Pe 14 august 2023 s-au împlinit 123 de ani de când oraşul Galaţi are linii de tramvai, locuitorii săi putându-se bucura de acest mijloc de transport rapid, eficient şi ecologic. Din păcate, câteva decizii cel puţin discutabile din ultimul deceniu au adus oraşul în situaţia de a nu mai avea decât trei trasee de tramvai şi unul de troleibuz, foarte puţin în condiţiile în care transportul electric, ecologic şi mai ieftin, este încurajat în toate statele europene.
Ce am avut...
În anul 1895 apare, potrivit site-ului actualei companii de transport în comun, Transurb S.A., “Acte constitutif et statuts de la societé anonyme d’exploitation des tramways de Galatz et de Roumanie” (“Actul constitutiv şi statutul societăţii anonime de exploatare a tramvaielor din Galaţi şi din România”), document tipărit la imprimeria “J. Schenk”, conţinea 20 de pagini redactate în limba franceză şi în prezent se află la Academia Română. Actul constitutiv a fost semnat de cei 14 acţionari în ziua de 22.09.1895.
În anul 1900, au fost date în concesiune tramvaiele societăţii pentru exploatarea tramvaielor în Galaţi, formată cu capital belgian, care a instalat cinci linii de tramvai electric cu ecartament de 1.000 mm, cu şine Phoenix vechi, macazuri cu contragreutate, liniile însumând 26,5 km de cale simplă, pe traseele: Gara CFR – Docuri; Piaţa Mare – Tunel Barboși; str. Brăilei; Palatul Comisiei Europene a Dunării (actualmente Biblioteca Judeţeană "V.A. Urechia" ) – Grădina Publică; str. Tecuci.
Prima linie de tramvai a fost dată în folosinţă la 14 august 1900. La începutul secolului XX, Galaţiul era înzestrat, aşadar, cu cel mai modern mijloc de transport, tramvaiul electric. Existau căile de rulare, reţeaua de contact, o uzină electrică, o remiză pentru vagoane (830 mp) şi şase linii de parcare a tramvaielor (pe fiecare linie puteau fi parcate şase vagoane, sub linii se aflau canalele de vizitare care permiteau controlul vagoanelor pentru demontări şi reparaţii la osii, la motoare şi la roţi) şi un pavilion administrativ.
Existau 18 vagoane motor şi 18 remorci. Vagoanele aveau 24 de locuri pe două banchete, iar remorcile erau prevăzute cu şase banchete a câte două locuri; erau iluminate pe timpul nopţii, iarna se închideau cu geamuri demontabile. Traseul tramvaielor era următorul: de la uzină, pe străzile: Portului, Ana Ipătescu, Dogăriei, Tecuci, N. Bălcescu, Brăilei, Mihai Bravu şi Traian. În prezent, terenurile şi clădirile respective, situate în strada Gării nr. 8, sunt în administrarea societăţii Electrica.
...şi ce mai avem
Actualmente, la Galaţi mai există doar trei trasee de tramvai: 7 (Piaţa Centrală - Micro 21), 39 (Micro 21 - Cimitir Israelit) şi 44 (COMAT - Piaţa Centrală). Traseul 39 este acoperit parţial de autobuze, către capătul de la Cimitirul Israelit, fiindcă se fac lucrări la carosabil.
Cu ocazia împlinirii a 123 de ani de la inaugurarea primei linii de tramvai în Galaţi, am cronometrat cât ne-ar lua să parcurgem aproape integral două dintre cele trei trasee, 7 și 39. Așa că, am luat tramvaiul 7 din Piața Centrală la ora 10,47 și am ajuns la stația din zona Mc Donald’s la ora 11,12. Am traversat şi am luat tramvaiul de pe traseul 39 de la Sala Sporturilor, la ora 11,19, ajungând, la 11,42, în zona Patinoarului, lângă City Mall. În mai puţin de o oră, cu un singur bilet, am acoperit aproape tot oraşul, iar nivelul de confort a fost bun, fiindcă am avut norocul să mergem doar cu tramvaie noi. Chiar şi în acestea însă, aparatul de aer condiţionat nu prea răcea suficient, pentru căldura de afară, fiind nevoie să fie setat pe o treaptă superioară.