De ce nu primim fonduri pentru dezvoltarea infrastructurii?

De ce nu primim fonduri pentru dezvoltarea infrastructurii?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Europarlamentara gălăţeancă Adriana Ţicău a cerut Comisiei Europene să acorde mai mare atenţie importanţei geostrategice a Mării Negre * Pe de altă parte, nici România nu se preocupă prea mult de obţinerea de fonduri europene * Din 59 de propuneri TEN-T venite de la cele 27 de state membre UE, România a participat doar cu două * Acestea nu au fost selectate pentru finanţare *

În calitatea sa de vicepreşedintă a Comisiei de Transport şi Turism din Parlamentul European, europarlamentara gălăţeancă Adriana Ţicău a avut o întâlnire, săptămâna trecută, cu reprezentanţi ai Comisiei Europene, responsabili de programul reţelelor de transport transeuropean TEN-T.

Precizăm că acest program (TEN-T) finanţează atât proiecte de lucrări, cât şi studii, privind dezvoltarea infrastructurii. Pentru proiectele de lucrări şi studii, din bugetul anual şi multianual TEN-T 2009 au fost alocate 450 milioane euro.

Preocupată ca România să îşi poată îmbunătăţi participarea la diverse proiectele europene, Adriana Ţicău a observat o <> a Comisiei Europene faţă de ţara noastră, <> care a avut ca rezultat final pierderea de importante fonduri europene.   

"Cererile de propuneri lansate recent de Comisie vizează doar dezvoltarea de coridoare maritime la  Marea Baltică, la Marea Nordului, la partea de vest a Mării Mediterane şi la partea de est a Mării Mediterane. Deşi, începând cu data aderării României şi Bulgariei  - 1 ianuarie 2007, Uniunea Europeana a dobândit ieşire directă la Marea Neagră, pe site-ul "Agenţiei Executive pentru Reţele Transeuropene de Transport" nu există nicio informaţie privind cereri de propuneri de proiecte pentru dezvoltarea de coridoare maritime la Marea Neagră”, a observat Adriana Ţicău.

Aceasta a vorbit despre importanţa geostrategică a Mării Negre, „fiind situată în proximitatea Mării Caspice, zonă cu importante zăcăminte de hidrocarburi, şi la confluenţa dintre Orient şi Occident”. În acest context, europarlamentara gălăţeancă a  solicitat Comisiei Europene „să lanseze cereri de proiecte pentru Marea Neagră pe modelul coridoarelor maritime de la Marea Baltică, Marea Nordului sau Mediterana".

Cum se pierde finanţarea unui proiect european

Comisia Europeana a lansat recent cereri de propuneri de proiecte pentru coridoare maritime europene, disponibile la adresa http://ec.europa.eu/transport/maritime/motorways_sea/preparing_en.html.

Cum harta coridoarelor maritime europene nu conţine coridoare maritime europene la Marea Neagră, Adriana Ţicău a solicitat Comisiei Europene să reactualizeze site-ul Agenţiei Executive TEN-T, secţiunea de transport maritim.

Solicitarea europarlamentarei a venit şi în contextul în care România a pierdut finanţarea pentru un proiect TEN-T 2009 care se referea la "Coridoare maritime care să lege Marea Neagră de Mediterana".

În motivaţia de respingere, se spune că proiectul a fost pierdut din lipsă de alte proiecte relevante în regiune la care acesta să aducă plus-valoare.

Pentru ca pe viitor un astfel de eşec să fie evitat, deputata europeana Adriana Ţicău a propus ca o a doua conferinţă să fie organizată la Constanţa, împreună cu reprezentanţi din Grecia şi Bulgaria, în care să fie stabilite acţiuni comune între aceste state membre privind dezvoltarea de "coridoare maritime la Marea Neagră", inclusiv încheierea de memorandumuri privind proiecte prioritare pentru regiunea Mării Negre.

Lipsă de interes din partea României

Pe de altă parte, nici interesul României pentru obţinerea de finanţare pentru proiecte europene nu este atât de mare pe cât s-ar crede.

Într-o analiză făcută de Adriana Ţicău, europarlamentara gălăţeancă a spus constatat „cu regret că dintre cele 59 de proiecte TEN-T propuse de 27 de state membre pentru a fi finanţate din bugetul multianual pe 2009, România a participat doar cu două propuneri de proiecte. Acestea nu au fost selectate pentru finanţare. Comisia Europeană consideră că România trebuie să vină cu mai multe propuneri de proiecte şi de mai buna calitate. România are o infrastructură de transport deficitară şi este dificil de înţeles de ce nu a depus proiecte de dezvoltare feroviară, rutieră, portuară sau aeroportuară, atât de necesare modernizării sale".

Lipsa de interes a României faţă de aceste proiecte văduveşte statul nostru de fonduri importante.

Pentru ca eşecul României din acest an să nu se mai repete, Adriana Ţicău a solicitat Comisiei Europene organizarea, în prima parte a anului 2010, a unei conferinţe privind TEN-T la Bucureşti pentru a fi discutaţi paşii pe care un stat membru trebuie să îi urmeze pentru a avea succes în accesarea de fonduri TEN-T.

Citit 592 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.