O parte din trenurile InterRegio care vin sau pleacă din Galați, printre care și cele care ne leagă de Capitală, vor fi rebotezate InterCity, dar acest lucru se pare că nu se va reflecta decât în prețul biletelor, care va fi mai mare. Este foarte posibil ca "noile" trenuri InterCity să aibă uneori durate de parcurs chiar mai mari decât garniturile care circulă în momentul de față.
Această concluzie nu este a noastră, ci a celor de la clubferoviar.ro, care spun că au intrat în posesia drafturilor pentru Noul Mers al Trenurilor 2023-2024, care va intra în vigoare din 10 decembrie. Astfel, călătoriile cu trenul ar dura mai mult pe majoritatea rutelor, chiar și pe cele modernizate, și vor fi mai scumpe.
Biletele, ajustate și cu rata inflației
Pe lângă trecerea unor trenuri la un rang superior, ceea ce va echivala cu bilete mai scumpe pentru aceleași distanțe, tarifele se vor majora și prin ajustarea cu rata inflației. Ultima astfel de majorare s-a făcut la 1 iulie 2022, cu 20%, iar de atunci inflația n-a... dormit. Ajustarea tarifelor cu rata inflației se va face anual, așa cum a anunțat Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Faptul că trenurile vor merge tot mai încet este cauzat de lipsa lucrărilor necesare de întreținere și reparații la calea ferată. Iar faptul că CFR SA nu are aprobat bugetul de venituri și cheltuieli nici până la ora actuală, așa cum și "Viața liberă" a semnalat de mai multe ori, se reflectă în lucrări efectuate mai puține decât cele necesare, ceea ce va impune restricții de viteză.
Studiu de caz, Galațiul
Potrivit sursei citate, pe ruta București Nord - Galați va circula zilnic o pereche de trenuri InterCity, IC 571/ICC 572. "Pentru primul, la dus, durata călătoriei va fi de 3 ore și 37 de minute. De fapt, este vorba de actualul IR 1577, având în vedere că IC 571 va avea aproximativ aceeași oră de plecare din București Nord cu viitorul IC 571. IR 1577 parcurge acum distanța dintre București și Galați, conform Mersului Trenurilor în vigoare, în 3 ore și 38 de minute, deci doar cu un minut mai mult față de viitorul InterCity. Unde mai pui că un alt tren aflat acum în circulație, IR 1575, este mai rapid decât viitorul IC 571, având un timp de parcurs de trei ore și 33 de minute.
La întoarcere, IC 572 va ajunge la destinație în 3 ore și 41 de minute. De fapt, este vorba de actualul IR 1570, la care durata călătoriei este mai mică, de 3 ore și 34 de minute. Și toate celelalte garnituri InterRegio aflate acum în circulație fac mai puțin pe drum decât viitorul InterCity", se mai afirmă în analiza clubferoviar.ro.
Să ne mai gândim și că vine iarna, cu tot "alaiul" de peripeții gen circulație întreruptă din cauza zăpezii, copaci căzuți peste firele de contact, locomotive care se strică atunci când ți-e lumea mai dragă. În aceste condiții, te va costa mai scump să stai blocat în câmp așteptând locomotiva de schimb sau utilajele de deszăpezire.