contractului, adică aproximativ 1, 44 milioane de euro. Ziarul "The Guardian" scria, însă, că BAE ar fi dat mită unor persoane necunoscute de la Bucureşti câteva milioane de lire sterline. În final, BAE ar fi încasat aproximativ 132,2 milioane de euro, din care se presupune că s-au plătit unele impozite şi s-a investit în modernizarea parţială a fregatelor.

Exportatorul BAE Systems nu şi-a ţinut promisiunea de a moderniza navele. În această situaţie, Cabinetul Tariceanu a abrogat hotărârea din timpul guvernării PSD privind achiziţia de servicii şi produse "Suport logistic pe termen lung pentru fregatele T22".

Citit 947 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.