O alternativă demnă de luat în seamă?

O alternativă demnă de luat în seamă?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Instalaţiile GPL nu sunt văzute foarte bine la noi în ţară, în ciuda avantajelor financiare pe care le oferă. Litrul de GPL (gaz petrolifer lichefiat) costă aproape jumătate din preţul benzinei şi, chiar dacă aşa a fost dintotdeauna, în urma ultimelor scumpiri ale carburanţilor avantajul oferit de GPL a ajuns aproape la cota de 2,5 lei pe litru.

Explicaţia ar fi faptul că GPL este un combustibil care se obţine la un cost relativ scăzut, dar şi faptul că este un carburant “de viitor” (ecologic), iar preţul final de vânzare la staţiile de alimentare este fără accize şi alte taxe suplimentare.

Gazul Petrolifer Lichefiat este un combustibil cu multe avantaje, dar care, din păcate, este prost văzut în România, din cauza unor zvonuri cum că ar exploda maşinile la soare, că pe gaz ar consuma de 2-3 ori mai mult sau că ar distruge motoarele mai repede.

Bineînţeles că există şi dezavantaje, pentru că dacă ar fi fost numai avantaje nu s-ar mai fi produs decât maşini cu instalaţii de GPL.

Totuşi dezavantajele se opresc la faptul că:

- maşina consumă cu aproximativ 10 la sută mai mult decât consumă pe benzină (10 procente, nu litri, adică dacă pe benzină consumul era de 10 litri la sută de kilometri, pe GPL va fi de 11 litri la suta de kilometri);

- se pierde cam 10-15 la sută din puterea iniţială a maşini;

- un motor folosit exclusiv pe GPL poate distruge injectoarele de benzină pentru că acestea stau nefolosite;

- volumul portbagajului este redus simţitor;

- staţiile de GPL nu sunt aşa de răspândite precum cele de carburanţi clasici.

Avantajul este unul singur, dar cu greutate: preţul. Să spunem că maşină dumneavoastră consumă pe benzină 10 litri la sută; această înseamnă că pentru 10.000 de kilometri veţi cheltui, la un preţ al benzinei de 4,6 lei, 4.600 de lei.

În cazul în care aceeaşi maşină ar folosi GPL, consumul ar creşte la 11 litri la suta de kilometri şi la un preţ al litrului de 2,2 lei aţi cheltui 2.420 de lei. Concluzia este că în numai 10.000 de kilometri s-ar amortiza costul instalaţiei şi, după aceea, dacă faceţi cam 20.000 de kilometri pe an, aţi face o economie de 4.400 de lei.

Ideea este că avem de ales dacă ne interesează mai mult performanţa maşinii sau economia de bani. Oricare ar fi situaţia, în aceste vremuri, GPL-ul începe să sune din ce în ce mai bine, asta până când se vor înmulţi maşinile cu astfel de sisteme şi atunci, cu siguranţă, preţul litrului de GPL îl va depăşi pe cel al benzinei, cum se întâmplă în acest moment cu motorina, care, deşi este un produs rezidual al benzinei, a ajuns să fie mai scumpă decât aceasta, pentru că a crescut cererea de motorină.

Citit 1549 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.