Apă Canal face branşament individual, dar la comun / Noul regulament al serviciului de apă şi canalizare

Apă Canal face branşament individual, dar la comun / Noul regulament al serviciului de apă şi canalizare
Evaluaţi acest articol
(3 voturi)

* Apă Canal reia branşamentele individuale, dar noul regulament include o serie de condiţii greu de îndeplinit

* Grav e că unii dintre proprietarii care au investit în branşamentul individual ar putea fi obligaţi să revină în asociaţiile de care au fugit


Apă Canal a publicat pe site-ul instituţiei noul regulament al serviciului public de apă şi canalizare, însă cel mai aşteptat capitol, cel legat de branşamentele individuale, rezolvă cel mult pe jumătate problema consumatorilor care doresc să încheie contracte/convenţii individuale cu distribuitorul de apă potabilă. Elaborat şi aprobat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI), noul regulament este, susţine conducerea Apă Canal, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Dar, pe de altă parte, include o serie de condiţii destul de dificil de îndeplinit pentru ca un consumator din cadrul unei asociaţii să încheie o convenţie individuală cu Apă Canal. În plus, chiar dacă s-ar îndeplini condiţiile, şi un proprietar ar reuşi să îşi individualizeze consumul şi costurile, tot nu ar fi vorba despre un contract direct cu Apă Canal. Contractul va fi în continuare cu asociaţia, doar convenţia de plată fiind directă.

Branşament per consumator, dar după contorul asociaţiei

Dacă până acum un an şi jumătate Apă Canal realiza branşamente cu adevărat individuale pentru cei care doreau să ocolească asociaţia din care făceau parte, acum aşa ceva nu mai este posibil. Şi asta din cauză că, potrivit Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), Apă Canal ocolea legea. Aşa că s-a elaborat acest nou regulament. Diferenţa dintre varianta iniţială şi cea valabilă de acum încolo este că toate branşamentele individuale în blocuri trebuie făcute după apometrul Apă Canal. Bifurcaţiile pentru fiecare proprietar în parte trebuie realizate numai după ce Apă Canal îşi măsoară cantitatea livrată la comun asociaţiei. Pe baza contorilor individuali, însă, montaţi pe proprietatea comună (în subsol sau pe casa scării), la scurtă distanţă de cel al Apă Canal, se va putea realiza o facturare individuală şi implicit semnarea unor convenţii de plată. În cazul în care cineva nu plăteşte, i se închide vana, ceilalţi consumatori nemaifiind afectaţi. Ca să ajungeţi însă la acest sistem, este nevoie să îndepliniţi o serie de condiţii.

Trei condiţii greu de îndeplinit

Aşadar, începând din acest moment, cei care doresc să încheie convenţii individuale de plată cu Apă Canal o pot face, regulamentul fiind în sfârşit aprobat, după un an de tergiversări. Ce presupune această convenţie? În primul rând, o investiţie de cel puţin 1.000 de lei din partea proprietarului, alături de investiţiile similare ale tuturor celorlalţi proprietari din asociaţie sau bloc, iar apoi siguranţa faptului că, dacă un vecin nu îşi achită facturile, el nu riscă să rămână fără apă rece. Trei sunt condiţiile care trebuie îndeplinite pentru realizarea unui branşament individual şi încheierea unei convenţii directe cu furnizorul de apă: asociaţia din care face parte să nu aibă datorii, să existe acordul a cel puţin 50 la sută plus unul dintre locatari şi toată asociaţia să treacă în sistemul branşamentelor individuale. Le vom lua pe fiecare în parte.

1. Asociaţia să nu aibă datorii. "Sigur, se poate analiza situaţia de la caz la caz, iar legea şi regulamentul ne permit să mergem la nivel de bloc sau de scară. Dacă asociaţia face o declaraţie cum că la blocul X sau la scara Y nu sunt datorii, se pot încheia convenţii individuale la acel bloc sau la acea scară", susţine purtătorul de cuvânt al Apă Canal, Cornelia Arnăutu.

2. Să existe acordul a cel puţin 50 la sută plus unul dintre locatari. E un lucru relativ uşor de obţinut, aşa că nu vom insista asupra aspectului.

3. Scara, blocul sau asociaţia să facă instalaţii interne separate pentru toţi proprietarii. Adică şi pentru cei care doresc contorizare individuală, şi pentru cei care nu doresc asta. În orice caz, cheltuielile (în jur de 1.000 - 1.500 de lei de apartament) trebuie suportate de fiecare proprietar în parte sau de asociaţie din diverse fonduri de reparaţii, investiţii, adică tot de proprietari. Cu alte cuvinte, deşi decizia poate fi luată de o majoritate simplă, realizarea investiţiei devine aproape imposibilă din cauza faptului că cine se împotriveşte este puţin probabil să mai dea şi bani (nu puţini), supunându-se astfel deciziei majorităţii.

"Noi credem că se pot face, în ciuda acestor condiţii. Deja au venit o serie de asociaţii să se intereseze şi urmează să se decidă. Noi avem tot interesul să facem aceste convenţii individuale. Suntem pregătiţi să le facem, regulamentul şi conţinutul convenţiilor au fost deja publicate pe site-ul nostru", a mai spus purtătorul de cuvânt al Apă Canal.

Problemă imensă: cei peste 8.000 de branşaţi individual

În acest moment, cea mai mare problemă a Apă Canal este situaţia celor peste 8.000 de proprietari care au investit în branşamentele individuale declarate ilegale de ANRSC. Deşi ei nu au absolut nicio vină, fiind probabil unii dintre cei mai corecţi clienţi, paradoxul face ca tocmai ei să aibă cel mai mult de suferit. În următoarea perioadă, unii dintre ei vor fi înştiinţaţi că au investit 1.000 - 1.500 de lei absolut aiurea. Dacă asociaţiile / blocurile / scările din care fac parte nu vor alege calea individualizării costurilor, ei vor fi întorşi în asociaţie. Adică au plătit bani buni ca să aibă un contract individual, iar acum se vor vedea nevoiţi să revină la situaţia iniţială, cea care i-a şi determinat de altfel să se branşeze individual. "Proprietarii care au branşament individual şi care nu vor semna, împreună cu toţi membrii asociaţiei, convenţii individuale, trebuie să revină la asociaţii până la finalul anului 2014", a explicat reprezentantul societăţii conduse de Gelu Stan. Evident, în aceste condiţii, pentru că au plătit degeaba o investiţie, proprietarii au mari şanse să câştige un eventual proces pe care l-ar intenta Apă Canal. Cu atât mai mult cu cât ANRSC deja s-a pronunţat pe această temă: modul cum a realizat Apă Canal branşamentele individuale a fost ilegal. "Dacă, până la sfârşitul anului viitor nu se întâmplă nimic, da, aceşti proprietari vor fi obligaţi să revină la asociaţii. Cu toate consecinţele care decurg de aici. Atât pentru ei, cât şi pentru Apă Canal", a completat reprezentantul instituţiei manageriate de Gelu Stan.

E drept, dacă totuşi asociaţia din care fac parte va alege calea încheierii convenţiilor individuale, Apă Canal are o "surpriză" pentru aceşti proprietari. "Costurile care vor rezulta din mutarea apometrelor lor după apometrul imobilului vor fi suportate de Apă Canal", a mai spus Cornelia Arnăutu.

Se pot rezilia contractele celor cu branşament propriu?

Interesant de văzut este, totuşi, cum va reuşi conducerea Apă Canal să rezilieze cele peste 8.000 de contracte pe care le are cu cei care şi-au făcut branşament individual. Potrivit contractului, rezilierea se poate face doar cu acordul părţilor sau prin denunţarea unilaterală de către operator, însă în cu totul alte condiţii decât cele de acum.

Citit 35364 ori Ultima modificare Miercuri, 04 Decembrie 2013 17:33

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.